Avatar billede aerobee Nybegynder
12. januar 2010 - 08:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

pretty urls, erstat ? & med /

Hej Eksperter
Jeg har følgede kode:

RewriteRule ^([-0-9A-Za-z]+)(/)?$ /index.php?submenu=$1

Og den virker jo helt fint. Men hvad nu hvis jeg gerne vil køre den endnu et niveau ud ?

Fx ovenstående rule laver min url om fra:
site.com/index.php?submenu=kontakt
til
site.com/kontakt

Men hvis jeg nu vil gøre det sådan her:
site.com/index.php?submenu=kontakt&afdeling=it
til
site.com/kontakt/it

Hvordan kan jeg så vidre udbygge ovenstående rule ?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
12. januar 2010 - 09:20 #1
RewriteRule ^([-0-9A-Za-z]+)/([-0-9A-Za-z]+)(/)?$ /index.php?submenu=$1&afdeling=$2
RewriteRule ^([-0-9A-Za-z]+)(/)?$ /index.php?submenu=$1
Avatar billede aerobee Nybegynder
12. januar 2010 - 19:17 #2
Hej Niclas
Ja det ser ud til at virke.
Men har dog nu fået et problem.
RewriteRule ^([-0-9A-Za-z]+)(/)?$ /index.php?submenu=$1 kører fint som altid og virker. Bruger jeg så RewriteRule ^([-0-9A-Za-z]+)/([-0-9A-Za-z]+)(/)?$ /index.php?submenu=$1&afdeling=$2 forsvinder designet - altså, som om at links til mit stylesheet ikke længere er korrekt.

Nogle ideer ?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
12. januar 2010 - 20:08 #3
Hvad er linket til dit stylesheet? (Altså, hvad står der i src="..." ?)
Hvis ikke det er linket til CSSen der fejler, må du eventuelt lige smide et link til siden (hvis det er muligt)
Avatar billede aerobee Nybegynder
14. januar 2010 - 16:47 #4
det er bare en relative url fra sidens rod
"includes/css/style.css"
Ændre jeg linket til min css virker det fint.
Det er som om at mappe niveauet ændres når der bruges mod_rewrite og man går dybere end 1 querystring.

Altså, skriver man "site.com/kontakt" virker det fint, inkl. css.
Men skriver man "site.com/kontakt/it" er det som om linket til stylesheetet ikke længere er korrekt. Ændrer jeg så linket funker det igen, med url'en "site.com/kontakt/it" men ikke med "site.com/kontakt" eller "site.com"

Håber det er forståeligt
Avatar billede aerobee Nybegynder
14. januar 2010 - 16:48 #5
ps: beklager mit sene svar, men jeg havde ikke fået en email omkring du havde kommenteret :)
Avatar billede nicklasb Nybegynder
14. januar 2010 - 17:22 #6
Hvis du har src="includes/css/style.css" tager den selvfølgelig CSSen relativt i forhold til den sti dokumentet er hentet fra - altså i dine eksempeler /kontakt/includes/css/style.css og /kontakt/it/includes/css/style.css.
Prøv at skrive stien til CSSen i forhold til din rod - altså udskrift src="includes/css/style.css" med src="/includes/css/style.css" (altså med en "/" først i stien).

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det korrekt - er det meningen at hver side underside har sin egen CSS?
Avatar billede aerobee Nybegynder
14. januar 2010 - 17:34 #7
Ja selvfølgelig. / manglede. Indlysende fejl.
Tak for hjælpen du :)