Avatar billede neo_bill Nybegynder
06. februar 2010 - 19:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Stepping motor

Hej

Først og fremmest the long story. Spring den evt. over til spørgsmålet.

---- Long story ----

Jeg har gang i et lille hobbyprojekt hvor jeg vil automatisere en vandpistol.

Til formålet har jeg bygget en passende ramme der kan dreje i alle retninger.

Nu kommer det spændende så - automatikken. Selv om det måske ikke lyder så gennemtænkt så agter jeg at automatisere med en computerstyret stepping motor.

Til dette har jeg udset mig en Phidget bipolær (eller evt. unipolær) stepper motor controller (http://clcsystems.nordicshops.com/product.html?product_id=35&category_id=19) som jeg sagtens kan finde ud af at wire og programmere til.

---- Spørgsmål ----

Det spændende er dog hvilken steppermotor jeg har behov for.  Jeg har kigget lidt på denne sag:

    http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=5350401

Mit spørgsmål går så på følgende: Er denne stepper motor bipolær eller unipolær? Og når der står at den bruger 2,8 V samt 1.68 A pr. fase, hvor meget bruger den så i alt?

Dvs. hvilken strømforsyning skal man købe? ~12 V, da der er 4 ledere? Hvor mange ampere?

Tillægsspørgsmål: Jeg formoder at en stepper motor, en strømforsyning og en USB stepper motor controller er nok til at få den til at køre. Er dette korrekt?

På forhånd tak!!
Avatar billede noltus Novice
06. februar 2010 - 21:00 #1
Det er bi-polar stepmotor,og en strømforsyning på 12v 2.0 ampere er fint,det har ikke noget at gøre med hvor mange leder der er på strømforsyningen da du giver styre enheden 12 v,fra strye enheden skal der så gå 4 ledninger til din motor aså kan styre enheden køre motoren frem7tilbage osv.det skal du så styre fra din pc
Avatar billede neo_bill Nybegynder
06. februar 2010 - 21:38 #2
Tusind tak for svaret!

Okay - Men hvorfor står den så rated til 2.8 V? Altså hvordan ved man at 2.8 V @ 1.68 A pr. fase == 12 V strømforsyning?

Min tanke med lederne var at hver leder var en fase og dermed var det så 2.8 V * 4 ~= 12 V @ ~7 Ampere, hvilket lød lidt voldsomt for sådan en motor :-)
Avatar billede noltus Novice
06. februar 2010 - 22:03 #3
Den belaster ikke alle fase på en gang,så ville den jo ikke rokke sig ud af flækken
Avatar billede neo_bill Nybegynder
06. februar 2010 - 22:06 #4
Okay - tusind tak for hjælpen. Det har været til stor gavn. God weekend!
Avatar billede noltus Novice
06. februar 2010 - 23:39 #5
Glad for at kunne hjælpe,og god Week-end til dig også
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. februar 2010 - 17:55 #6
Den motor,du har udset dig ligner til forveksling dem,man gratis kan pille ud af de (lidt ældre) 5,25" floppy-drev, - og der er jo også print med styrings elektronik i 'samme pakke' .
I øvrigt er der masser af stof- teori og praksis - ang. stepper- motorer på nettet.
'Wikipedia' har en artikel på dansk om st-motorer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Step-motor.
Her fremgår ret tydeligt brugen af ledningerne.
Avatar billede noltus Novice
08. februar 2010 - 02:33 #7
wiki da har åbenbart ikke nogen artikkel om det
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. februar 2010 - 11:12 #8
noltus: Jo,helt sikkert ! Men uvist af hvilken grund får man den melding ved at trykke på den adr.,jeg har sat ind. Prøv at kopiere den og sæt den ind i googles søgelinie.
Nedenfor har jeg sat et udklip af tekst (minus billede ) fra den side,jeg kan få frem.
===========================

Step-motor
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg

Forsimplet unipolar step-motor, der kan lave helskridt på 90 grader og halvskridt på 45 grader.Indholdsfortegnelse [skjul]
1 Kort om step-motorer
2 Virkemåde  3 Typer
4 Analog styring af en step-motor
5 Digital styring af en step-motor
5.1 Digital input styresignaler
5.2 En kredsløbsblok kaldet "translator"
5.3 "Driver"
5.4 Effekttransistorer
6 Mindre step end halve
7 Implementeringsmuligheder
8 Eksterne henvisninger
9 Generelt om step-motorstyring
10 Kredsløbseksempler
11 Eksempel på ICere med alle kredsløbsblokke
12 Eksempel på "translator"-blok ICere
13 Eksempel på "driver"-blok ICere
14 Eksempel på ICere med "driver" og effekttransistorer

[redigér] Kort om step-motorer
En step-motor er en form for elektromotor hvis bevægelser kan styres i små vinkeltrin og dermed mere præcis end gængse elektromoterer. De bruges for eksempel til at flytte læse/skrivehovedet i CNC-maskiner, plottere, printere, CD-, DVD- og diskettedrev, i robotter og andre steder, hvor det er vigtigt at kunne bevæge noget hen til en veldefineret, forudbestemt position. Til gengæld for den præcise styring er step-motorer mindre energieffektive end "normale" elektromotorer.

[redigér] Virkemåde
Som i almindelige elektromotorer findes der i step-motorer et antal elektriske spoler og evt. permanente magneter, men hvor almindelige elektromotorer af sig selv omkobler strømmen i spolerne (via kommutatoren) så motoren bliver ved med at køre videre, skal der til step-motorer bruges noget ekstern elektronik til at levere strøm-pulser til de forskellige spoler i den rigtige rækkefølge.

Hver impuls får motorens akse til at dreje sig en ganske bestemt vinkel, f.eks. 45 eller 15 grader eller mindre, så ved at levere et bestemt antal impulser kan man få motoren til at dreje sin akse med enhver vinkel, der er et helt multiplum af 45°, 15° eller mindre. Og ved at bytte om på den rækkefølge som spolerne modtager deres elektriske impulser i, kan man skifte omløbsretning.

Når en stepmotor er "kørt" hen til den ønskede position, kan man opretholde en såkaldt "holdestrøm" i de spoler, der modtog den sidste impuls: Så virker motoren som en slags låse- eller bremseanordning der søger at fastholde motorakslens aktuelle position.

En step-motors rotation er sammensat af 2 dele; inertimoment (dynamisk) og drejningsmoment fra strømmene gennem spolerne. Drejningsmomentet i en permanentmagnet step-motor fra strømmene findes kun, når rotorens nordpoler ikke er lige ud for statorens syd- eller nordpoler. Drejningsmomentet er maksimal for en vilkårlig strøm forskellig fra nul, når rotorens nord- og sydpoler er halvvejs mellem statorens nord- og sydpoler.

[redigér] Typer
Der er følgende typer at step-motorer:

Permanentmagnet
Bipolar - har 4 spoler, der er forbundet parvis i serie. Har normalt 4 tilledninger. 2 per spolepar.
Unipolar - har 4 spoler hvor man for det meste forbinder dem parvis i serie, med midtertilledning. Kan have fra 5..8 tilledninger.
Reluktans, uden permanentmagnet - kan have flere spoler.
Hvis man i en reluktans step-motor frakobler strømmen helt, er der ikke noget der "holder" på motorens aksel: Så kan man med håndkraft eller andre motorer relativt nemt dreje akslen rundt.

[redigér] Analog styring af en step-motor
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. februar 2010 - 17:04 #9
På denne adr.:
http://en.nanotec.com/steppermotor_animation.html
findes en ret instruktiv/visuel artikel om steppermotorer