Avatar billede slitch Nybegynder
05. februar 2010 - 11:40 Der er 7 kommentarer

Datamatiker - Matematik B niveau ?

Hej jeg har en drøm om at blive programmør (datamatiker)
har læst så meget om, at på datamatiker uddannelsen lære man de forskellige sprog, primært java og c#, men også php, asp, .NET, c++, osv..

men hvornår er det man har brug for matematik på B niveau ?
bruger man det heletiden, eller er det kun når man laver avancerede programmering ?

det må jo være en grund til at man skal have matematik på B niveau for komme ind på datamatiker uddannelsen, men hvad er grunden ?

når man har lært matematik på B niveau, tænker man så på anderledes måde inden for matematik som gør det nemmere for en at se helheden i  det man programmere eller hvordan er der en sammenhæng mellem matematik og programmering ?
Avatar billede Killervalon Nybegynder
05. februar 2010 - 11:45 #1
Altså nogle sprog indvolverer meget MAtematik; det eneste sprog jeg har set massivt meget matematik. Det var i et spil. Garry's Mod. Wiremod; e2 sprog. Men det er jo så også fordi det meste i spil er beregninger :-)
Så JA; hvis du skal lave spil eller visse programmer (Modellering og også andet) i C++ og C# For eksempel SÅ vil du møde det ret ofte.
Avatar billede intenz Novice
05. februar 2010 - 13:11 #2
Det er også for at sikre at du man har et vist niveau og kan tænke logisk. Mange af de mere grundlæggende elementer i programmering kan direkte overføres til matematisk notation.

Et meget simplificeret eksempel er:
$a = 1;
$b = 2;
$c = 5;

$d = $a+$b+$c; // = 8

Men det bliver selvfølgelig mere avanceret jo mere komplese systemer man laver. F.eks. nogle krypteringsalgoritmer bruger primtal og lign.

Men det meste kan også opnås ved bare at tænke logisk og have lidt sund fornuft. Men uddannelsen er jo nødt til at sikre, at deres elever har det og har en vis matematisk forståelse. Derfor kravet om min. b-niveau.

Men langt størstedelen af programmører kommer ikke ud for at bruge f.eks. sinus og cosinus eller andre ting man bliver tæsket igennem på et mat. b fag.
Avatar billede jps6kb Novice
05. februar 2010 - 14:37 #3
Da jeg læste havde vi et fag som udelukkende beskæftigede sig med algoritmer. F.eks. http://www.brpreiss.com/books/opus6/html/page581.html.

Hvis matematik ikke er din allerstærkeste side, gør det ikke noget, men du slipper bestemt ikke for det. ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2010 - 14:42 #4
Naesten al programmering bygger paa matematik.

Selvom man bare bruger noget der allerede er lavet, saa er det vigtigt at kunne forstaa hvorfor det er lavet paa den maade.

Matematik B er et meget lavt niveau af matematik for en som vil satse paa programmering.

Dem der læser datalogi, software-ingeniør etc. vil have rigtigt meget matematik paa universitets niveau.
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
09. februar 2010 - 09:27 #5
Jeg læser til datamatiker, og synes ikke det er den vilde matematik man har brug for. Selvfølgelig er der matematik i det, men er endnu ikke faldet over noget som jeg ikke har kunnet klaret med MatB-niveau.
Som nævnt, vil man læse datalog, så er det en anden sag.....vil jeg tro
Avatar billede wtd_nielsen Nybegynder
09. februar 2010 - 09:38 #6
Jeg vil dog lige sige at hvis du stadigvæk har mulighed for at tage matA (hvis du feks stadigvæk læser på gym/hhx/htx), så gør det!
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2010 - 01:09 #7
slitch?