Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2010 - 14:26 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Aktivere DHCP på netkort

DHCP er aktiveret i router men åbenbart ikke på netkortet.
Jeg kan ikke huske hvor det slåes til?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2010 - 14:29 #1
netkort/egenskaber marker tcp/ipv4 og egenskaber - sæt den til at hente ip-adresse automatisk.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2010 - 14:33 #2
Jeg bruger fast IP.
Kan jeg fortælle router at den skal tildele mig en bestemt IP?
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2010 - 15:58 #3
Ja, de fleste routere kan lave reserveringer baseret på MAC adresser sådan så dit netkort får dem samme IP hver gang.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2010 - 19:15 #4
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2010 - 19:59 #5
Det ligner ikke lige umiddelbart at din router understøtter det. Det sættes normalt op på samme side som LAN / DHCP server.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2010 - 20:01 #6
Også den konklusion jeg selv kom frem til, men skulle lige bekræftes.

Smid et svar.
Avatar billede snowball Novice
24. februar 2010 - 20:53 #7
Hermed et svar, men det var jo sådan set claes57 der svarede på dit oprindelige spørgsmål, så han skal vel også have point? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2010 - 21:49 #8
som sådan skal du slå dhcp-serveren fra.

"DHCP er en del af Transmission Control Protocol/Internetprotocol (TCP/IP) protokol suiten og sørger for at administrere og tildele IP-adresser til forskellig computer i et TCP/IP netværk."

du kan ikke (rent logisk) bruge fast ip-adresse på din pc, og så samtidig have router til at tildele ip-adresser.
Du bør give alle dine dimser en fast ip-adresse, og slå dhcp-serveren på router fra.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2010 - 22:12 #9
aha...
Det er muligvis det der driller!
Smid et svar claes57 for du har været meget hjælpsom.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. februar 2010 - 22:13 #10
Og nu du skriver det, giver det jo også mening.
Logik for perlehøns ;)
Avatar billede snowball Novice
25. februar 2010 - 08:43 #11
claes57: Det kommer vel an på hvad John egentlig ønsker at opnå.

Der er jo ikke noget problem i at køre med både statiske og DHCP tildelte IP adresser på samme netværk. Man skal bare huske at afsætte et område til statiske adresser og så sørge for at DHCP serveren ikke uddeler IP adresser fra det område da der ellers vil opstå konflikter.

Hvis man har en PC / server på netværket som man laver NAT til, så er det jo bedst den har en fast IP, men ved alle andre "normale klienter" og f.eks. hvis der kommer gæster med en bærbar, er det som regel nemmest at de bare får en IP via DHCP.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. februar 2010 - 09:34 #12
Her er scenariet:
Problem PC har statisk IP
De 3 andre har fast IP

De 3 andre leder ikke efter hjemmesiderne og connecter med det samme i Outlook.
Problem PC er længe om at åbne hjemmesider.

Teorien går på at det er den statiske IP der er problemet.

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at sætte statisk IP på resten af pc´erne i huset - så ved ikke om de også får problemet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. februar 2010 - 09:36 #13
Rettelse:
Problem PC er længe om at åbne hjemmesider OG connecte i Outlook.
Avatar billede snowball Novice
25. februar 2010 - 12:53 #14
Prøv at sammenligne netværks indstillingerne på PC'en der har problemet med en PC hvor det virker.

Lav en "ipconfig /all" på dem begge om sammenlign så indstillingerne.

Umiddelbart kan det være, at PC'en med problemet benytter én eller flere ugyldige DNS servere hvor PC'en først skal vente på en time out før den kommer i kontakt med en DNS server som svarer korrekt tilbage.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. februar 2010 - 14:23 #15
snowball> kig http://www.eksperten.dk/spm/902621
DNS er lavet om, men disse 2 spørgsmål er ved at ligne hinanden ret så meget, så http://www.eksperten.dk/spm/902621 skal lukkes og vi fortsætter her.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 16:42 #16
Kunne det være, at computeren af DHCP-serveren får tildelt en ip-adresse, som allerede er i brug af en af de andre computere?
Det virker mystisk, at den faktisk kan komme på nettet, men at det bare tager meget lang tid, men det er den eneste spor jeg lige kan se.
Eventuelt kan du prøve at genstarte routeren, og så tildele computerne med faste ip-adresse nogle adresse, som ligger langt fremme i spekteret. (192.168.1.200 eller lign. på en normal router.)
Så bliver en faktor i hvert fald udelukket.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. februar 2010 - 22:32 #17
Har prøvet alt - hjalp ikke.
Image smidt på igen, og nu er alt ok.

claes57 og kimsey0 smidt svar så fordeler jeg til alle 3.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2010 - 23:22 #18
Image?

Jeg er da glad for at du fik det til at virke :)

Jeg behøver ikke point. Jeg har jo allerede fået i den anden tråd.
Avatar billede snowball Novice
28. februar 2010 - 13:08 #19
kimsey0: Et image er en komplet kopi af alt hvad der ligger på harddisken sådan så hvis man får software problemer med PC'en, så kan man bare rulle det "image" tilbage, og så er alt på PC'en som det var da man tog det image.

http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_cloning
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. februar 2010 - 13:23 #20
Image aka ghost, men ellers som snowball skriver.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2010 - 14:43 #21
Ah, et disk image. Fattede bare ikke lige hvad du mente med det samme.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2010 - 18:29 #22
jeg holder mig fra point...