Avatar billede rzc Nybegynder
22. juni 2010 - 18:24 Der er 4 kommentarer

Php søgefunktion

Jeg har ikke prøvet at lave en søgefunktion i PHP, så er på udkig efter lidt hjælp.

Jeg har en database med varer, hvor der skal kunne søges efter stregkode, varenummer og navn.

Der skal kun være ét søgefelt, som selv søger i fx. alle felter i databasen, så søgningen bliver så bred som muligt.

Nogen der kan hjælpe lidt, eller som har et link til en god tutorial?
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2010 - 18:40 #1
Hvis det er en SQL-database du skal søge i, findes "kommandoen" LIKE

F.eks. hvis du har brugerens søgeord i $FIND (husk at vaske input først)

SELECT a,b,c FROM varer WHERE navn LIKE '%$FIND%'

% er wildcard aka. *

Det er dog "dyrt" at bruge wildcards på den måde, ikke mindst hvis du vil gøre det i flere felter på én gang.
- så jeg ville nok lade brugeren vælge hvilke(n) kolonne(r) hun søger i - med 3 checkbokse - oftest ved hun jo godt hvad det drejer sig om...
Avatar billede rzc Nybegynder
23. juni 2010 - 11:49 #2
Jeg er på udkig efter en lidt mere færdig løsning, som jeg kan bruge til inspiration.

Det hele skal køre lokalt, så jeg har "båndbredde" nok til at bruge wildcards.
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2010 - 14:15 #3
Så prøv at søge (i den korrekte database-kategori) efter LIKE, her på X  ; )
Avatar billede rzc Nybegynder
23. juni 2010 - 14:28 #4
Jeg prøver igen:

Jeg er på udkig efter en tutorial på en PHP søgefunktion, fra en SQL database.