Avatar billede boxerfjaes Nybegynder
12. april 2010 - 09:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

div 100%

Jeg har lidt problemer med at få placeret div-elementet så det præcis fylder det aktuelle vindue. Problemet er at elementet bliver placeret 20 px fra toppen. Hvorfor gør dét det?

html, body {
background: #000;
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}

#display {
background: #fff;
height: 100%;
width: 100%;
margin: 0px;
}

Det kan løses med følgende ændring, men hvorfor er det nødvendigt?

#display {
background: #fff;
height: 100%;
width: 100%;
margin: -20px 0px;
}
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 10:06 #1
du kan være kommet til at sætte et linjeskift ind.
Kom med et komplet kodeeksempel.
Avatar billede boxerfjaes Nybegynder
12. april 2010 - 10:11 #2
Ok, det ser således ud:
html:

!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict/DA"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<title>Sydhavsørenes brøndboring</title>
<meta name="title" content="brøndboring">
<meta name="description" content="brøndboring ved autoriceret brøndborer">
<meta name="keywords" content="brønboring, lukning af brønd, lolland, falster, sjæland">
<meta name="robots" content="all">
<link href="stylesheet.css" type="text/css" rel="stylesheet"/>
</head>

<body>
<div id="display">

    <div id="title">
    <!--#include file="title.htm"-->
    </div>

        <div id="content">
        <h2>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</h2>
        <p>Sydhavsørenes bøndboring udfører lukning af brønde osv.
        Indehaver er A-satificeret og har en længere karrire som selvstændig entreprenør på
        <a href="overview.shtml">CV'et</a>.</p>
        </div>

    <div id="left">
    <h6>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</h6>
    <!--#include file="menu.htm"-->
    </div>

    <div id="rightmenu">
    <!--#include file="info.htm"-->
    </div>

    <div id="bar">
    <!--#include file="bottom.htm"-->
    </div>

</body>
</html>

--------------------------------------------------------------------------------------------------
CSS:

html, body {
background: #000;
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}

#display {
background: #fff;
height: 100%;
width: 100%;
/*    margin: -20px 0px;
*/    margin: 0px;
}
Avatar billede boxerfjaes Nybegynder
12. april 2010 - 10:42 #3
Her er en helt strippet, som gør det samme.
html:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict/DA"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<title>Sydhavsørenes brøndboring</title>
<link href="stylesheet.css" type="text/css" rel="stylesheet"/>
</head>

<body>
<div id="display">
<h2>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</h2>
</div>
</body>

</html>

---------------------------------------------------------------------------
Hvis jeg derimod ændre <h2> til <h6> er det 25px elementet flyttes ned af og ved ændring af <h2> til <p> er det 16px.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 10:42 #4
aller første linje
du mangler et < som første tegn

det er den linje, der så fylder...
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 10:45 #5
og
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict/DA" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

det skal stå i en linje i din kode.
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2010 - 10:51 #6
og så er jeg ret sikker på at der ikke er nogen doctype med DA - http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx
Avatar billede boxerfjaes Nybegynder
12. april 2010 - 12:24 #7
Ok, nu har jeg ændret min doctype:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Det løser desværre ikke problemet, til gengæld kan det løses ved at slette <h6> og blot skriver:
...
<div id="display">
Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.
</div>
...
eller ved at indsætte et linje skift først:
...
<div id="display">
<br/>
<p>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</p>
</div>
...
Jeg har afprøvet det i IE8, FF, Safari, Chrome og Opera, med præcis samme resultat.

Det virker altså som om div elementet bliver rykket ned svarende til skriftstørrelsen på det første element efter <div id="display">
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 12:41 #8
denne fejler altså ikke noget:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict/DA" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<title>Sydhavsørenes brøndboring</title>
<meta name="title" content="brøndboring">
<meta name="description" content="brøndboring ved autoriceret brøndborer">
<meta name="keywords" content="brønboring, lukning af brønd, lolland, falster, sjæland">
<meta name="robots" content="all">
<style type="text/css">
html, body {
background: #000;
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}

#display {
background: #fff;
height: 100%;
width: 100%;
/*    margin: -20px 0px;
*/
margin: 0px;
}
</style>
</head>

<body>
<div id="display">

    <div id="title">
    <!--#include file="title.htm"-->
    </div>

        <div id="content">
        <h2>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</h2>
        <p>Sydhavsørenes bøndboring udfører lukning af brønde osv.
        Indehaver er A-satificeret og har en længere karrire som selvstændig entreprenør på
        <a href="overview.shtml">CV'et</a>.</p>
        </div>

    <div id="left">
    <h6>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</h6>
    <!--#include file="menu.htm"-->
    </div>

    <div id="rightmenu">
    <!--#include file="info.htm"-->
    </div>

    <div id="bar">
    <!--#include file="bottom.htm"-->
    </div>

</body>
</html>
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2010 - 12:50 #9
jo - der er ikke noget der hedder Strict/DA.
Avatar billede boxerfjaes Nybegynder
12. april 2010 - 13:04 #10
Det kan jeg ikke forstå, når jeg copy/paster det ind i en ny fil sker det samme igen. div elementet rykkes 20px ned?
Avatar billede boxerfjaes Nybegynder
12. april 2010 - 20:31 #11
Jeg har lavet et par eksempler på problemet:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<title>Sydhavsørenes brøndboring</title>
<link href="stylesheet.css" type="text/css" rel="stylesheet"/>
</head>

<body>
<div id="display">
<p>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</p>
</div>
</body>

</html>

ser så dan ud: http://www.sofuspoulsen.dk/
Det er den sorte bar øverst jeg ikke er tilfreds med. Jeg går ud fra at den fremkommer fordi div elementet bliver rykket ned, da der også kommer en scroll-bar.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<title>Sydhavsørenes brøndboring</title>
<link href="stylesheet.css" type="text/css" rel="stylesheet"/>
</head>

<body>
<div id="display">
</br>
<p>Velkommen til Sydhavsørenes brøndboring.</p>
</div>
</body>

</html>

Ved at indsætte et </br> før <p> forsvinder den sorte bar og det ser sådan ud: http://sofuspoulsen.dk/medlinieskift.html
Avatar billede boxerfjaes Nybegynder
12. april 2010 - 22:33 #12
Jeg fik løst problemet ved at tilføje position:absolute; til div elementet i stylesheet'et.

html, body {
background: #000;
height: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
}

#display {
background: #fff;
height: 100%;
width: 100%;
margin: 0px;
position: absolute;
}
Avatar billede keysersoze Guru
13. april 2010 - 19:04 #13
position: absolute kan være en rigtig uheldig ting at benytte hvis ikke man er klar over hvad den præcis gør.

De eksempler du poster i #11 skyldes;

Eksempel 1: nulstil margin på dit p-tag og problemet forsvinder.

Eksempel 2: der er ikke noget der hedder </br> og mellemrum vil stadig kunne løses med at sætte margin: 0px; på dit p-tag.

Det er altså ikke din div der er problemet men margin på nogle elementer inden i - h1, h2 etc har fx også nogle standard-indstillinger, der bryder det du ellers ønsker.