Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2010 - 19:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Resize billeder

Halløj

Jeg har dette script til at uploade billeder:

<?php
include ('connect.php');

$BilledeNavn = strtolower($_FILES['fil']['name']);
$beskrivelse = $_POST['beskrivelse'];
$BilledeTmp = $_FILES['fil']['tmp_name'];

$Destination = "billeder/".$BilledeNavn;

filnavnet.
$oriBilledeNavn = $BilledeNavn;
while (file_exists($Destination)) {
  $BilledeNavn = rand(0,100000).$oriBilledeNavn;
  $Destination = "billeder/".$BilledeNavn;
}

move_uploaded_file($BilledeTmp, $Destination);

mysql_query("INSERT INTO billeder (billede,beskrivelse)VALUES('$BilledeNavn','$beskrivelse')");

echo "Billedet er blevet uploadet";

?>

Nu vil jeg gerne have gjort sådan, at når et billede bliver uploadet, bliver det automatisk resizet. Det skal gøres i procent, så jeg kan sætte den til f.eks. 20%, og så billedets højde og bredde automatisk til 20% af de originale dimensioner.

Problemet er bare, at jeg er rimelig ny indenfor PHP/MySQL, og selvom jeg har fundet en masse på google, aner jeg ikke hvordan jeg skal gribe det an og integrere det i min kode.

Er der nogle som kan hjælpe mig lidt igang? :-)

Mvh
Kristoffer
Avatar billede kla0005 Nybegynder
04. maj 2010 - 20:03 #1
http://www.webcheatsheet.com/php/create_thumbnail_images.php
- Se der engang. Den er ret smart, og så virker den - Jeg har selv testet den :)
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 09:49 #2
Men ER det thumbnails Choxie vil lave ?
- for så lyder det mærkeligt med 20% af originalens størrelse. Det kan jo resultere i hvadsomhelst...
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 12:25 #3
Det jeg er igang med at lave, er et mindre galleri. Problemet er bare at billederne der skal uploades kan være helt op til over 3000px i bredde, så de skal selvfølgelig gøres mindre. Men hvis jeg kunne gøre sådan at bredden på billedet blev f.eks. 700px når man uploadede, og højden så selv tilpassede sig, så ville det faktisk være endnu bedre!
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 14:40 #4
Det kam man sagtens - men det er 1000 måder at gøre det på : )

Se her for den fulde forklaring - og bunker af kodeeksempelr (scroll ned):
http://php.net/manual/en/function.imagecopyresized.php
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2010 - 18:29 #5
@Choxie fik du det svar du ønskede ? Ellers kan jeg komme med lidt kode til dig.

Men i det tilfælde skal du lige forklare præcis hvad du vil havde. Skal billederne have en max brede og højde i pixel? Eller skal det være i procent ?
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2010 - 20:10 #6
@Zeska
Tjoe, fik egentlig hvad jeg søgte, problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af at integrere det i min kode. Det jeg gerne vil have er, at når jeg uploader et billede, bliver bredden sat til 700px, og så tilpasser højden sig dertil - så det har samme højde*bredde forhold som før.

Men jeg fatter virkelig hat af hvordan jeg skal få det til at virke :-) Så hvis du vil hjælpe ville det bare være super!