Avatar billede MrLund Nybegynder
10. marts 2010 - 15:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Backup af MYSQL databse

Er der nogen der ligger inde med et script eller anden fix idé til hvordan jeg sørger for der køres en backup af min mysql database 1 gang i døgnet.

Jeg forestiller mig et cronjob som henter alt data fra min mysql database og sender en email med indholdet.

Nogen der har kendskab til dette?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2010 - 16:00 #1
Der er ikke mulighed for at bruge mysqldump ?
Avatar billede blod_1 Nybegynder
10. marts 2010 - 19:36 #2
Her er hvad jeg bruger... har bare skrevet dette i en .bat fil, og så brugt windows scheduler til at starte den en gang i døgnet.

SET storeAt=C:\dbBackup\
SET dbName=db
SET hostName=host
SET userName=user
SET passWord=pass

set year=%date:~6,4%
set yr=%date:~8,2%
set month=%date:~3,2%
set day=%date:~0,2%
set hour=%time:~0,2%
set hour=%hour: =0%
set min=%time:~3,2%
set sec=%time:~6,2%

set tFileName=%dbName%__%year%-%month%-%day%__%hour%-%min%-%sec%

IF EXIST %storeAt% GOTO BACKUP
echo Creating backup folder...
mkdir %storeAt%
echo.

:BACKUP
echo Taking backup of %dbName%, please wait...
mysqldump --host %hostName% -u %userName% -p%passWord% --opt %dbName% > %storeAt%\backup\%tFileName%.sql --log-error=%storeAt%\log\%tFileName%.txt
Avatar billede arne_v Ekspert
11. marts 2010 - 01:24 #3
så du kunne bruge mysqldump
Avatar billede blod_1 Nybegynder
11. marts 2010 - 07:50 #4
Ville ihvertfald mene at det passer bedre til det han vil, end at bruge asp til at gøre det. :)
Avatar billede MrLund Nybegynder
14. marts 2010 - 11:58 #5
blod_1: Det er så, sådan fint nok, men jeg kører på en mac maskine, samt jeg kan være offline 5 dage - men vil gerne have backup hver dag - så den løsning er ikke helt go nok til mig.

Jeg vil have en ren ASP løsing om muligt :)
Avatar billede blod_1 Nybegynder
14. marts 2010 - 12:10 #6
Men asp filen kan jo heller ikke starte sig selv.
Avatar billede MrLund Nybegynder
14. marts 2010 - 12:25 #7
Nej det har du ret i, men så er cronjob heldigvis opfundet :D
Avatar billede blod_1 Nybegynder
14. marts 2010 - 12:45 #8
Det gik jeg ud fra at du ikke havde adgang til, efter som du vil bruge asp til det.

Jeg kan ikke se logikken i at bruge asp til det, når du nu har adgang til at køre andre ting.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2010 - 14:56 #9
Hvis du kører cron på maskinen så kan cron jo fint køre mysqldump !
Avatar billede MrLund Nybegynder
14. marts 2010 - 18:04 #10
Det er korrekt arne_v - men er usikker på hvordan jeg laver et mysqldump.

Det skal lige næves det er hos en udbyder jeg har min mysql database, så har ikke adgang til selve maskinen.
Avatar billede blod_1 Nybegynder
14. marts 2010 - 18:24 #11
... det var jo netop det jeg gav dig til at starte med... Der er hele skidtet, endda hvor den finder ud af at navngive filen så man kan se hvilken dato og klokkeslet den er blevet lavet.
Avatar billede blod_1 Nybegynder
14. marts 2010 - 18:26 #12
Eneste du skal ændre er disse linier:

SET storeAt=C:\dbBackup\
SET dbName=db
SET hostName=host
SET userName=user
SET passWord=pass

Så kører kører det, og opretter selv filen med dato__tid.sql
Avatar billede MrLund Nybegynder
14. marts 2010 - 19:06 #13
Ah, damn.. jeg hade forstået det således det skulle bruges i et win program.. sorry :p

Jeg får lige kigget på det :)