Avatar billede PT34 Nybegynder
18. februar 2010 - 19:32 Der er 8 kommentarer

Hjælp til computerkøb

Hej alle,

Med mange gode svar fra jer herinde er jeg nået frem til at det nok er en stationær og ikke bærbar jeg skal have, når den hovedsageligt skal bruges til HD filmredigering med Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum.

Men hvad skal det så være?? - har kigget på denne
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=3581571

Vil den kunne klare opgaven uden problemer?
Er det et fornuftigt køb, eller fåes der bedre i den prisklasse?
Andet jeg skal være opmærksom på?

Håber igen på en masse gode råd og svar.
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2010 - 20:18 #1
Den vil kunne klare det, men hvis der skal redigeres meget HD, skal du nok ofre lidt flere kroner. Se linket herunder:

http://www.eksperten.dk/spm/900402
Avatar billede PT34 Nybegynder
18. februar 2010 - 20:42 #2
Takker for svar.
Har kigget lidt på linket og blev lige så forvirret som klog.....
Men til hvad er det jeg skal ofre flere penge, processor eller RAM eller...???

Her er hvad sony skriver:

System Requirements

■Microsoft® Windows® XP SP 2, Windows Vista™, or Windows 7
■800 MHz processor (2.8 GHz recommended for HDV and AVCHD)
■200 MB hard-disk space for program installation
■256 MB RAM (512 MB RAM recommended for HDV and AVCHD)
■OHCI-compatible i.LINK® connector1/IEEE-1394DV card (for DV capture and print-to-tape)
■Windows-compatible sound card
■DVD-ROM drive (for installation from a DVD only)
■Supported CD-Recordable drive (for CD burning only)
■Supported DVD- R /- RW /+ R /+ RW drive (for DVD burning only)
■Supported BD-R/-RE drive (for Blu-ray Disc™ burning)
■Microsoft DirectX® 9.0c or later (included on application disc)
■Microsoft .NET Framework 2.0 (included on application disc)
Avatar billede PT34 Nybegynder
18. februar 2010 - 21:30 #3
Der er også denne, ved ikke om den er bedre eller???

http://www.dustinhome.dk/pd_5010379234.aspx
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2010 - 21:45 #4
Jeg bruger selv Vegas Movie Studio 9 Platinum men kun til SD-format, og det giver ingen problemer. Min hardware er en Core 2 Duo processor, E8400 3GHz, 4 GB RAM og en 750 GB Hitachi harddisk.

Til HD kræves der en del mere power. Igen, som sagt, det vil kunne køre, men det vil tage tid, især renderingen, og det afhænger af, hvor meget og til hvilket formål du skal redigere.

Jeg ville nok først og fremmest gå efter en computer med en i5 eller i7 processor med fire kerner. Se her:

http://techreport.com/articles.x/18216/12

og her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core

Hvis du vil brænde videoerne på skiver, skal du også have en Blue-Ray brænder.

Når fabrikanter skriver om "System Requirements" eller "Minimum Requirements" betyder det som regel altid minimum for bare at få det til at køre nogenlundeOg så skal du være opmærksom på, at for at kunne bruge alle 8192 MB DDR3 ram, skal du installere Win7 i 64-bit udgaven. Ellers vil du ikke kunne udnytte de sidste 4 GB.

Og så dukker endnu et problem op. Der synes ikke at være nogen officiel understøttelse af Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum i 64-bit, selv om nogle tilsyneladende får det til at virke.

Jeg håber ikke, du er blevet for forvirret ;-)
Avatar billede PT34 Nybegynder
18. februar 2010 - 22:06 #5
Takker for svar
Det jeg skal redigere er HD 1080 samt 720 fra mit kodak Zi8.

Det var også planen at bruge win7-64 bit, men bliver da lidt urolig når du skriver at Vegas ikke kører med dette, det havde jeg fået en klar forståelse af at det ville...

Den skal bare køre godt når jeg redigerer, om den er 3 eller 8 timer om at rendere er jeg ligeglad med, den kan jo bare køre om natten.

Bliver mere og mere forvirret og frustreret!!!!!
Først blev jeg fortalt at en bærbar med C2duo ville være fint og derfor købte jeg så Vegas da jeg fik godt tilbud. Så er jeg siden blevet frarådet at bruge bærbar, og er ved at vende mig til tanken om at må nøjes med stationær.
Men når der nu også skal til at være problemer med win7.........
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2010 - 22:59 #6
Det, jeg har set ang. Vegas Movie Studio 9 Platinum og 64-bit kan også dreje sig om, om Vegas kan udnytte fordelene ved at køre 64-bit. Jeg har ikke fundet noget klart svar på det. I dit sted ville jeg prøve at ringe eller skrive til Sony. Jeg ville også finde det mærkeligt, hvis Studioudgaven ikke kunne køre med 64-bit, men jeg ville undersøge det først.

Og jeg ville også helt bestemt holde mig fra en bærbar til HD-redigering, medmindre jeg var villig til at betale næsten dobbelt så meget for den samme performance som med en stationær.

Hvis du virkeligt mener det alvorligt med videoredigeringen, så bør du også have en ekstra harddisk kun til videofilerne eller i det mindste partitionere din ene harddisk, så du kan gemme filerne på en partition, hvor styresystemet ikke befinder sig.
Avatar billede PT34 Nybegynder
18. februar 2010 - 23:24 #7
Det er kun Sony software der ved noget om programmet og de har ingen afdeling i DK, og den i England svarer ikke på mails, men må jo satse på det kører, ellers skal jeg have fundet tilsvarende godt redigeringsprogram der kan køre med 64 bit for det vil jeg have.

Var faktisk klar på at smide 10-12000 efter bærbar der kunne bruges, men uanset specs blev jeg frarådet det, da de har det med at blive for varme hvilket kan stoppe renderingen....

De stationære jeg har kigget på har jo 1000 GB harddisk, det burde være rigeligt, men skal naturligvis partitionere så en del er forbeholdt filer.

Nå men håber lidt flere kommentere på den computer jeg har linket til og giver et par råd om den holder......
Avatar billede milter Ekspert
19. februar 2010 - 17:45 #8
Her er en opdatering på linket fra Tech Report om CPU'er:

http://techreport.com/articles.x/18448/1