Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2010 - 22:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Reservation program af PCer

Hej
Jeg arbejder i en fritidsklub hvor ungerne må bruge computerne i 30 min, 3 gange om dagen. Der er 10 PCer og de skiver sig på med en tid ad gangen.
Kan man hente/købe/lave et styringsprogram der kan styre den funktion.
Evt. Et barn booker en tid på PC2 fra 12:00 til 12:30, nu kan man bruge den i det tidsrum og den logger selv af når klokken er 12:30.
Netværket kører bare som en workgroup og PCerne er ikke styret af en server, men de kan alle se hinandnen. Kan man bruge en anden PC til at styre de 10 andre med et bokkingsystem?
Kunne man eventuelt styre det med et script og bare logge alle PCer af hver halve time?

T2C
Avatar billede cordack Nybegynder
23. januar 2010 - 23:56 #1
Du må kunne benytte software som normalt bruger på en internet cafe.

Evt denne freeware:
http://wareseeker.com/Business-Finance/mc3-cyber-cafe-software-1.4.2.zip/6c69e16db

Mvh
Cordack
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2010 - 00:23 #2
Ja den idé har jeg også prøvet, men de er alle lavet til at man skal købe tid og bruge penge. Jeg ville gerne have noget der bare låser PCen og kan åbne den igen hvis den bliver booket i et tidsrum.
Kunne man muligvis køre nogle scrips fra en anden PC i netværket der kunne klare sådan noget eller skal jeg igang med VB og lavet et program selv (hvis jeg ellers kan finde ud af det).
Avatar billede cordack Nybegynder
24. januar 2010 - 00:46 #3
kan prisen ikke evt. sættes til kr. 0,- ?

http://www.tek-tips.com/faqs.cfm?fid=5293

http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-5869269.html
Disse afsnit kan du evt. bruge?
Locking a computer remotely
Shut down Windows remotely
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2010 - 00:58 #4
Hmm, det er ikke lige det jeg leder efter. Men vil se om jeg ikke kan finde noget freeware Cybercafe software der opfylder mine små krav.
Men vil da gerne have lidt hjælp til det...
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2010 - 01:18 #5
Smartlaunch er et glimrende program til dette, som også sikrer at ungerne ikke installer alt muligt ragelse på computerne, men koster desværre ret mangen penge. Det er muligt at oprette brugere til ungerne, og så automatisk indsætte halvanden time hver dag, og det logger selv ud efter brug.
Programmet kan findes her: http://www.smartlaunch.net/
Avatar billede cordack Nybegynder
24. januar 2010 - 01:44 #6
Meget simpel løsning:
script der startes på en "admin" pc..
1. Vent 30 min
2. Genstart eller luk "den anden pc". (Windows kommandoen bshutdown.exe kan bruges hertil)

Eller brug softwaren jeg linkede til i første post:
Direkte link: http://www.mytikus.com/download_free_cyber_cafe_software.htm
Leg lidt med Home udgaven til 4 pc'er
Avatar billede cordack Nybegynder
24. januar 2010 - 01:45 #7
stavefejl, der skulle stå: shutdown.exe
Avatar billede store-morten Ekspert
24. januar 2010 - 10:54 #8
Avatar billede store-morten Ekspert
24. januar 2010 - 12:30 #9
Time Stick hjælper dig med at holde styr på, hvor meget tid dit barn må bruge ved computeren.

Det eneste du behøver er et almindeligt USB-stick -  til hvert barn i familien.

Time Stick er gratis og let at anvende.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. januar 2010 - 19:36 #10
Nu har jeg afprøvet Time Stick.

Der er både fordele og bagdele i dit tilfælde.

Man oprette en forældre konto på nettet til at styre det hele.
Så oprettes børne konti, så vidt jeg kan se er der ingen begrænsning for hvor mange.
Derefter tildeles ungerne adgang, lagt in på en USB stick.
Og programmet installeres på PC der skal begrænses.

Nu kan ungerne låse PCén op til brug, med USB sticken, efter aftalen.

"må bruge computerne i 30 min, 3 gange om dagen"
Der er et uge skema til hvert barn.
Man kan sætte start tidspunkt og slut tidspunkt.
Og så kan man tildele en tid pr. døgn. (ikke 30min x 3)
Man sætter et klokkeslæt for optankning.
Og man sætter en max opsparing. (F.eks. 30min)

Der er ikke et "bokkingsystem" Men en begrænsning.
Hvis ungerne selv styrer bokkingsystem på en tavle, og er tildelt en halv time, er der ikke noget brok, fra de næste der skal på, da der logges af automatisk.
Ulempe: Spil og programmer bliver ikke afsluttet/lukket ned.

Der er en funktion der måske er brugbar?
Når PCén er låst, kan man låse op i 30min. Ved at taste Forældre konto password.
Avatar billede store-morten Ekspert
25. januar 2010 - 07:30 #11
PS. til nysgerrige ;-)
'Man oprette en forældre konto på nettet til at styre det hele.'
Installer ikke programmet uden overstående? Det gør det hele lidt nemmere.
Avatar billede store-morten Ekspert
02. juni 2010 - 20:03 #12
FAQ: Generel opførsel

Tjek din mail med jævne mellemrum, og gør det samme med dit spørgsmål. Hvis du stiller et spørgsmål, men ikke har tid til at læse svar i et stykke tid, så skriv det i indlægget, så folk ikke bliver sure over du ikke reagerer.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2010 - 08:02 #13
Du har fuldstændig ret... Fandt en løsning som passede ind i det jeg skulle bruge. Watchdogpc
Det er meget godt til at styre alle mulige parameter.

T2C

Smid et svar til points
Avatar billede store-morten Ekspert
03. juni 2010 - 16:20 #14
Her er et 'Svar'

Da du ikke har brugt mit forslag, bestemmer du selv om du vil belønne mig med point, ellers læg selv et 'Svar' og luk dette spørgsmål.

Mvh Morten