Avatar billede blobby Nybegynder
28. juli 2010 - 15:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

tusindtalsseparator i word(2007)

Hej

Jeg har en word (2007)skabelon som henter nogle tal fra en database.
Nu kunne jeg godt tænke mig, at der kom tusindtalsseparator på de tal fx 1000000 blev til 1.000.000, helt ligesom jeg kan excel. Kan det lade sig gøre? Hvis ja hvordan gør jeg?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. juli 2010 - 15:36 #1
Er tallene indsat i felter i Word? I givet fald, hvilken slags felter?
Avatar billede blobby Nybegynder
28. juli 2010 - 16:32 #2
De kommer ind via nogle bogmærker
Avatar billede blobby Nybegynder
28. juli 2010 - 17:09 #3
Har lige et bonus spørgsmål. Kan jeg på en eller anden måde tvinge teksten der kommer ind via bogmærkerne til kun at være små bogstaver? uden at man skal trykke på små bogstaver knappen hver gang
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. juli 2010 - 17:30 #4
Hvad bruger du til at indsætte data - VBA? Det vil være muligt at programmere sig til formateringen, men:

Hvis du brugte felter i steder for bogmærker, kunne du sætte en "picture switch" (\#) ind i hvert felt til at styre formateringen. Du kan f.eks. oprette DocProperties i stedet for hvert bogmærke og indsætte et DocProperty-felt i stedet for bogmærket. Det har desuden den store fordel, at du kan indsætte samme felt (og dermed hente samme værdi) alle de gange, du ønsker. Felter opdateres med F9.

Eksempel:
DocProperty med navnet "MitTal".
Tildelt værdien "123456789"
Indsæt felt, som har denne kode:
{ DocProperty \# "###.##0" "MitTal" }
hvor klammerne laves med Ctrl+F9 (kan ikke skrives med alm. tegn).

Hvad betyder det så:
\# fortæller Word, at der nu kommer en angivelse af et format.
"###.##0" angiver, at der skal indættes punktum som tusindtalsseparator.
Hvis der f.eks. skal 2 decimaler med, så brug "###.##0,00" i stedet.

Resultat af det opdaterede felt:
123.456.789 (eller 123.456.789,00)
De bogmærker, du taler om i sidste kommentar: det må være nogle andre end de første - som jo havde tal, der skulle formateres. Løsning er igen brug af felter i stedet for bogmærker. Også her kan du løse det ved at bruge felter. I lighed med ovenstående:

Eksempel:
DocProperty med navnet "MinTekst".
Tildelt værdien "HER står NOget"
Indsæt felt, som har denne kode:
{ DocProperty \*lower "MinTekst" }
hvor klammerne laves med Ctrl+F9 (kan ikke skrives med alm. tegn).
\*lower fortæller Word, at teksten skal skrives med små bogstaver (= lowercase)

Resultat af det opdaterede felt:
her står noget
Avatar billede blobby Nybegynder
01. august 2010 - 19:28 #5
Hej Lene

Det er nogle super gode svar, jeg har desværre bare ikke mulighed for at bruge dem da jeg ikke kan ændre i word dokument skabelonen.
Man kan du ikke skrive et svar så jeg kan give dig nogle point.

Tak for hjælpen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
01. august 2010 - 19:37 #6
Velbekomme. Så må du jo nok i denne forbindelse i gang med programmering for at løse problemet.