Avatar billede halte Nybegynder
14. april 2010 - 19:18 Der er 6 kommentarer

Placering af <td> i top af billedet

jeg har forsimplet problem en smule og lavet denne kode

<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<title>Insert title here</title>
</head>
<body bgcolor="#ff0000">
    <table width="800" height="1000" border="1">
        <tr>
            <td width="80%">
                <table width="100%" height="100%" bgcolor="#ffffff">
                    <tr>
                        <td>hej</td>
                    </tr>
                </table>
            </td>
            <td width="20%">
                <table width="100%" height="200px" bgcolor="#ffffff">
                    <tr>
                        <td>hej igen</td>
                    </tr>
                </table>
            </td>
        </tr>
    </table>

</body>
</html>

mit problem er at det lille table (med teksten; hej igen) sidder midt på siden, og jeg gerne ville have det op i toppen. Og synes ikke lige jeg kan komme på en måde at få den derop på.

Nogen ideer?
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2010 - 19:22 #1
<td width="20%" style="vertical-align: top;">

Men få også lige sat en doctype og vær sikker på at din kode er valid da rettelser ellers kan være helt ligegyldige; http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx
Avatar billede danco Nybegynder
15. april 2010 - 06:23 #2
Hvis det var mig ville jeg lave en lille CSS division og smide den ind i.

tableTop {
  top: 5%;
  left:50%;
}
Avatar billede halte Nybegynder
15. april 2010 - 14:39 #3
tak for begge svar, har brugt det første til at starte med, da jeg ikke er nået til CSS endnu :) jeg laver siden løbende med at jeg læser igennem w3schools tutorials.

Og det med doctype har jeg med i den rigtige html-kode, dettet her var et hurtigt eksempel jeg lavede, for lettere at formulere mit spørgsmål. Har dog en enkelt tilføjelse, min doctype er html 4.01 (jeg bruger zend studios) og ville gerne bare lave den til xhtml 1.0 med det samme. Er det zend studios der er outdated, eller hvorfor er det ikke det 'nye' format?
Avatar billede keysersoze Guru
15. april 2010 - 18:43 #4
html4 er i mine øjne det bedste valg du kan foretage - xhtml-projektet er stoppet for at lægge fuld fokus på den nye version af html.

du bør tage fat på css med det samme - der er ingen grund til at lære hvordan nogle html-attributter fungerer hvis du alligevel vil fortsætte udviklingen og lære css.
Avatar billede danco Nybegynder
15. april 2010 - 22:10 #5
jeg støtter op omkring CSS kommentaren.

I min verden er det lettere at bruge CSS til opsætning af din side.
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 11:04 #6
Lukketid?