Avatar billede living8671 Nybegynder
19. januar 2010 - 19:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til SUMIF (SUM.HVIS) formel

Jeg søger venligst hjælp til udregning af en SUM.IF formel af jer eksperter.
Problemet ser således ud.

Har en excel fil med 2 ark (ark1 og ark2)
Ark1 indeholder 3 kolonner A (med navne), B (med varetekst) og C (med omsætning)
Formlen/formlerne jeg søger, returnerer udregningen af nedenstående til kolonne A i ark2.

Hvis (A)Brian køber (B)cykel, hvor mange (C)penge har han købt for i alt!

Brian    Cykel    100
Brian    Brød    100
Niels    Cykel    100
Jørgen    Brød    100
Brian    Cykel    100
Brian    Cykel    -100

Svaret skulle gerne blive 200 når formlen er fikset.
Formlen skal kun lægge omsætningen sammen hvis tallene i C er positive.
Søger dog også en tilsvarende formel som kun viser tallene hvis omsætningen i C er negativ, og her skulle resultatet gerne blive -100

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2010 - 20:52 #1
=SUMPRODUCT((A2:A7="Brian")*(B2:B7="Cykel")*(C2:C7>0)*(C2:C7))
=SUMPRODUCT((A2:A7="Brian")*(B2:B7="Cykel")*(C2:C7<0)*(C2:C7))

Hans
Avatar billede living8671 Nybegynder
19. januar 2010 - 21:07 #2
Den er der næsten.
Data står i ark1 - og formlen skal bruge i ark2!!! Der mangler noget :)
Avatar billede vejmand Juniormester
19. januar 2010 - 23:10 #3
Dansk Excel:
=SUMPRODUKT((Ark1!A2:A7="Brian")*(Ark1!B2:B7="Cykel")*(Ark1!C2:C7>0)*(Ark1!C2:C7))
=SUMPRODUKT((Ark1!A2:A7="Brian")*(Ark1!B2:B7="Cykel")*(Ark1!C2:C7<0)*(Ark1!C2:C7))
Avatar billede living8671 Nybegynder
20. januar 2010 - 18:08 #4
Super Vejmand, den fungerer helt efter planen. Hvordan er det jeg giver point?
Avatar billede vejmand Juniormester
20. januar 2010 - 18:54 #5
Jeg synes dkhanknu fortjener pointene. dkhanknu havde bare overset en lille detalje om at data stod i forskellige ark.

Hvis dkhanknu sender et svar, i stedet for en kommentar, kan du efter følgende lukke spørgsmålet ved at sætte flueben i "Accepter dette svar" ud for svaret, og klikke på "Accepter svar og afgiv point" nederst.
Avatar billede living8671 Nybegynder
20. januar 2010 - 20:48 #6
Lyder helt fair.
Jeg afventer svar fra dkhanknu - og tak til jer begge.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2010 - 06:11 #7
OK
Hans