Avatar billede jind Nybegynder
28. februar 2010 - 16:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Låse DB

Jeg ved at spørgsmålet har været der før. Jeg syntes bare ikke at svarene kan bruges i mit tilfælde da det er en database jeg distribuere via download.
Er der nogen der har en ide til at låse en frontend på en access database?

Jeg har forsøgt med at lave en anden database som åbner min frontend der er passwordbeskyttet. Jeg kan dog bare ikke få denne logon.mdb til at blive låst. Som fx med en mde.

Det duer ikke med arbejdsgruppe password og bruger/admin-password da databasen bliver distribueret via en msi - og at jeg dermed ikke sidder ved klienten.

Håber på svarET.

Tak på forhånd.

Vh
jind
Avatar billede terry Ekspert
28. februar 2010 - 16:54 #1
have you tried looking at http://www.eksperten.dk/guide/314
Avatar billede terry Ekspert
28. februar 2010 - 16:59 #2
Are you trying to stop people from seeing the code etc? If that is the case then what is wrong with distributing a MDE?
Avatar billede terry Ekspert
28. februar 2010 - 19:50 #3
Just had a look at a previous question you had up.
http://www.eksperten.dk/spm/888664

And still I havent quite understood what your trying to do and why.
Avatar billede jind Nybegynder
01. marts 2010 - 20:44 #4
Hej Terry,
Ja, jeg ved at jeg stadig har et par uafklarede spørgsmål herinde. Men det er noget som jeg stadig arbejder på med 5% processorkraft.

Jeg har set at en MDE eller accde fil som det hedder nu om dage stadig gør det muligt at se kode mm. Eller er der noget i oprettelsen af Accde filer som jeg ikke har forstået?

Tak for din hjælp Terry.

Vh
Jind
(Jeg har læst http://www.eksperten.dk/guide/314  men syntes ikke det gav mening i mit tilfælde, hvor jeg bl.a. kræver en vis Access brugerstyring i programmet til rettigheder.)
Avatar billede terry Ekspert
01. marts 2010 - 21:26 #5
"Jeg har set at en MDE eller accde fil som det hedder nu om dage stadig gør det muligt at se kode mm."

That isnt correct! This is taken from Microsoft, not this part
"As a result, the VBA code cannot be viewed or modified by the user."

.accde  This is the file name extension for Office Access 2007 files that are compiled into an "execute only" file. This format takes the place of the .mde file name extension that is used in earlier versions of Access.
An .accde file is a "locked-down" version of the original .accdb file. If the .accdb file contains any Visual Basic for Applications (VBA) (Visual Basic for Applications (VBA): A macro-language version of Microsoft Visual Basic that is used to program Microsoft Windows-based applications and is included with several Microsoft programs.) code, only the compiled code is included in the .accde file. As a result, the VBA code cannot be viewed or modified by the user. Also, users working with .accde files cannot make design changes to forms or reports.
Avatar billede terry Ekspert
01. marts 2010 - 21:27 #6
can you explain what you are trying to do and why?
Avatar billede jind Nybegynder
02. marts 2010 - 09:27 #7
Hej Terry,
Du har ret!
Jeg nåede kun at åbne .accde med shift og så at man kunne se mine moduler. Jeg havde dog ikke tjekket om man kunne klikke på dem.

Jeg har dermed fundet løsningen. Og til fremtidige brugere med problemet "låse DB", "skjule kode", mde Så er det in short sådan:

Problem - ville låse kode i en distribueret access applikation med frontend/backends.

Løsning:
Program.accde (eller mdb) sættes med logonadgangskode (åben med udelt adgang)

logon_program.accde åbner program.accde med logonadgangskode med følgende kode:
---------------------------
Dim passord As String
password = "xxxyyyzzz"
    Set ObjA = CreateObject("Access.application")
    With ObjA
        .Visible = True
        stringDB = CurrentProject.Path & "\program.mdb"
        .OpenCurrentDatabase stringDB, False, password
    DoCmd.Quit
End With
--------------------------
-og lukker sig selv.
logon_program.accdb må (næsten) ikke indeholde andet end makro autoexec der åbner proceduren logon. Ellers fejler pakning til accde (mde).
Ved at have lavet logon_program til en accde (mde) skjules logonadgangskoden.
Vær opmærksom på, at det logonadgangskoden har begrænsninger i tegnsæt. Jeg kunne ikke bruge ? %.

Tak for sparring Terry - og for at du altid er der når man har brug for det.

VH
Jind
Avatar billede terry Ekspert
02. marts 2010 - 10:42 #8
glad to hear you found a working solution.
Avatar billede terry Ekspert
02. marts 2010 - 16:23 #9
Remember to close the question :o)
Avatar billede terry Ekspert
03. marts 2010 - 08:56 #10
Thanks Jind.