Avatar billede hugopedersen Nybegynder
30. april 2010 - 18:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nemmeste og rigtigste metode til at fange tastesekvens

Hvad er den nemmeste og mest rigtige metode til at fange en bestemt taste sekvens i Delphi?
Jeg har brug for at kunne fange at brugeren trykker CTRL+ALT+S
Avatar billede kroning Nybegynder
30. april 2010 - 18:59 #1
OnKeyDown eventen sammen med GetKeyState kan normalt bruges
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
30. april 2010 - 19:01 #2
Jo men den er vel ikke global?
Jeg skal fange tastkombinationen ligegyldigt hvor jeg er i applikationen.
Avatar billede kroning Nybegynder
30. april 2010 - 19:14 #3
Har du flere forme ?
Avatar billede kroning Nybegynder
30. april 2010 - 19:22 #4
Du får begge muligheder. Hvis du kun har en form så kan du benytte FormKeyDown muligheden, husk at sætte formens KeyPreview=true. Hvis du har flere forme så brug MyOnMessage muligheden.

unit Unit1;

interface

uses
  Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
  Dialogs, StdCtrls;

type
  TForm1 = class(TForm)
    procedure FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
      Shift: TShiftState);
    procedure FormCreate(Sender: TObject);
  private
    { Private declarations }
    procedure MyOnMessage(var Msg: TMsg; var Handled: Boolean);
  public
    { Public declarations }
  end;

var
  Form1: TForm1;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
  Shift: TShiftState);
begin
{    if (Key=83) then
      if (GetKeyState(VK_CONTROL)<0) and (GetKeyState(VK_MENU)<0) then
        showmessage('CTRL+ALT+S');}
end;

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
    Application.OnMessage:=MyOnMessage;
end;

procedure TForm1.MyOnMessage(var Msg: TMsg; var Handled: Boolean);
begin
    if Msg.message=WM_KEYDOWN then
  begin
      if (Msg.wParam=83) and (GetKeyState(VK_CONTROL)<0) and (GetKeyState(VK_MENU)<0) then
        begin
            showmessage('CTRL+ALT+S');
        Handled:=true;
        end;

end.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
02. maj 2010 - 20:10 #5
Jeg har i omegnen af 15 formularer så derfor skal det helst være lidt universalt
Avatar billede a_nor Nybegynder
02. maj 2010 - 20:51 #6
Hej Hugo,

Kroning har svaret på dit spørgsmål!  jf. dit #2 og løsningen virker ligegyldigt hvor mange forms du har.

Hvis dit spm. skulle handle om at ctrl+alt+s  skulle aktivere et af dine vinduer, ligegyldig hvilken applikation der er aktiv, skal du nok stille et nyt spørgsmål.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
03. maj 2010 - 07:58 #7
kroning> jeg kan kun sige tak og smid et svar :-)  det virker perfekt så vidt jeg har kunnet teste.

Funktionen skal bruges til at vise et 'Secrets' menupunkt for brugeren på min hovedmenu og det skal kunne aktiveres overalt i programmet.
Avatar billede kroning Nybegynder
03. maj 2010 - 17:09 #8
Og svar