Avatar billede pladehoved Nybegynder
18. marts 2010 - 11:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan en celleværdi bestemmer navnet på et nyt ark, der oprettes via en makro

Hej

Jeg er ved at lave et oversigtsregneark, hvor brugerne opretter nye ark ved at trykke på en knap (via makroen:
Sub Nyt_ark()
' Makro1 Makro
    Sheets("sag").Select
    Sheets("sag").Copy After:=Sheets(3)
End Sub

Spørgsmålet om det kan laves sådan, at brugerne skrive det ønskede arknavn i en bestemt celle og når de trykker på knappen "overføres" navnet til det nye ark.
Avatar billede supertekst Ekspert
18. marts 2010 - 11:08 #1
Så skal der jo være et fast udgangspunkt (ark) - alternativt - en userform, hvori der kan indtastes arknavn, vælges placering og udføres kontrol af, om navnet er anvendt - uanset hvilket ark, der er aktuelt.
Avatar billede supertekst Ekspert
18. marts 2010 - 11:11 #2
- men ellers JA til dit spørgsmål
Avatar billede pladehoved Nybegynder
18. marts 2010 - 12:03 #3
Der er (selvfølgelig) et åbningsark hvor knappen er og hvor jeg tænker, at brugeren skal skrive navnet. Har du mon en kode? :o)
Avatar billede kabbak Professor
18. marts 2010 - 12:44 #4
Sub Nyt_ark()
    Dim Navn As String
    Navn = Range("A1")
    Sheets("sag").Copy After:=Sheets(3)
    ActiveSheet.Name = Navn
End Sub
Avatar billede pladehoved Nybegynder
18. marts 2010 - 15:44 #5
Den melder problem i forhold til: ActiveSheet.Name = Navn
Resten virker - dvs. ark oprettes og navn sættes = tekst i A1
Avatar billede pladehoved Nybegynder
23. marts 2010 - 13:16 #6
Så har jeg fundet en løsning, der virker:

Sub Nyt_ark()
    Dim Navn As String
    Navn = ActiveSheet.Range("A1").Value
    Sheets("master").Copy After:=Sheets(3)
    ActiveSheet.Name = Navn
End Sub

Man kan faktisk gøre det lidt kortere:

Sub Nyt_ark()
    Dim Navn As String
    Sheets("master").Copy After:=Sheets(3)
    ActiveSheet.Name = ActiveSheet.Range("A1").Value
End Sub

Jeg har dog oftest set koden uden "Activesheet.", så måske ligger problemet i mit regneark. Så hvis hr. kabbak lige "smider" et svar.
Avatar billede kabbak Professor
23. marts 2010 - 18:42 #7
;-))