Avatar billede fcand Nybegynder
03. marts 2010 - 14:38 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Welcome-Filmen

Hej hej.

Jeg ønsker lidt konstruktiv kritik af følgende hjemmeside, omhandlende en ny fransk film.

www.welcome-filmen.dk

//afc
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
03. marts 2010 - 15:18 #1
Først vil jeg sige, at det er en flot side. Billedet i toppen er rigtigt godt, og at sandet fader ud til hele skærmen giver en simpel side uden unødige elementer.

Ofte er sider som disse spammet til med reklamere, links og jeg ved snart ikke. Så det er dejligt forfriskende. Less is more...

Men det med at man starter med traileren mener jeg ikke er helt godt. Det genere mig ikke første gang, man kommer ind på siden. Der er det som regl for at se traileren.

Men når jeg klikker for at bestille billetter, og bliver sendt til en anden siden, men så lige vil tilbage til filmen, så afspiller den jo traileren automatisk igen. Jeg har set den og gider ikke blive tvunget til at se den igen.

Det dens fordel er at den afspilles hurtigt og let, og ikke som visse andre filmsider, er ekstremt tunge, og ikke reagere med det samme. Så her kan jeg nok overkomme manuelt at stoppe filmen.

Men det er nok et valg imellem pest og kolera, for der er nok en god grund til at filmen skal afspilles automatisk.

Og så undrede jeg mig lidt over Frosiden. Skal man kunne klikke på WELCOME, for musen ændrer udseende men der sker ikke noget når jeg klikker?

Ellers en rigtigt flot side.
Avatar billede fcand Nybegynder
03. marts 2010 - 15:28 #2
lsskaarup >> Tak for kommentaren. Er glad for du kan lide siden!

Jeg er lidt i dilemma mht om jeg skal lade links på siden poppe op i nyt vindue, eller som det er nu, overtage selve siden.

Grunden til at det er som det er nu, er at har brugeren en pop-up blocker installeret, vil man ikke blive guided videre til billetbestillingen, uden at skulle reloade siden efter man siger "tillad pop-up".
Og pointen med siden er jo når alt kommer til alt, at sende folk videre til billetbestillingen.

Men personligt, hader jeg når folk har links på deres side, som overtager det aktive browser vindue!

Mht. WELCOME teksten på forsiden, er den eneste grund til at musen ændre markør, fordi der er en rollOver effekt på teksten. Den vibrere når musen føres henover. Det synes jeg bare var en lille sjov detalje. :)
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2010 - 16:29 #3
Rigtig flot design - som der er blevet nævnt, er det stilrene og enkle noget af det mest tiltrækkende ved en webside. Det er lykkedes rigtig godt.

At curseren skifter udseende, når man holder den over bestemte elementer, selvom de ikke er links, er noget irriterende. Man er ikke klar over, om det ikke virker, om det er langsomt, eller hvad det er, og man sidder bare og klikker og klikker.

På din "Konkurrence"-side står der en fast tekst i navn- og adressefeltet fra start. Denne tekst bør nok forsvinde, så snart brugeren klikker i feltet for at skrive. Det er dog ikke det store problem, for jeg kan også se, at valideringen af formularen tager højde for denne tekst.

Er der en grund til, at man skal klikke to gange for at komme til "Fotos"? Hvorfor starter billedgalleriet ikke bare med det samme, når man klikker på menupunktet "Fotos"?

Siden "Billetter", der fører folk til forskellige biografer, kunne optimeres til at føre folk direkte til billetbestillingen af den pågældende film i hver af biograferne - hvis det kan lade sig gøre på biografhjemmesiderne.

Designet er rigtig flot, og menuen er anderledes og spændende. Jeg kan godt lide dine effekter, som er diskrete og ikke tager fokus. Flot resultat med hjemmesiden.

  // Steeven
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
03. marts 2010 - 19:06 #4
Med hensyn til popup, så er det et kompromis du må tage, i nogle tilfælde er det fint nok i andre ikke. Personligt hader jeg også links der overtager siden.

Kan man lave det anderledes og udnytte fanerne i IE7 og 8 samt bl.a. Firefox? Jeg har ikke selv roddet med det, men hvis ikke det bliver stoppet som en popup, kunne det da være en mulig.
03. marts 2010 - 22:24 #5
Ikke saa meget at komme efter her.  Designet er tiltalende og godt komponeret og elementerne passer godt sammen.  Siden er rolig og 'velovervejet.' Baggrundens farvevalg er tiltalende.  Maaske falder ordet Welcome en anelse for lidt i oejnene.  Kan det fremhaeves en anelse mere og kan svoemmelaereren flyttes en half anelse til venstre?

Hvis jeg skal vaere kritisk saa er her et par bemaerkninger.  Jeg ved ikke om du kan udoeve nogen indflydelse paa traileren, men isaer i begyndelsen er skiftene lidt for hurtige og tager ikke hoejde for at der skal vaere tid til at laese underteksterne.  Traileren ender med en irrelevant (for danske surfere) meddelelse paa fransk der kunne skaeres vaek.

Jeg proevede at besvare konkurrencen (med en bogus navn og adresse.)  Hvis konkurrencen  skal tages serioest og man virkelig vil give billetter til folk saa skal der noedvendigvis en fuld postadresse til og saa er felterne for smaa.  (Der er masser af plads til at lave dem stoerre) og naar svaret er indsaendt kommer der blot en kort tak for svar der bliver staaende.  Der kunne have staaet saadan noget som:  "Vinderne vil faa billetter tilsendt omkring 16 marts."

Naar der klikkes paa fotos boer galleriet komme med det samme, ingen grund til at skulle henvises til en anden side.

Hvorfor hedder filmen Welcome?  Det kunne vaere interessant kort at faa at vide.  Er der en officiel aaben doer/welcome attitude der staar i staerk kontrast til myndighedernes haarhaendede afvisninger eller hvad?
Avatar billede fcand Nybegynder
04. marts 2010 - 12:03 #6
tak for kommentarene.

Det kunne helt sikkert være en god idé at gøre så muse markøren ikke skifter udseende når man kører den hen over teksten på forsiden, det må jeg lige se på!

At billedgaleriet ikke åbner når man trykker på fotos i selve menuen, er jeg måske lidt uenig med jer i. Jeg tror det kunne forvirre folk at siden pludselig skiftede helt udseende når man trykkede på fotos knappen. Det er mere forventet når man trykker på en tekst der siger at man kan trykke for at aktiverer galleriet. Det er måske en smagssag, men kan godt se at det kan virke dumt at man skal trykke 2 steder for at komme til det endelige galleri.

Det kunne være fedt med en mulighed for at udnytte fanerne i diverse browsere, men jeg ved ikke lige hvordan det skal gøres heller. Kan prøve at google det lidt :)

Det er rigtigt at felterne under konkurrence godt kan være længere, og måske en god idé at skrive noget mere tekst når man har besvaret konkurrencen!

Christian_Belgien >> Jeg synes du skal tage ind og se filmen og få svar på dit sidste spørgsmål ;)
Det har noget at gøre med en dørmåtte hvorpå der står welcome, ironien med det er blot at dørmåtten ligger foran døren til en lejlighed hvori der bor en mand som er knap så imødekommen overfor invandre. :)
04. marts 2010 - 12:36 #7
Hov, har jeg misforstaaet?  Var meningen med dit indlaeg at paavirke mig?  Jeg troede at meningen med websiden var at paavirke/motivere de der finder den og at meningen med dit indlaeg var at spoerge os om hvordan vi tror det vil virke (paa dem der finder siden.)  Jeg spurgte ikke paa egne vegne men som led i den vurdering jeg troede var meningen.  Jeg gjorde dig opmaerksom paa at for nogen er meningen med titlen ikke selvfoelgelig.  Det synes jeg du skulle have noteret dig.  Du ville saa maaske vurdere at "det drejer sig garanteret om saa faa at jeg ikke vil spilde krudt paa det."  Eller du kunne have sagt "Naa ja" og saa i synopsen tilfoeje noget som "..filmen afsloerer modsaetningen mellem folks holdning paa overfladen, for eksempel illustreret ved at skrive WELCOME paa doermaatten, og de reaktioner der opstaar med moedet med medmennesker i noed...."

Under alle omstaendigheder, er tiden inde til at begynde at laegge svar for senere uddeling af points?
Avatar billede fcand Nybegynder
04. marts 2010 - 13:19 #8
Christian >> Ja okay, kan godt se meningen med dit indlæg nu. Troede det var af egen interesse du spurgte. Jo det kunne der selvfølgelig godt stå noget om på hjemmesiden, men den synopsis der er på siden er bestemt af kunden. Det er samme synopsis der står på flere hjemmesider! Så den er ikke rigtig til at lave om på.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2010 - 20:20 #9
Svar.

  // Steeven
10. marts 2010 - 19:54 #10
fcand, forventer du flere indlaeg til dette spoergsmaal?  (Erfaringen viser at det sjaeldent sker med spoergsmaal der er en uges tid gammel og hvor der ikke har vaeret friske indlaeg i adskillige dage.) Hvis ikke saa vil jeg foreslaa at du lukker spoergsmaalet, for god ordens skyld og saa det ikke laengere staar som aabent i min (og andres) liste af indlaeg.
Avatar billede fcand Nybegynder
17. marts 2010 - 21:58 #11
Nej det er vel også tid til at lukke.

lsskaarup >> Hvis du vil have del i pointene, må du lige smide et svar, så lukker jeg en af de næste dage!
Avatar billede fcand Nybegynder
19. marts 2010 - 11:27 #12
Tak for besvarelserne :)