Avatar billede hulla Novice
13. januar 2010 - 09:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dele data mellem kontroller

Hvad er den bedste måde at dele data mellem usercontrols?

Det jeg gerne vil opnå er så få database-kald som muligt.
Jeg har f.eks. en variabel Product som hentes i databasen og dette Product skal bruges i flere usercontrols på samme side.
Jeg har prøvet med en fælles base control, men denne oprettes for hver kontrol og går derfor alligevel i databasen for hver kontrol der loades.

Alle forslag er velkomne.
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 13:12 #1
Jeg ved singletons er vejen til alt ondt, men umiddelbart kunne det da være en løsning.
Avatar billede hulla Novice
13. januar 2010 - 16:05 #2
Ja det ender vel med en slags singleton, men hvor skal den placeres?

Er det i en master page, i page, i en delt kontrol?
Avatar billede kdasummer Nybegynder
13. januar 2010 - 16:18 #3
jeg kommer lige til at tænke på.. kunne du i princippet ikke bare lave dine controls så de tager en reference til det objekt du laver? på den måde slipper du for singletons... så laver du bare objektet/objekterne med de data du skal bruge og sender referencerne til dine controls?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
14. januar 2010 - 22:56 #4
kdasummer nævner den måde det normalt gøres på :), men ellers kan du også lave en cache, nu kender jeg ikke dit data, men man kan komme langt med session based eller request based caches :)
Avatar billede hulla Novice
28. april 2010 - 12:03 #5
Smider du et svar kdasummer, det blev din løsning :)
Avatar billede kdasummer Nybegynder
28. april 2010 - 16:14 #6
`v´