Avatar billede find_p Nybegynder
04. februar 2010 - 20:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Count

Jeg vil gerne tælle alle rækkerne i min tabel malerier.

Har forsøgt med:

$antal = mysql_query ("SELECT COUNT(*) AS id FROM malerier")
or die (mysql_error());

echo  mysql_num_rows($antal);

Resultatet jeg får er 1 (Der er 9 rækker / poster i tabellen)
04. februar 2010 - 21:12 #1
Fordi du med SELECT COUNT(*) soeger en enkel vaerdi nemlig antallet.  Derfor er $row = 1.

Hvis du i stedet siger SELECT * FROM malerier saa faar du lige saa mange $rows som der er raekker i tabellen malerier.
Avatar billede repox Seniormester
04. februar 2010 - 21:25 #2
Et mere korrekt 'forsøg' i forhold til det oprindelige ville være:

<?php

  $sql = "SELECT COUNT(id) AS antal FROM malerier";
  $res = mysql_query($sql);
  $antal = mysql_result($res, 0, "antal");

?>

Avatar billede find_p Nybegynder
04. februar 2010 - 21:34 #3
Tusind tak til jer begge.

Jeg fik givet alle point til Christian, inden jeg fik læst dit svar repox. Ville gerne have delt point mellem jer.
Avatar billede repox Seniormester
04. februar 2010 - 21:38 #4
Det er mig liggyldigt med pointene - dit eget forsøg var blot mere korrekt, hvis man tænker resourcer. Derfor synes jeg det var vigtigt at rette din kode til, således du fik et resultat som - rent optimeringsmæssigt - var mest korrekt til formålet.
Begge løsninger virker naturligvis.
04. februar 2010 - 21:48 #5
Jeg skulle lige til at skrive at alternativet var at beholde det oprindelige query og saa i stedet for at echoe antallet af rows saa echoe indholdet af $rows, men repox var hurtigere.  (Jeg havde ikke set at jeg allerede havde faaet points.)

repox og find-p, er den tekniske loesning at jeg giver 30 points tilbage til repox ved at oprette et "spoergsmaal" 'points til repox'?
Avatar billede find_p Nybegynder
04. februar 2010 - 21:51 #6
Igen tusind tak repox for din interesse / løsning.

Vh Find
Avatar billede repox Seniormester
04. februar 2010 - 22:22 #7
#5
Behold du blot pointene - de er ikke vigtige for mig.
04. februar 2010 - 23:06 #8
repox -  'so be it.'

Jeg har to motivationer for at vaere aktiv her paa Eksperten:

(1)  Det giver mig anledning til at oeve mig paa konkrete 'datalogi' opgaver.  Jeg har, som hobby, studeret datalogi ved det hollandske "Open Universiteit" og har nu en bachelor degree.  Jeg har maatte laere ganske meget teori (jeg opdager, for eksempel, at jeg har bedre hold paa ting som normalisering af databases end de fleste) men jeg har mange sorte huller (for eksempel da jeg startede som medlem paa eksperten for fem maaneder siden vidste jeg saa at sige intet om php.  Det jeg nu kan har jeg laert ved at google paa konkrete spoergsmaal stillet paa Eksperten).

(2) For at faa noget praktisk erfaring har jeg arbejdet som frivillig (jeg er pensioneret) i forskellige organisationer (i Belgien hvor jeg bor), og i adskillige tilfaelde har jeg kunnet faa hjaelp her paa eksperten til konkrete problemer jeg har moedt.

Vi har 'krydset klinger' over over specifikke emner (hvis man ikke kan vaere uenig om datalogi emner, hvad kan man saa vaere uenig om?) men jeg har stor respekt for den viden og ekspertise du demonstrerer ved dine svar paa en lang raekke spoergsmaal.
Avatar billede repox Seniormester
04. februar 2010 - 23:51 #9
#8

Motiverne for at være på eksperten.dk kan være mange; man kan sige at du får pænt uddybet dine motiver og det er nogle mere noble og ædle motiver end hvad man til tider kan få indtrykket af med nogle af de/os andre brugere på eksperten.dk

Jeg kan dog berolige dig med at det bliver nok ikke den eneste gang du vil komme til at krydse klinger eller i det mindste blot rulle øjne af mig (eller andre brugere her) - og det kan gøres med koldt vand i blodet - det er trods alt et åben forum, så man kommer til at høre for lidt af hvert i løbet af tiden på et forum; særligt med emner som disse hvor der ofte ikke kun er en løsning på et problem.