Avatar billede okidoky Nybegynder
07. februar 2010 - 20:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

website opsætning

hej

Jeg har lavet flere hjemmesider, det er forvirre mig mest er altid, hvordan jeg skal sætte filer/mapper op?

altså

root/

og så kommer ;

nyhed/
billedegallery/
forside/
kontakt/

ok er det en god ide at sætte dem op sådan, og skal filen i hver mappe hedde index.php eller vis_nyhed.php osv...

og index.php filen i root hvad er den nemmeste og bedste måde at kalde på alle de sider???

måske nogen guides???

eller hvis du har en god ide???
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2010 - 20:40 #1
jeg ville opdele med
root
/billeder
/includes

så alle sider lå i root, og det fælles (menu osv) inkluderes fra includes. Alle billeder ligger så i fælles mappe - evt med en ekstra mappe til miniaturer.

At lave en index.php i alle mapper er bare for at folk ikke skal kunne tilgå mappen direkte - index.php skal bare sende dem tilbage til forsiden.
Avatar billede larsmeyer Nybegynder
07. februar 2010 - 20:45 #2
Hej

Jeg vil mene det kommer rigtig meget an på om du bruger en url-rewrite rutine, og om det er vigtigt for dig at ranke i søgemaskinerne.

Hvis du ikke url-rewriter efterfølgende via et plugin, modul el. lign, så er det meget vigtigt dine url's og mapper har navne som er gode for de besøgende og for søgemaskinerne. Altså således er nyheder fx ligger under  domæne.dk/nyheder.

Vigtigst af alt i forhold til søgemaskiner, så lad din forside blive kørt via index.php og ligge i root - ikke noget med at lave en undermappe der hedder /forside/ el. lign., det koster dyrt i søgemaskine placeringerne.

Men er det ligemeget med søgemaskinerne, så er det en helt anden snak, så handler det nok meget om personlige præferencer.

Det behøver dog ikke altid at være fysiske url's, f.eks. er dette IKKE en fysisk url: http://www.intramedia.dk/konverteringsrate.aspx

Det er lavet med en rewrite engine, og i virkligheden hedder filen på ftp'en noget helt kryptisk og tar en masse querystring parametre med osv.
Avatar billede okidoky Nybegynder
07. februar 2010 - 20:49 #3
du tænker på hvis jeg har login på siden, at de går tilbage på forsiden....

Jeg tænker på at hvis man nu havde dem opdelt i mapper, havde man så ikke som programmør mere styr på filerne, hvor de lå, og man kunne komme til dem hurtigere som programmør 2.....?
Avatar billede okidoky Nybegynder
07. februar 2010 - 20:56 #4
Ja Lars...derfor har jeg tænkt på at dele dem op i mapper undtage index,php i root slf...

en guide på måske hvordan du gør det ??? kan måske hjælpe med at komme igang rigtigt nu...
Avatar billede okidoky Nybegynder
07. februar 2010 - 20:59 #5
fordi eg vil bruge url-rewrite rutine
Avatar billede larsmeyer Nybegynder
07. februar 2010 - 21:03 #6
Hej okidoky

Nu programmerer jeg primært i .NET så det er en helt anden måde det gøres på der :)

URL-rewriting giver som sagt den fordel at uanset hvad man kalder sine mapper, så kan man få det til "at se ud som om" det hedder noget andet.

Det kan dog være en større omgang at give sig i kast med, hvis du ikke bruger et CMS eller lign. system, men du istedet har kodet alt fra bunden.

Den bedste danske guide jeg kender til er denne: http://www.phpartikler.dk/artikler/htaccess.php

Det er en begynder guide til URL rewriting i php, som er rimelig nem at gå til, men man kunne nemt skrive en hel bog om emnet, det kan være ganske omfattende...
Avatar billede larsmeyer Nybegynder
07. februar 2010 - 21:09 #7
Hvis det fx er nyheder, så har du sikkert nyhederne liggende i en eller anden form for database med en primary key og et navn/titel på hver enkelt nyhed.

Der kunne du så passende lave et opslag for hver nyhed som sørger for at skrive ind at nyhed nr 246 skal respondere på:
domæne.dk/google-lancerer-street-view  istedet for domæne.dk/nyheder.php?id=482&ref=3

Det er lidt langt at forklare her, du kunne også overveje at finde et eksisterende open source modul som allerede er bygget til url-rewrite,  til håndtering af dine nyheder og derefter modificere det til det du skal bruge det til.
Avatar billede okidoky Nybegynder
07. februar 2010 - 21:16 #8
Det er også det jeg ville med mine urls... at de skla se sådan ud:

domæne.dk/google-lancerer-street-view  istedet for domæne.dk/nyheder.php?id=482&ref=3

så mine reklamer på siden kan se hvad siden handler om ...

Mange tak for din hjælp Lars.... :D
Avatar billede larsmeyer Nybegynder
07. februar 2010 - 21:21 #9
no problem - held og lykke med det :)