Avatar billede dhphases Praktikant
27. januar 2010 - 13:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tilføje tekst til mange linier af tekst

Jeg har fx 15 linier hvor der står noget forskelligt såsom:

anfr06ac
anma06ag
beju06ab

Til disse linier vil jeg gerne have tilføjet det samme i endelsen så der står:

anfr06ac@xxxx.dk
anma06ag@xxxx.dk
beju06ab@xxxx.dk

Er der en smart måde at gøre dette på?
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
27. januar 2010 - 16:34 #1
Hej,

Regex / Regular-Expressions kunne være en mulighed.

Regex er et værktøj til at søge ord / string igennem og ændre det.

Nu skriver du ikke noget om hvilket sprog / program du arbejder i. Snakker vi html, php eller i word :)
Avatar billede wanze Nybegynder
27. januar 2010 - 16:46 #2
Steffansteffan: Ah, synes ikke der er grund til at vande potteplanter med en brandslange.

Regex er et tungt værktøj, og når det er en rimelig simpel operation, der skal laves, så er det spild af ressourcer at hive fat i Regex. Der skal jo trods alt bare tilføjes noget til slutningen af hver linje.

Som Steffansteffan også spørger om, hvilket sprog/program drejer det sig om?
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
27. januar 2010 - 18:03 #3
Wanze: Tungt? det vil tage 0.xx sek. at køre et 8 tegn regex i en editor. Til så små ting betyder det intet. Uanset om det er et engangsjob eller løbende opdateret indhold.
Avatar billede wanze Nybegynder
27. januar 2010 - 18:35 #4
Hvis det er en engangsoperation, så gør det ikke noget, men det er princippet i, at vænne sig til at bruge uoptimale løsninger. Hvis fx Facebook skulle gøre det med PHP og de valgte at bruge Regex, så kunne man godt forestille sig, at det ville være noget, der kostede dem penge.

Bare fordi noget ikke "gør noget lige her" så bør man vel altid bestræbe sig på at gøre det "rigtigt", så det ikke bliver en dårlig vane.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. januar 2010 - 03:57 #5
Forslag som antager Windows:

C:\>type z1.txt
anfr06ac
anma06ag
beju06ab

C:\>cvt z1.txt z2.txt @xxxx.dk

C:\>type z2.txt
anfr06ac@xxxx.dk
anma06ag@xxxx.dk
beju06ab@xxxx.dk

Hvor cvt.vbs indeholder:

infnam = WScript.Arguments(0)
outfnam = WScript.Arguments(1)
suffix = WScript.Arguments(2)
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set inf = fso.OpenTextFile(infnam)
Set outf = fso.CreateTextFile(outfnam)
Do While Not inf.AtEndOfStream
  line = inf.ReadLine
  outf.WriteLine line & suffix
Loop
outf.Close
inf.Close
Set outf = Nothing
Set inf = Nothing
Set fso = Nothing
Avatar billede dhphases Praktikant
11. februar 2010 - 19:49 #6
Jeg brugte excel, fik et tip om concenate funktionen :)
Avatar billede wanze Nybegynder
11. februar 2010 - 20:07 #7
Du har sat 200 point på højkant for en løsning, arne_v har givet dig en løsning. Hvorfor skal han så ikke have point?
Avatar billede dhphases Praktikant
11. februar 2010 - 20:21 #8
Fordi jeg ikke brugte hans løsning - vil han have point for sin løsning siger han bare til så får han det.. Det har ikke den store betydning for mig :)
Avatar billede wanze Nybegynder
11. februar 2010 - 21:13 #9
Det er bare ikke særlig høfligt, når nu han har brugt tid på at lave en løsning. Det arbejde han har lagt i det er jo ikke blevet mindre bare fordi du ikke bruger løsningen. Men det er også ligemeget - ville bare gerne have du lige tænker over det inden næste gang. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. februar 2010 - 02:58 #10
Traditionelt giver man point for en løsning som kan bruges.

Om spørger dropper projektet eller finde en anden løsning er ikke svarers problem.
Avatar billede dhphases Praktikant
12. februar 2010 - 11:36 #11
Det giver jo bare ikke så god mening i den virkelige verden venner :).

Dvs. hvis i har brækket benet, kommer på hospitalet og lægen så siger "her er en pind, den kan du bruge som ben - det er en løsning" - så giver man lægen hans point og går igen?

I min verden giver jeg penge eller point for en løsning jeg kan bruge eller bruger - arne_v's løsning var i mit tilfælde lidt for besværlig da jeg skulle bruge en løsning nogle brugere også kan finde ud af :).

Dermed ikke sagt at arne_v's løsning er forkert og jeg kan sagtens se han har brugt tid på at lave den, derfor vil jeg også meget gerne give ham 200 point hvis han gerne vil have dem :)

De her point betyder ikke det store for mig, så hvis arne_v gerne vil have point, siger han blot til og så får han det :)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2010 - 01:38 #12
Det var dog en bovlam undskyldning.

Det er klart at hvis man beder om X og får Y, så skal man ikke betale.

Men du bad om X og fik X.

Du bad om noget der kunne tilføje tekst til hver linie. Og det fik du.

I den virkelige verden svarer det til at bestille en tømrer til at modernisere ens køkken og så når arbejdet er udført og regningen dukker op nægte at betale med henvisning til at man hellere ville have haft moderniseret badeværelset.

I den virkelige verden vil såden en sag ryge til inkasso.

Der er ingen inkasso system på eksperten.dk, så vi må bare nøjes med at ryste lidt på hovedet over nogle menneskers opførsel.
Avatar billede dhphases Praktikant
13. februar 2010 - 06:21 #13
Hehe, rolig nu - jeg har sagt du sagtens kan få point hvis du gerne vil have dem :).

Jeg bad om en smart løsning på problemet - at lave et script hvor der skal åbnes en prompt for at få kørt det igennem er vel ikke helt en smart løsning når man blot kan åbne excel og få to celler ført sammen?

Det er lidt hen i vejret dit eksempel da jeg blot fik en bedre løsning andet sted fra? Meningen med dette forum er vel at vi finder den smarteste/mest korrekte løsning til det givne problem.

Hvis vi skal bruge dit eksempel på vores diskussion, så er det at der bliver spurgt efter forskellige måder at få moderniseret køkkenet på og den tømrer der kan gøre det smartest får sagen?

Hvis jeg blot havde lukket spørgsmålet uden at skrive hvilken løsning der blev brugt kunne jeg se hvorfor i himler op, men ikke når jeg skriver hvilken løsning der blev brugt.

Hvis det er de 200 point der er problemet må arne_v hellere end gerne få dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2010 - 21:27 #14
Det er da meget smartere at køre et script til at modificere en tekst fil med end at importere tekstfilen ind i Excel, lave ændringen der og så eksportere resultatet til en ny tekst fil.