Avatar billede moustafaiq Nybegynder
20. februar 2010 - 23:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til en bærbar - Haster !!!

Hej,
jeg har meget brug for en computer til mit skole arbejde,
men jeg skal også bruge den derhjemme - altså til bl.a. programmer til video redigering, til nutidens spil og ligende opgaver..

Jeg har fundet denne, men er meget i tvivl.
Jeg har bl.a. hørt om, at AMD-proc. er dårlige, og at det er bedre med en Intel, men jeg vil høre nærmere fra jer..

Spec.
Hp Pavilion DV6-2110
AMD Turion II X2 M540 (2,4 GHz)
4 GB DDR2 RAM
640 GB Harddisk
2815 MB ATI HD4650 grafik (1024 MB dedik.) m/HDMI
15,6" Brightview LED skærm
DVD Brænder
Windows 7 Home Premium

Håber I vil hjælpe mig,
og det er bedre hvis i giver mig nogle spec. til den bærbar som passer til mine behov..

Har meget brug for jeres kommentar/
Mange hilsner...
Avatar billede haverslev Novice
21. februar 2010 - 10:27 #1
Nu skriver du ikke hvad den må koste, størrelsen på den osv.

Men AMD cpu`er ikke "ringe" men de er bagefter i forhold til Intel.
Jeg vil nu anbefale dig, at kigge efter en bærebar med Intel Core i3 / Core i5 eller Core i7 processor.

Her lidt jeg vil forslå - grafikkort mæssigt er det meget lig hinanden og prismæssiget 5500 - 7500 kr.:

Asus 15,6" Core i3:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=721387

Sony 15,6" Core i5:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=780887

HP 15,6" Core i5:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=715226

ASUS 16" core i5:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=721390
Avatar billede w0818 Nybegynder
21. februar 2010 - 20:46 #2
altså, mht. de foreslag som haverslev kommer med, hvis du vil have en gpu der ikke bliver forpustet efter et spil Hitman, så ville jeg holde mig væk fra den første, mens de andre 3 ser ganske fornuftige ud. har selv kigget efter denne:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=574463

eller denne:

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=99623&gruppe=PCnotevision

men et godt sted at starte ville vel være Notebookcheck.com og så finde deres cpu og gpu benchmarks
Avatar billede haverslev Novice
22. februar 2010 - 08:03 #4
w0818 > hvad er det for noget vrøvl med at den Core i3 cpu bliver "forpustet" - den slår en core 2 duo på ca. 2,4ghz, såå helt ringe er den nu ikke.

Jeg vil ikke anbefale en PB - dem har jeg dårlig erfaring med.
Avatar billede haverslev Novice
22. februar 2010 - 08:18 #5
Glemte, den gpu - selvom det er det svageste af dem jeg anbefaler, så kan den nu godt klare spil
http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5470.23698.0.html
Avatar billede w0818 Nybegynder
22. februar 2010 - 23:45 #6
Haverslev, nu snakkede jeg altså heller ikke om CPU'en men om GPU'en... altså grafikkortet... men ja, selvfølgelig kan det da klare spil, det kan de fleste grafikkort med 1GB. - det var bare som en metafor for at det nok ikke lige var preferance no. 1 indenfor Gpu, jeg har intet at indvende mod i3 cpu'en....
Moustafaiq, ville ud fra issenkrammet i de 3 du lister op der vælge den sidste, eftersom den har den stærkeste GPU.
Kender hverken Packard Bell eller Toshiba personligt så med hensyn til fejlrate og service kan jeg ikke rigtig give nogen anbefaling. men vælger du ud fra issenkrammet, så vælg den sidste af dem du lister op der.

eller:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=574463
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2010 - 08:28 #7
w0818 - nu kommenterede jeg BÅDE på CPU og GPU - første indlæg blev dog afsendt uden at jeg fik skrevet det med GPU.

Om et grafikkort har 512Mb eller 1Gb ram er IKKE det der har betydning om et grafikkort er godt eller ej
Du kan endda have grafikkort der kun har 256Mb ram, som slår et grafikkort med 1Gb ram med flere længder.
Det der er afgørende for et grafikkort er mere dets - Core Speed, Shader Speed, Memory Speed, Memory Type osv. altså hvor hurtigt tingen afvikles.

Hvad bærebare ang. så er de der er mindst fejl på, de første 3 år.
1. ASUS
2. Toshiba
3. Sony
Avatar billede w0818 Nybegynder
23. februar 2010 - 18:22 #8
stadigvæk, haverslev, skrev jeg i mit indlæg om GPU ikke CPU og derfor ville jeg bare lige være sikker på at vi var på samme bælgelængde, da du i dit indlæg, nærmest citerede mig for at sige at CPU'en blev forpustet... men nevermind. desuden, hvis ikke mængden er ram er vigtig, hvorfor så putte flere i et kort?
Avatar billede w0818 Nybegynder
23. februar 2010 - 18:22 #9
ps. håber du fandt hvad du ledte efter moustafaiq?
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2010 - 18:32 #10
w0818 > læs nu had jeg skriver - de "2" indlæg skulle have været sendt som 1 og forklaring på forpustet gjaldt både CPU og GPU.

jeg kan jo prøve at bede dig om at forklare, hvorfor du mener at ram er det vigtigste i et grafikkort ?
Avatar billede w0818 Nybegynder
24. februar 2010 - 20:26 #11
Jo, men haverslev, til at starte med har jeg slet ikke kritiseret CPU'en. Så det behøver vel ikke drages ind i samtalen.
Desuden, som jeg også har prøvet at forklare var det med at blive forpustet, en metafor for at jeg ikke mente at GPU'en var så stærk som den burde være!
Endelig har jeg ikke skrevet at ram er det vigtigste, siger bare at de også har en vis betydning, ellers kunne det vel være ligemeget med at stoppe flere i?
Men det mener du ikke, eller hvad?
Avatar billede haverslev Novice
24. februar 2010 - 21:01 #12
[b]" desuden, hvis ikke mængden er ram er vigtig, hvorfor så putte flere i et kort?"

Ram mængden er vigtige, men ikke det vigtigste i et grafikkort.
Det er vigtigt, hvad  Core Speed, Shader Speed, Memory Speed, Memory Type det har og om resten af pc`ens bundkort kan klare den bushastighed osv. der kræves for at kunne udnytte grafikkortet fuldt ud.
Ram typerne på kortet er vigtig for hastigheden - idag skal det være memory type: DDR2, GDDR2, DDR3, GDDR3, GDDR5

Mængden af ram kan så bruges til at "kompensere" en ringere bus hastighed osv. med - forstået at rammængden bruges til at opbevare data i en en længere periode og i en stor MB mængde, da data`erne ikke bliver læst /afviklet hurtigt af grafikkortet.
Når et grafikkort afvikler data hurtigt, så er der ikke behov for så stor ram mængde.
Derimod, når et grafikkort ikke kan afvikle data så hurtigt, så kompenceres der ved at "oplagre" data`en i en længere periode.

Når vi snakker spil, så er det vist ikke mange spil, der i specs. kræver f.eks 512Mb ram på grafikkortet (kender dog ikke alle spil)
men spil krav med 3D graphics processor/Vertex and Pixel Shader
Avatar billede moustafaiq Nybegynder
24. februar 2010 - 22:51 #13
Tusind tak for hjælpen haverslev & w0818...
Jeg fik meget ud af det og blev klogere..
Tak skal i have igen...
Tak!!!