Avatar billede extension Nybegynder
12. maj 2010 - 13:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Modtag data via URL eller http ind i FileMaker

Hej,
Er der nogle kloge hoveder der ved hvordan man modtager data via URL eller http ind i FileMaker a'la denne:
http://phoneswitch.ie/cpr.aspx?CPR=${CPR}&CALLERID=${CALLERID(num)}

Jeg skal kunne modtage infos (telefon nummer) som sendes fra vores IP telefonanlæg.
Er vi ovre i noget ODBC/JDBC?
Der er tale om data der bliver sendt til (FileMaker) ikke data FileMaker selv henter/importerer.

Venlig hilsen
Boris
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. maj 2010 - 12:29 #1
Hej Boris

Du kan bruge en web viewer til dette. En web viewer er sådan set bare visning af en hjemmeside i FileMaker Pro, og du opretter den i layout mode. Du kan angive en URL vha. en beregning, og kan således basere web vieweren på data fra fx den aktuelle kunde.

Tricket ligger i at hive data ud af web vieweren. Det gør du ved først at navngive den på layoutet (brug info-paletten og kald den fx callerID. Herefter kan du referere til den med funktionen GetLayoutObjectAttribute( objectName; attributeName ). For at få indholdet af din web viewer, der hedder callerID, skal du således skrive:

GetLayoutObjectAttribute( "callerID"; "content" )

Hvis du kører det på en knap via et script, bør du nok få scriptet til at holde en kort pause så din webservice kan nå at levere indhold til webvieweren.

Hvis ikke du ønsker, at brugeren skal se web vieweren på layout, så kan du bare gøre den bittelille (1 pixel x 1 pixel).

Hvis det skal køre hurtigere og mere fejltolerant, kan du overveje at bruge en plugin i stedet - fx ScriptMaster fra 360works eller SmartPill PHP Edition fra Scodigo.

Jeg håber, det virker for dig.
- André
Avatar billede extension Nybegynder
14. maj 2010 - 17:25 #2
Mange tak for dit svar, samme løsning nåede jeg også frem til.
For mig er problemet mere hvordan data sættes ind i formen via et http -link.

Linket skal levere 2 informationer (et telefonnummer samt et tal) der skal indsættes i 2 felter. samt at opdatere sitet. Det sendte telefonnimmer + tal.

Linket bliver sendt fra vores tele-operatør, hver gang vores (IP) telefon ringer, på basis at det sendte telefonnumer er filemaker istand til at trigge kundeinfos fra krak.dk

Venlig hilsen
Boris
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. maj 2010 - 17:42 #3
Hej Boris

Man kan ikke "sende et link". Hvis hele tricket er, at jeres telefoncentral aktiverer et bestemt link, når telefonen ringer, hvad skal der så ske?

Du må beskrive lidt nærmere, hvad det er, du prøver: Hvem kalder hvad og hvornår. Skær det ud i meget små bidder og tag det skridt for skridt. Ellers kan jeg ikke forstå problemet, og så kan jeg ikke hjælpe med en løsning.

- André
Avatar billede extension Nybegynder
14. maj 2010 - 18:22 #4
Meget gerne...  -i små bidder.

Vi har et internet baseret telefon/pbx system. I samme øjeblik der ringes til vores nummer generer og afsender vores operatør et link til opdatering af website.

Linket består af det indringende telefonnummer samt kundens tastevalg (tast 1 for...  osv). Disse 2 informationer skal jeg have ind i vores FileMaker opsætning. Hentes i princippet som du selv beskrev i din første mail  -ind i FileMaker.

Kundens tastevalg (tast 1 feks) åbner den ønskede FileMaker db for indskrivning af ordre. Telefonnummeret henter kundedata fra krak.

Vh
Boris
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. maj 2010 - 19:05 #5
Aha! Så det vil sige, at pbx-systemet blot genererer en ordre, som så skal oprettes i FileMaker.

Det der med "sender et link" har jeg stadig ikke forstået - hvordan bliver dette link sendt? Jeg går ud fra, at du mener, at operatøren åbner linket dvs. sender forespørgslen mod den server der peges på i linket.

Det "letteste" (hvis du kører FileMaker Server) vil være at lave et lille stykke php-kode, der kører på FileMaker Server, og som via FIleMakers php-custom web publishing opretter en ny FileMaker post i en ordretabel med de angivne to felter.

Herefter kan du inde fra FileMaker se de oprettede poster og køre ordrene videre i systemet.

ODBC er også en mulighed. Her kan du så lade operatøren lægge de oprettede poster ned i en mySQL-database, som FileMaker har adgang til via ESS (External Server Source). Opgaven er så blot at se, hvilke oprettede poster, der endnu ikke er behandlet i FileMaker og så tage den derfra.

- André
Avatar billede extension Nybegynder
14. maj 2010 - 19:28 #6
Det er mig der er dårlig til at forklare mig. Men du har forstået det korrekt.... -operatøren sender forespørgslen mod den server der peges på. Vi har ikke en filemaker server, men vi hoster selv vore websider/mySQL databaser. Det havde været eminent hvis Instant Web Publishing kunne tilgås "udefra" så kunne vi blot lave en FileMaker fil der kunne skrives til.

Min ide var, at straks, der blev oprettet/forandret et record skulle dette automatisk åbne en (hidden) filemaker fil.

Vh
Boris
Avatar billede zordesign Nybegynder
14. maj 2010 - 19:48 #7
Jeg tror desværre ikke, at instant web publishing kan hjælpe her - den kan ikke forsynes med parametre, der åbner en bestemt record eller lignende.

Men du kan sætte FileMaker op, så den fanger din mySQL-database via ODBC som du selv foreslog. Dit operatørscript skal så blot oprette en post i mySQL-databasen med de relevante værdier

I FIleMaker-basen sætter du et script op, som kører en uendelig løkke og checker for nye poster i mySQL-tabellen og hvis der er dukket noget op så gør, hvad der nu skal gøres. Det bør nok sættes til at pause lidt mellem hver kørsel for ikke at overbelaste systemet.

I princippet kan den også skrive tilbage til et felt i basen, hvis den har behandlet en nyoprettet ordre. Så kan du bruge dette felt som søgekriterium når du ser efter nye. Blankt felt => ny post.

Ordrer vil ikke gå tabt, da de jo registreres i mySQL-tabellen. Så er det blot et spørgsmål om, hvornår FileMaker fanger dem.

- André
Avatar billede extension Nybegynder
15. maj 2010 - 11:17 #8
Hej,
Jeg tror næsten at den letteste løsning er at modtage oplysningerne via mail direkte ind i filemaker. Der kan jeg lettest styre det, og det er jo også her dataene skal bruges/behandles.
Har du iøvrigt erfaring med MBS plugin fra Monkeybread Softvare der kan udtrække text fra WebView?

Vh
Boris
Avatar billede extension Nybegynder
16. maj 2010 - 19:27 #9
Jeg havde ellers lige fået en løsning til at fungere, baseret på mails leveret med oplysningerne.
Desværre viser det sig at tele-operatøren kun kan sende telefon nummeret i en mail løsning.

Så der skal oprettes en mySQL database der kan modtage noget der ligner dette:
http://www.ex-tension.dk?CallBackNumber=99887766&CallFromNumber=22334455&name=Thorben&destination=203

- og som kan sende disse data videre til filemaker, som de oprettes til.

Er det noget du kan lave  -mod betaling?

Vh
Boris
Avatar billede zordesign Nybegynder
18. maj 2010 - 09:32 #10
Hej Boris

Hvis du har fået det til at køre med modtagelse via mail, så er det måske lige så smart at lave et lille php-script, der modtager oplysningerne via den url, du viser ovenfor, og så automatisk sender en mail til din adresse? Det kan jeg godt hjælpe dig med.

Kontakt mig evt. på eksperten@zordesign.dk - så kan vi tale nærmere om detaljerne.

- André
Avatar billede extension Nybegynder
21. maj 2010 - 20:17 #11
Problemet er løst