Avatar billede matt69 Nybegynder
06. juli 2010 - 20:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

PC til TV via HDMI: problemer med lyd

Hej, jeg har -- åbenbart ikke som den eneste -- et problem med at overføre audio til mit tv. Der synes at være forskellige løsninger på problemet, og jeg har prøvet lidt af hvert, så nu prøver jeg eksperten.

Min computer er en Lenovo Ideapad S12, og TV'et er Philips 37PFL5405H. Computeren har HDMI-udgang, og jeg har koblet apparaterne sammen med et HDMI-kabel. Billedet går superfint igennem, men der er ingen lyd, selvom kontrolpanelet melder at afspilningsenheden "NVIDIA HDMI out" er aktiveret og det hele. Jeg har også prøvet med min anden computer, en HP Compaq, som også har HDMI-udgang. (Begge computere kører Windows 7.)

Jeg har prøvet at køre lyden via minijack-udgangen på pc'en og ind i TV'ets phono-indgang, men det virker heller ikke.

Hjælp! Kan det overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2010 - 21:02 #1
Mener det er på TV du skal vælge lydkilde...?
Avatar billede matt69 Nybegynder
06. juli 2010 - 21:03 #2
Ja, det ville give mening, men den mulighed er der ikke på tv'et ... og det er ellers helt nyt :-(
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. juli 2010 - 21:03 #3
matt69 (11.985 point. Point ude: 250)

Der er nogle spørgsmål du lige mangler at få afsluttet :)
Avatar billede Selas Nybegynder
07. juli 2010 - 00:41 #4
Prøv i lydkort driveren og/eller i windows lyd at sætte lydenheder (playback devices) til digital, eller prøv at lege med det. Hvis det ikke virker tror jeg bare ikke de har trukket en ledning fra det interne lydkort og hen til hdmi udgangen.
Avatar billede Blandy Praktikant
07. juli 2010 - 09:25 #5
du skal nok finde din hdmi playback device i lyd egenskaber.

Er ret sikker på at fjernsynet nik selv skal skifte over med lydkilden.
Avatar billede brasso Forsker
07. juli 2010 - 18:57 #6
Er du sikker på at din PC leverer lyd ud via HDMI stikket?
Har du tilsluttet pc med et kabel der har HDMI stik i begge ender, eller har det et DVI kabel i den ende der er sat i PC'n?

Side 41 i manualen http://download.p4c.philips.com/files/3/37pfl5405h_12/37pfl5405h_12_dfu_dan.pdf
Avatar billede matt69 Nybegynder
07. juli 2010 - 22:56 #7
Blandy: har fundet hdmi-playback-device, men det hjælper ikke.

Brasso: nej, faktisk ikke, jeg tænkte bare, at når computeren har hdmi-udgang, burde den vel sende lyd ud også ... Jeg har prøvet med to forskellige laptops, lenovo'en og compaq'en. Det er et hbmi-kabel med hdmi i begge ender ...
Avatar billede Blandy Praktikant
08. juli 2010 - 08:08 #8
Hvad medie brguer du til at afspille med?

Det lyder til at dit onboard lydkort ikke virker. du siger at det heller ikke virker med jack?
Avatar billede matt69 Nybegynder
08. juli 2010 - 17:01 #9
Jeg har prøvet med forskellige, Windows Media Player og VLC Player. Jeg har prøvet med jack-udgangen på computeren (hovedtelefon-udgang) og phono-indgangen i tv'et -- jeg har endnu ikke prøvet et kabel med jack i begge ender. Der er tilsyneladende en minijack-indgang i tv'et, som hedder "audio in dvi/vga" -- den vil jeg prøve, når jeg får et kabel med minijack i begge ender. Ville bare have været meget lækkert, hvis det var tilstrækkeligt med hdmi. (Det mærkelige er, at computeren registrer en audio-hdmi-enhed, når jeg sætter hdmi-kablet i; der er endda sådan en volumen-dims, der viser signalets styrke, altså lissom en equalizer, bare med volumen). Men jeg prøver med det andet, og lader jer vide, hvordan det går :-)
Avatar billede brasso Forsker
09. juli 2010 - 10:08 #10
Phono indgangene hører normalt sammen med Komposite (Komponent) indgangen. så det kan ikke fungere, så skal du jo have billedet fra HDMI, og samtidig have lyden fra Komponent, det petyder i praksis at du på TV' skal have 2 ingange mikset, det har jeg aldrig hørt om at det kan lade sig gøre på et TV endnu.
Hvis du bruger et kabel med HDMI i begge ender vil jeg også mene at der bør komme lyd med over.
Avatar billede brasso Forsker
09. juli 2010 - 10:12 #11
I TV't må du ikke sætte HDMI stikket i det stik der hører sammen med minijack stikket. Der er et HDMI stik der er beregnet til at modtage signal fra en DVI udgang, dette kræver samtidig lyd via et minijack. Det er normalt sådan at man på bagsiden af TV't kan se hvilket HDMI stik der hører til minijacket.
Avatar billede matt69 Nybegynder
18. oktober 2010 - 10:26 #12
Fik det til at virke, men der skal åbenbart et minijack til også. Tak for hjælpen.