Avatar billede MoXXiS Nybegynder
30. april 2010 - 11:58 Der er 3 kommentarer

Kalde en enkelt variabel mellem PHP filer

Hejsa Eksperter!

Først og fremmest vil jeg lige sige at jeg er helt grøn i PHP! :)

Mit spørgsmål går på om man ikke kan lave en PHP fil hvor alle mine SQL Queries ligger i, og derefter kalde dem enkeltvis som variabler i mine andre PHP filer.
Vel og mærke uden at skulle bruge include, da det importerer hele query dokumentet... :-S

Syntes virkelig at jeg har googlet i en evighed, men kan bare ikke finde svar!

På forhånd tak! :)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2010 - 12:13 #1
Nej, du er nødt til at include dem - PHP fortolker kun det den kan se - og har ingen "hukommelse" imellem sider.
(medmindre man betragter "sessions" som en slags korttidshukommelse)

Men hvis du gemmer dine SQL-statements som dumme strenge, så sker der ikke noget ved at du includer dem alle, selvom du kun skal bruge den ene.

Eller smartere:
En stribe selvstændige functions - alle i samme fil, som du includer, og derefter kan kaldes efter behov.
Avatar billede MoXXiS Nybegynder
30. april 2010 - 12:23 #2
Tak for det hurtige svar T4NK3R!

Mener du som det her?:

<?php
function test_query()
{
    $sql_select_all_Item = "SELECT * FROM Item";
}
return $sql_select_all_Item;
?>
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2010 - 13:20 #3
Njah.. det er jo bare streng-metoden pakket ind i en function.
- dobbeltkonfekt.

Enten en stribe strenge som du kan genbruge:

$sql_select_all_Item = "SELECT * FROM Item";
$sql_select_alle_Artikler = "SELECT * FROM Artikler";

Men det giver faktisk ikke meget mening, for på den måde skal du bare kunne huske et variabelnavn i stedet for en SQL-sætning.

Bedre med en funktion som henter dine data:

function getItems( $dbCon, $key )
  {
  $sql = "SELECT * FROM Item WHERE key='$key'";
  Udføre
  if (success)
      cykle igennem resultatet
          opbygge et array
      return array
  else
      return false
  }

Den funktion kan du så kalde dér hvor det giver mening, f.eks:

$myItems = getItems( $myDb, "news");
if ($myItems !== false)
    {
    bruge arrayet
    }