Avatar billede simm Nybegynder
04. januar 2010 - 22:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Betalingsgateway - overvejelser

Jeg er ved at implementere dankortbetaling i min egen lille shopløsning og står med en problemstilling, som jeg håber I kan hjælpe med

Kommunikationsformen er
Shop -> Betalingsgateway -> svar til shop

Jeg bruger DIBS' betalingsvindue. Når man sender dataene videre fra sin shop til betalingsgatewayen kræver DIBS og mange andre et ordreid som shoppens ejer så senere matcher med betalingen, når vedkommende hæver beløbet.

Som det er nu, så gemmer jeg alle data (ordreid, adresseinfo mv.) i det øjeblik kunden klikker 'Gå til dankortbetaling' og så når gatewayen svarer tilbage, så sendes ordreid'et med tilbage fra gatewayen som så matches i databasen. Det virker fint, så længe alt forløber efter bogen-

Men hvad nu hvis to kunder klikker på 'gå til betaling' på samme tid? Så må de jo unægteligt få samme ordreid, og det skulle man jo helst undgå, fordi så vil shoppen gøre vrøvl over at det ikke er et unikt nummer.

Hvordan gør I?
Avatar billede keysersoze Guru
04. januar 2010 - 22:33 #1
det kommer ene og alene an på hvordan du danner et ordreid - kan dine kunder få samme ordreid er det ikke betalingsgateway'en der er problemet men din applikation, for det burde aldrig være muligt at danne 2 ens id'er.

Hvordan danner du et ordreid siden du mener 2 kunder kan få det samme? Fortløbende nummer i databasen eller?
Avatar billede simm Nybegynder
05. januar 2010 - 10:05 #2
Ja præcis - et fortløbende nummer. Det ville være så meget nemmere bare at generere et unikt nummer, men mon ikke en revisor ville studse lidt over, at en ordre har id 1000201 og så den næste i rækken har 100305 bare for at tage et eksempel.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2010 - 10:14 #3
hvis det er databasen der genererer det fortløbende nummer burde du aldrig kunne komme ud i problemet med at 2 kunder får det samme - hvis programmeringen ikke er solid nok kan du i værste fald risikere at de bytter id og ordre, men ellers kan du ikke komme ud i det scenarie du er bange for.
Avatar billede simm Nybegynder
05. januar 2010 - 10:18 #4
Aha.. jamen så er det sådan det bliver :)
Tak for hjælpen!
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2010 - 10:41 #5
Bare husk på, at da vi jo ikke har set din kode/database kan vi ikke garantere at du ikke kan støde ind i fejl - men ud fra det du fortæller lyder alt godt.
Avatar billede simm Nybegynder
05. januar 2010 - 10:47 #6
Tror ikke der bliver problemer, ellers fanger jeg det nok i testfasen :)