Avatar billede emptry Nybegynder
08. august 2010 - 16:59 Der er 3 kommentarer

Søgning

Hey eksperten.dk

Jeg vil igang med at lave mig et bette program, hvor man kan søge på noget, og så bliver svaret vist i en editor eller lign. men hvordan virker det helt præcis, er der en bestemt funktion eller findes der en guide på nette ?
Avatar billede mortvader Nybegynder
08. august 2010 - 20:31 #1
Er det tekst du vil søge i?
Så kig på POS.
Avatar billede stone Forsker
10. august 2010 - 07:40 #2
Du kan bruge FindDialog

eksemplet her søger i en RichEdit og går til resultatet, men du kan bare koble en memo eller lign. til funktionen.

procedure TForm2.FindDialog1Find(Sender: TObject);
var
  FoundAt: LongInt;
  StartPos, ToEnd: Integer;
begin
  with RxRichEdit1 do
  begin
    { begin the search after the current selection if there is one }
    { otherwise, begin at the start of the text }
    if SelLength <> 0 then

      StartPos := SelStart + SelLength
    else

      StartPos := 0;

    { ToEnd is the length from StartPos to the end of the text in the rich edit control }

    ToEnd := Length(Text) - StartPos;

    FoundAt := FindText(FindDialog1.FindText, StartPos, ToEnd, [stMatchCase]);
    if FoundAt <> -1 then
    begin
      SetFocus;
      SelStart := FoundAt;
      SelLength := Length(FindDialog1.FindText);
    end;
Avatar billede hrc Mester
10. august 2010 - 14:56 #3
mort_vader (i fam. med Darth?): I stedet for pos burde man måske prøve StrUtils.PosEx som ikke starter forfra i strengen ved hver søgning, men søger ud fra et indeks.

.. når det er sagt, så er det nok Stones eksempel der fiskes efter.