Avatar billede prebenrunge Nybegynder
31. marts 2010 - 20:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Value in input BEFORE onchange

jeg har side med form og inputfelter som indeholder data og ved "onchange" kalder jeg et javascrript function som læser den nye værdi

function Update(str) { idkey= str.di; idname=str.name; nyvardi=str.value; }

Jeg har brug for at vide VÆRDIEN i input feltet FØR det blev ændret, så jeg har begge værdier i min function da jeg både skal slukke en lampe og tænde en anden ud fra værdierne.

Kan denne værdi findes og hvad er den bedste/letteste måde at hente den på i samme arbejdsgang. ??

Hilsen Preben
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2010 - 21:00 #1
Når value er overskrevet er den overskrevet.

Men du kan give feltet en ekstra attribut (som du sætter samtidig med value)
- kald den "gvalue" - f.eks:

Alder: <input name='alder' type='text' value='54' gvalue='54' onchange='checkAlder(this)'>

function checkAlder(felt)
  {
  if (parseInt(felt.value) < 49 || parseInt(felt.value) > 139)
      {
      alert('Du er fuld af løgn, Mor.')
      felt.value = felt.getAttribute('gvalue') // tilbage til 54
      }
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2010 - 21:10 #2
Hvis feltet har en standardværdi kan du også finde den frem, ved at kalde propertien "defaultValue".
Eksempel:

JS Code
<script type="text/javascript">
function alertValue()
{
alert(document.getElementById("text1").defaultValue)
}
</script>

HTML Code
<form>
<input type="text" id="text1" value="Hello World!" />
<input type="button" id="button1" onclick="alertValue()"
value="Show default value" />
</form>
Eksemplet er taget fra W3Schools.com
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2010 - 23:08 #3
I stand corrected!
- er det noget nyt ?
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2010 - 23:16 #4
Interessant:
Hvis man sætter felt.value="123" kan man stadig komme tilbage vha. defaultValue

Hvis man derimod ændrer value med: felt.setAttribute("value","dut"),
sker der ikke noget med det synlige felt-indhold (!) men defaultValue er nu = "dut"

Jeg lever!
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2010 - 00:34 #5
"defaultValue" propertien er så vidt jeg ved ikke noget særlig nyt, dog må jeg indrømme jeg ikke kan huske hvor lang tid jeg selv har brugt den.
Avatar billede olebole Juniormester
02. april 2010 - 19:04 #6
<ole>

Hvis browseren overholder W3C's DOM, skal ELEMENT.getAttribute returnere enten:

1) den værdi, koderen skrev i feltets value attribut
2) den værdi, han runtime måtte sætte med ELEMENT.setAttribute

ELEMENT.getAttribute må derimod ikke afspejle brugerændringer af elementets value

/mvh
</bole>
Avatar billede prebenrunge Nybegynder
06. april 2010 - 17:11 #7
Hej roxki
DefaultValue var præcis det jeg savnede og det virker fuldstændig som forventet
smider du et svar så jeg kan give point

tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2010 - 19:11 #8
du får et svar her