Avatar billede Hveysel Nybegynder
20. februar 2010 - 23:30 Der er 13 kommentarer

Danske tegn

Jeg har et spøjst problem. I mit vBulletin forum har jeg tilføjet en lille ændring til min templete, som gør det muligt for en bruger at skrive en lille status (ligesom i Facebook). Problemet er, at jeg ikke kan bruge danske tegn i denne statuslinie. Når jeg skriver "Dette er en prøve" bliver det til "Dette er en prøve". Alt andet i forum fungerer fint med danske tegn. Hvordan kan dette problem opstå?

Se her (ved profilbilledet):
http://www.motionslob.dk/forums/showthread.php?p=4226#post4226
Avatar billede keysersoze Guru
20. februar 2010 - 23:36 #1
Avatar billede Hveysel Nybegynder
21. februar 2010 - 00:43 #2
Tak. Jeg blev faktisk en del klogere, men det løste ikke problemet. Jeg oploader en lille xml-fil, som installerer funktionen. Øverst i denne xml-fil står:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>

Så det burde vel være i orden (UTF-8)?
Avatar billede zips Juniormester
21. februar 2010 - 00:47 #3
Husk at filen også skal gemmes med UTF-8 encoding!
Avatar billede Hveysel Nybegynder
21. februar 2010 - 00:54 #4
Hmm. Jeg editerer filen i Dreamweaver, og har aldrig haft problemer før. Den burde vel gemme rigtigt som standard??
Avatar billede Hveysel Nybegynder
21. februar 2010 - 00:58 #5
Og nu har jeg lige prøvet at indlæse filen i Notepad og gemme den med UTF-8. Stadig det samme...
Avatar billede zips Juniormester
21. februar 2010 - 01:06 #6
Siden http://www.motionslob.dk/forums/showthread.php?p=4226#post4226 har encoding ISO-8859-1 så der er lidt rod i dit tegn sæt når du sætter din xml fil til UTF-8
Avatar billede Hveysel Nybegynder
21. februar 2010 - 11:10 #7
Tusind tak for svar. Oprindelig var dokumentet sat til 8859-1, men det ændrede jeg til UTF-8 efter at have læst ovennævnte artikel. Så selvom der tidligere var overensstemmelse gav det fejl. 8859-1 bør vel også give danske tegn? I hvert fald er det jo korrekt overalt i resten af mit forum.
Avatar billede keysersoze Guru
21. februar 2010 - 11:24 #8
ja - iso-8859-1 kan give danske tegn, men hvis der er sammenblandet flere tegnsæt vil der let kunne opstå problemer. I flere tilfælde kan det løses ved at html-encode teksten, men bagvedliggende vil problemet stadig ligge og kan derfor let give problemer på et senere tidspunkt.
Avatar billede Hveysel Nybegynder
21. februar 2010 - 11:39 #9
OK. Nu har jeg så ændret dokumentet tilbage, så der øverst står:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
Oploadet det igen, men stadig samme problem. Rimelig frustrerende. Gad vide hvor problemet ligger...
Avatar billede keysersoze Guru
21. februar 2010 - 11:53 #10
som skrevet i artiklen kan problemet ligge mange steder - encodingen du skriver er én ting, men hvordan er filen gemt, med hvilket encoding udsender webhotellet filer og hvis der er database med inde i billedet også hvordan arbejder den med encoding.
Avatar billede Hveysel Nybegynder
21. februar 2010 - 12:09 #11
Ja ok. Så bliver det kompliceret :-) Min pointe er bare, at når alt andet virker på siden, så er det da underligt, at denne lille ting, som ikke involverer databaseoplysninger osv. ikke virker. Jeg kunne fostå, hvis æøå var et generelt problem på sitet, men det er det jo ikke.
Et lille eksempel: Nederst i forum er der en statistik over populære medlemmer. Det er også en lille funktion, jeg har oploadet forleden dag. Teksten "Populære" indeholder et "æ", som vises korrekt. Så det tyder jo på, at det ikke er et generelt problem.
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:54 #12
Det er svært at komme et svar nærmere - men "noget" et eller andet sted må køre med en forkert encoding og som nævnt i artiklen kan det problem ligge flere steder, i teorien også direkte i en SQL. Men jeg ved ikke om du er kommet videre med det?
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 10:44 #13
Lukketid?