Avatar billede borup110 Nybegynder
18. marts 2010 - 10:29 Der er 7 kommentarer

Beregning af timeantal

hejsa Jeg har en DB i Access 2007, i den har jeg en tabel med mødetid start og sluttidspunkt, feks. Start_tid 16:57 Slut_tid 05:44  hvordan laver jeg et felt så jeg kan se den aktuelle arbejdstid i timer og minutter
Avatar billede jensen363 Forsker
18. marts 2010 - 10:40 #1
Under forudsætning af at feltet er formateret korrekt kan du normalt beregne direkte på indtatsningen.

Det har dog sin begrænsning at anvende tidspunkter som om det ikke var tidspunkter på denne bestemte dag:

Det man indtaster med 'hh:mm" er på denne dag - skal der regnes på det, må man tilføje antal midnatkrydsninger der menes efter starttid, som heltals addend til sluttid.

Hvis man vedtager, at en periode ikke kan være længere end 24 timer

tilfældet sluttid > starttid:
    sluttid-starttid

tilfældet starttid > sluttid
    1+sluttid-starttid
Avatar billede jensen363 Forsker
18. marts 2010 - 10:46 #2
I en forespørgsel vil det se således ud :

SELECT DinTabel.starttid, DinTabel.sluttid, IIf([starttid]>[sluttid],1+[sluttid]-[starttid],[sluttid]-[starttid]) AS Arbejdstid
FROM DinTabel;
Avatar billede borup110 Nybegynder
18. marts 2010 - 11:20 #3
Hvordan skal den sættes ind
Avatar billede jensen363 Forsker
18. marts 2010 - 14:17 #4
Er det i en en tabel du vil have resultatet ?
Avatar billede borup110 Nybegynder
18. marts 2010 - 17:15 #5
Ja, det er for at se hvor mange timer de arbejder. det skal være så hvis jeg laver en rapport over en medarbejder, kan jeg se start, slut og timeantal
Avatar billede jensen363 Forsker
19. marts 2010 - 08:23 #6
En opdateringsforespørgsel skulle klare arbejdet :

UPDATE DinTabel SET DinTabel.arbejdstid = IIf([starttid]>[sluttid],1+[sluttid]-[starttid],[sluttid]-[starttid]);
Avatar billede borup110 Nybegynder
19. marts 2010 - 11:31 #7
hvordan skal forespørgsel se ud, og hvor skal jeg skriv det.