Avatar billede NVedsted Juniormester
22. maj 2010 - 11:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sætter man et javascript ind og gemmer den som C#?

Har lavet en applcation som kan bruges som lommeregner, den er lavet i javascript, så jeg tænkte på om man kunne lave den i C#. Har fundet ud af at man godt kan lava javascript på C#, men hvordan ved jeg ikke.
Ved heller ikke hvordan man gemmer c# filer.
MVH
Nicklas Vedsted
Avatar billede keysersoze Guru
22. maj 2010 - 12:17 #1
http://www.eksperten.dk/spm/908319

Som nævnt i ovenstående spørgsmål er javascript og C# to forskellige ting - javascript fungerer på klienten og C# på serveren (går i hvert fald ud fra at du taler webudvikling når du nævner javascript). Samtidig er det også to forskellige sprog så du kan ikke lave javascript i C# - men du kan fx outputte javascript med C# eller kalde serveren fra javascript og dermed eksekvere noget C#.

Som også nævnt laver du C# i Visual Studio så henter du det program skal du ikke bekymre dig om hvordan du gemmer, for det håndterer programmet for dig.

Men find først ud af hvad du vil - vil du lave lommeregneren i et klientsprog er javascript det rigtige valg mens C# er et udmærket valg hvis det skal være et server-sprog. Forskellen er ret markant, for med et serverside-sprog skal du ned på serveren og vende for at lave beregninger og dermed vil siden skulle opdateres ved hver beregning (medmindre du begynder at kigge på fx AJAX).

Du kan altså ikke gemme et javascript med C# - men du kan lade C# outputte klientkode, heriblandt javascript.
Avatar billede NVedsted Juniormester
22. maj 2010 - 12:41 #2
Hvordan det?
Avatar billede keysersoze Guru
22. maj 2010 - 12:42 #3
Det kommer an på hvad du skal - men fx;

this.Page.ClientScript.RegisterClientScriptInclude("ditscript", "/js/dinjavascriptfil.js");
Avatar billede NVedsted Juniormester
22. maj 2010 - 12:46 #4
Okay jeg tror bare jeg lukker igen den igen, det er alt for forvirende. Smid bare et svar.
Avatar billede keysersoze Guru
22. maj 2010 - 12:59 #5
Det var en hurtig konklusion efter kun 4 minutter - du kommer aldrig videre hvis du ikke spørger.

Men her i hvert fald et svar.
Avatar billede NVedsted Juniormester
22. maj 2010 - 15:53 #6
Kender du en tutorial der kan give mig et bedre blik på sagen?
Avatar billede keysersoze Guru
22. maj 2010 - 16:28 #7
www.asp.net - forstå lidt Visual Studio og C# samt ikke mindst forskellen mellem server- og klient-kode, så vil mine kommentarer give mening. Hvis du kan lave en lommeregner i javascript må du allerede have i hvert fald lidt forståelse for både HTML og javascript (begge klient-kode) så hvis du går igennem du tutorials m.m. der er på linket giver det hele formentlig lidt bedre mening.
Avatar billede NVedsted Juniormester
24. maj 2010 - 19:12 #8
Kan ikke forstå siden!
Avatar billede keysersoze Guru
24. maj 2010 - 21:46 #9
Programmering er ikke noget man lærer på 2 dage og specielt ikke når man kommer fra helt bar bund og ikke kender til noget der minder om sproget eller kender til forskellen på klient og server teknologier.

Hvis du har været godt igennem siden uden at finde svar bliver du nødt til at være mere konkret i hvad du søger - ellers kan ingen hjælpe dig videre.
Avatar billede NVedsted Juniormester
24. maj 2010 - 21:51 #10
Jeg har styr på CSS, HTML 4.0, Javascript, ASP og PHP.
Avatar billede NVedsted Juniormester
24. maj 2010 - 21:55 #11
Kan ikke finde tutorialsne?
Avatar billede NVedsted Juniormester
24. maj 2010 - 21:57 #12
Er C# og Master page det samme?
Avatar billede keysersoze Guru
25. maj 2010 - 22:39 #13
så godt som alt på siden er hjælp til at komme i gang - get started og web forms punkterne er nok mest relevant, måske mvc i stedet for webforms hvis du har styr på ASP og PHP i forvejen for så er der ingen forskel på inkluderingen af javascript.

masterpages er en del af det der ligger i asp.net - og du kan programmere asp.net med c#. en masterpage er lidt firkantet set det samme som du kender fra includes i både html, asp og php.
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 11:23 #14
Lukketid?