Avatar billede Nicklas_J Nybegynder
31. januar 2010 - 13:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

1 indlæg pr. 2 minut

Hej.
Som overskriften lyder så har jeg prøvet uden held at lave et "1 indlæg pr 2 minut". Altså at man kun kan poste 1 indlæg hver anden minut, i samme tråd(fID)
<?php
Her er hvad jeg har lavet:
$oldtimecheck = mysql_query("SELECT dato FROM member_threads WHERE navn = '".mysql_real_escape_string($pusername)."' AND fID = '".$fID."'") or die(mysql_error());
        $oldtimec = mysql_fetch_array($oldtimecheck);
        $oldtime = $oldtimec["dato"];
        $timenow = date('d/m/Y G:i:s');
if($oldtime < ($timenow - 120)) {
echo "Vent venligst 2 minutter, eller redigér dit seneste";
}
?>

Hvad har jeg gjort forkert? På forhånd tak!
Avatar billede repox Seniormester
31. januar 2010 - 13:40 #1
Der er sikkert flere aspekter i det; du har garanteret anvendt dit eget dato-format i databasen?

Udover det, så skal vi lige kigge lidt på din logik; tænk lige over det her regnestykke:
Er det er regnestykke der giver meget mening?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2010 - 13:46 #2
Afhængigt af, hvordan din database ser ud, kan det gøres på flere forskellige måder. Det letteste er nok at opbevare et timestamp i et int-felt i databasen, og så bruge en query som denne:

mysql_query("SELECT dato FROM member_threads WHERE navn = '".mysql_real_escape_string($pusername)."' AND fID = '".$fID."' AND dato > " . time() - 120)

Så er det bare at tjekke, om der kom nogle resultater, og så fortælle brugeren, at han/hun altså lige må vente lidt.
Avatar billede Nicklas_J Nybegynder
31. januar 2010 - 13:47 #3
Nej, det er så rigtigt!
Og ja, dato formatet er som du skrev i 23/12/2010 23:59:5.
Hvordan skal dette gøres?
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2010 - 14:00 #4
#3, simpelt nok, ændr datoformatet til et timestamp (int) eller en MySQl dato (date). Så behøver du ikke alt for meget PHP-kode. (Selvom det selvfølgelig også kan lavet med dit eget format.)
Avatar billede repox Seniormester
31. januar 2010 - 14:04 #5
Et anvendeligt dato format angives således:

$realDate = date("Y-m-d H:i:s");

Nå du gerne vil anvende det format til noget, kan du konvertere det til et UNIX timestamp - som er en standard der angiver antallet af sekunder siden UNIX epoken - til at få det format du som du har behov for gennem funktionen strtotime().

$realDate = date("Y-m-d H:i:s"); // datostrengen i det angivede format er sikkert hentet fra databasen

echo date("d/m/Y G:i:s", strtotime($realDate));

Og da strtotime() fint kan konvertere formatet Y-m-d H:i:s til sekunder, så giver også mening at du kan anvende tallet 120 til at angive de to minutter:

$realDate = $dato_fra_databasen; //Eksempelvis fra brugerens sidste indlæg

//time() angiver et UNIX timestamp for tiden lige nu.
if( (strtotime($realDate) + 120) > time() )
{
  echo "Vent venligst 2 minutter, eller redigér dit seneste";
}

Håber det gav mening.
Avatar billede Nicklas_J Nybegynder
31. januar 2010 - 17:57 #6
Hej.
Tak for respons.
Betyder det så jeg skal bruge H:i:s istedet for G:i:s?
Avatar billede repox Seniormester
31. januar 2010 - 18:14 #7
Hvis du skal følge standarden, så ja.
Avatar billede Nicklas_J Nybegynder
31. januar 2010 - 18:29 #8
Nu virker det! Smid et svar.

Og hvis du vil, må du meget gerne fortælle mig, hvorfor man skulle bruge H:i:s, fremfor G:i:s for at få det til at virke.

Tak!
Avatar billede repox Seniormester
31. januar 2010 - 18:41 #9
Det er faktisk ret simpelt.
G giver dig et 24 timers timetal uden et foranstillet 0.
Men H foranstiller et 0, hvis du er i timerne 0-9.

Og da standarden formes som:
ÅÅÅÅ-MM-DD TT:MM:SS

Så hvis du angiver det med G, ville formatet være fejlbehæftet:

Og med H ville det så være som krævet:
Avatar billede Nicklas_J Nybegynder
31. januar 2010 - 18:47 #10
Tak!! Perfekt forklaring!