Avatar billede fqthjoe Nybegynder
06. januar 2010 - 22:04 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Forslag til raid opdeling

Hej eksperter,
Skal opsætte en Windows server, og har 6 diske ialt.
Vil gerne have styresystemet på en disk for sig, og selve dataene på anden disk.
Kan man lave følgende, og er det en god ide, eller findes bedre forslag.
Disk0+Disk1 = styresystem Raid 0
Disk2+3+4+Disk5 = data drev Raid 5

Diskene er 75 GB. Vil jeg så få 75 GB til disk0/1 og
disk2+3+4+5 = 225 GB ialt.

Kan man det eller skal/burde det gøres anderledes ?

vh /thjoe
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
06. januar 2010 - 22:12 #1
Jeg har selv raid 0 til styresystem og et par raid 5 til data. Men overvejer om man i dit tilfælde kunne lave raid 10 og to partitioner? Så har du hastighed OG større sikkerhed på systemdisken...
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
06. januar 2010 - 22:17 #2
nu ved jeg ikke hvad du skal bruge din server til. men hvis det er i produktions øjemed ville jeg nok ikke vælge raid 0. hvis du gør det skal du dælme være 100% sikker på din backup.

tag i stedet for raid 10 eller 5 til begge drev. eller evt raid 6 som er det samme som raid 5 dog med en ekstra paritets disk

kig evt her

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
06. januar 2010 - 22:19 #3
btw hvis du vælger raid 0 til dit system drev vil du ikke opnå så super meget mere ydelse i forhold til raid 5 med 6 diske
Avatar billede cordack Nybegynder
06. januar 2010 - 22:45 #4
fqthjoe må mene RAID 1 og ikke RAID 0 til system.
Ellers giver 'Diskene er 75 GB. Vil jeg så få 75 GB til disk0/1' ikke mening :)

Synes dit eget forslag lyder fint.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
23. januar 2010 - 07:11 #5
Takker for input. Perfekt.
Det er nu opsat og virker efter planen.

Smid gerne svar, så I kan få fordelt points, som tak for deltagelse og hjælp...

vh thjoe
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
23. januar 2010 - 11:49 #6
hvilken raid konfiguration blev det så til?
Avatar billede cordack Nybegynder
23. januar 2010 - 23:34 #7
Hvad endte du med?
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
24. januar 2010 - 16:01 #8
Jeps, afventer lige lars_pcworld, om han smider et svar.
Det blev raid1 til styresystem og raid 5 til data.

Hvis man en dag vælger at skifte til disk med flere GB, skal man så skifte samtlige i "raid'ene" eller kan man skifte løbende selvom størrelserne er forskellige ?

vh thjoe