Avatar billede ravnborg Nybegynder
14. april 2010 - 21:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sessioner bliver nulstillet, når webhotel bliver recyclet,

Jeg har en hjemmeside med et login system. Når man logger ind er det sessionen der holder styr på at man er logget på.

Det har virket fint, men en gang i mellem bliver alle smidt af.

Jeg har fået svar fra mit webhotel, at det der afvikler hjemmesiderne bliver "recyclet", for at rydde op i den hukommelse der er allokeret, og at dette sletter alle sessioner.

Er der en smart måde, hvor jeg sikre at mine bruger ikke bliver smidt af, når webhotellet laver deres recycle?
Avatar billede softspot Forsker
14. april 2010 - 21:26 #1
Det korte svar er: Du skal lade være med at benytte sessions (og application for den sags skyld).

Men det er du sikkert ikke tilfreds med, så et lidt mere konstruktivt svar er, at du styrer dine brugeres session-data i databasen (eller på serverens harddisk). Det kræver dog at du strikker et lille sessionstyringsmodul sammen, som kan sørge for at hente og gemme sessiondata i databasen i stedet for standard session-objektet. Du kan evt. benytte det indbyggede sessionobjekt som cache for dine databasesessions, så du kun henter sessiondata fra databasen, når session-objektet ikke selv indeholder de forventede data. Nøglen til dine sessiondata i databasen kan du, som med det indbyggede session-objekt, lægge i en cookie som transporteres mellem klient og server ved hvert serverkald. Alle skrivninger til session SKAL sendes i databasen, ellers risikerer du at miste sessiondata i forbindelse med recycling...
Avatar billede ravnborg Nybegynder
16. april 2010 - 20:37 #2
Er det normalt at et webhotel recycler?
Avatar billede softspot Forsker
16. april 2010 - 21:42 #3
Det er svært at sige, men standardindstillingen på en IIS 6.0 er efter min bedste overbevisning, at der udføres recycle med nogle faste intervaller. Hvad den enkelte ISP's politik vedr. dette er, må jo undersøges hos dem :-)
Avatar billede ravnborg Nybegynder
18. april 2010 - 01:03 #4
Tak for hjælpen, jeg må til at lave et sessionstyringsmodul.

Opret bare et svar.

mvh
Ravnborg
Avatar billede softspot Forsker
18. april 2010 - 01:19 #5
Velbekomme :-)

NB: En anden fordel ved at rykke sessionstyring ud af den standard ASP session er, at du får lettere ved at kombinere ASP med ASP.NET. Deres session-stryringsmekanismer er nemlig ikke umiddelbart kompatible og så er det noget skrammel at skulle til at lave det om på bagkant. Det problem har jeg løbet ind i med et nogenlunde besøgt communitysite - hvor vi valgte IKKE at kombinere ASP og ASP.NET, da det ville være en for stor omkostning.
Avatar billede softspot Forsker
18. april 2010 - 01:19 #6
...og så lige med svar krydset af :D
Avatar billede softspot Forsker
18. april 2010 - 01:35 #7
Tak for point :)