Avatar billede Acidum Nybegynder
20. januar 2010 - 11:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hent information fra DATABASENS list box

Hej Eksperter.

Der er rigtig mange spørgsmål som er tæt på mit, men har desværre ikke kunnet finde svar på det da de alle sammen handler om hvordan det gøres den modsatte vej.

Sagen er den at jeg har en Access database med en tabel hvori en af kolonnerne er en list box med flere forskellige values. Disse values vil jeg gerne have trukket ud i en listbox med et asp script.

Vi antager at tabellen hedder "brugere", kolonnen som vi vælger fra hedder "bruger", brugeren vi vælger hedder "Acidum" og kolonnen med list box'en hedder "venner".

Altså
SELECT venner FROM brugere WHERE bruger = 'Acidum'

Hvordan får jeg så alle punkterne fra venner ud i en listbox på min side?.

Håber i kan forstå, ellers må i spørge om at få noget uddybet.

Venlig Hilsen
Acidum
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2010 - 12:23 #1
den opsætning skyldes funktionalitet og opsætning i Access - og det der er vigtigt at skelne imellem er, at Access er en frontend til den egentlige database nemlig Jet. Det du kan i ASP er at forespørge på data i Jet og derfor skal du selv bygge den funktionalitet du ellers får præsenteret i Access.

Derfor er du nødt til at lave en ekstra forespørgsel og udfylde resultatet herfra i fx en select-boks.
Avatar billede Acidum Nybegynder
20. januar 2010 - 17:51 #2
Det lydet compliceret og jeg er bestemt ikke nogen database haj.

En anden løsning kunne være at have en culumn for hver bruger i en anden tabel, men det kræver at der oprettes en ny column i en bestemt tabel hver gang der oprettes en bruger.

Hvordan får jeg den til det?
Avatar billede Acidum Nybegynder
20. januar 2010 - 19:24 #3
Det sidste spørgsmål fandt jeg svar på i en anden tråd. Tror bare jeg gør det på den måde.

Hvis det ikke bliver for tungt med så mange kolonner? Ved du noget om det?
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2010 - 20:23 #4
Det er mildt sagt en rigtig dårlig løsning at oprette en kolonne for hver ny bruger - det både strider imod alle regler om opbygning af database og besværliggør i høj grad også læsning af data.

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion19.asp kan du finde eksempler på hvordan du henter rækker i en tabel og løber dem igennem med det formål at udskrive dem.
Avatar billede Acidum Nybegynder
21. januar 2010 - 08:51 #5
Jeg ved godt hvordan man trækker ting ud. Mit problem er at jeg på en måde skal kunne have flere af samme slags data om en bruger.

Jeg er ved at lave en side hvor man har en figur, og denne figur skal man kunne skifte ud. Det er så meningen at man skal have flere at vælge imellem, men dog skal hver enkelt bruger have deres personlige liste med figurer. Derfor var min første indskydelse at lave en kolonne i min brugertabel som hedder "looks" og som er lavet som en listbox. Her kunne jeg jo så bare ikke trække værdi'erne ud.

Istedet lavede jeg en tabel med med en kolonne til "look' navne" og derefter kolonner til hver enkeltbruger så jeg kunne sætte et "1" tal i hvert felt ud fra de looks hver enkelt bruger havde.

En tredje måde at gøre det på går ud over min kreativitet, men jeg modtager meget gerne forslag til hvordan det bør gøres. Og hvis nogle skulle have et mirakelsvar på spørgsmål 1 hvordan jeg får inholdet ud af min "listbox" er jeg meget åben overfor det da det i mit hovede ville være den optimale løsning
Avatar billede keysersoze Guru
21. januar 2010 - 09:07 #6
den tredje, og ikke mindst rigtige mulighed, er at lave en relationstabel - en tabel som sammenkæder brugerne med de looks de har valgt. Fx;

LOOKS
id
navn

BRUGER
id
navn

JOINBRUGERLOOK
lookid
brugerid
Avatar billede Acidum Nybegynder
22. januar 2010 - 13:02 #7
Det blev noget i den stil :) Opret et svar key så smider jeg points til dig
Avatar billede keysersoze Guru
22. januar 2010 - 18:21 #8
svar :)