Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 16:56 Der er 4 kommentarer

Kan ikke logge på som root (MySQL)

Jeg er ved at installere MySQL, jeg kører "apt-get install mysql-server mysql-client" og trykker Y.
Imens den installerer spørger den efter et root password, jeg giver den et, og bekræfter det bagefter.
Når installationen er færdig kan jeg så ikke logge på med den adgangskode jeg har valgt. Jeg søgte på "Forgot mysql password" på Google.
Jeg prøvede at stoppe mysql daemon og starte den sådan: "mysqld_safe --skip-grant-tables" som gør at man kan logge på som root uden brugernavn og adgangskode.
Derefter går jeg ind og skriver:

zeroyear2:~# mysql
>UPDATE user SET Password=PASSWORD("NEWPASSWORD") WHERE User='root';
>FLUSH PRIVILEGES;[/quote]

Terminalen svarer at ændringen har taget effekt 0 steder.
Jeg prøver at logge ind alligevel (Efter at have genstartet mysqld normalt) men uden held.
Jeg har googlet og googlet, men jeg kan ikke finde nogen med det samme problem, da det er svært at finde nøgleord til 3 linier tekst, som sagtens kunne passe til en masse andre fejl.
Avatar billede nopper Praktikant
05. juni 2010 - 19:09 #1
Bruger du brugeren root eller hvad og hvilket program bruger du til login.
Avatar billede wanthai Nybegynder
05. juni 2010 - 20:20 #2
Har du prøvet den metode http://www.eksperten.dk/profil/apa har beskrevet her:

http://www.eksperten.dk/spm/468428

mysql -u root -p (enter) og skriver herefter mit definerede password.
Jeg vil nu gerne tilføje nogle brugere og følger vejledningen her: http://www.mysql.com/doc/en/Adding_users.html
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 21:26 #3
Ja, har prøvet den metode, jeg bruger mysql-client til at få adgang til mine databaser.
Ja jeg logger på som root, da det er den eneste bruger der i øjeblikket eksisterer, men af en eller anden grund genkender den ikke min adgangskode.
Bemærkede lige en fejl besked. Der står at den ikke har mulighed for at skrive en midlertidig fil i /tmp/ men det ved jeg da ikke hvordan jeg kommer udenom når maskinen også er logget på som root...
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 14:25 #4
Ja, der er så ingen her der gad svare på spørgsmålet, men efter nogle måneder har det vist sig at jeg manuelt skulle køre chmod 777 på /tmp/ før mysql og package manager ville kopiere sine filer derover.