Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2010 - 11:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Database-indhold til array

Hej alle Eksperter

Når der trækkes en enkelt post ud af en database vha. en SQL-sætning:

sql = "SELECT * FROM table WHERE id = '001'"

kan jeg nu hente data fra alle de felter, der hører til denne post med id'en 001. Fx vil der i feltet fornavn stå Jens, i feltet postnr stå 9000 osv.

Hvilken metode kan nu benyttes til at samle alle felternes data i en array vha. ASP?

  // Steeven
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2010 - 13:17 #1
Set rs = Conn.Execute(SQL)
arrIndhold = rs.getrows()
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2010 - 13:33 #2
@Keysersoze

rs.getrow() henter samtlige poster i tabellen.
Jeg forsøger ikke at trække alle posterne (rækkerne) ned i en array men derimod at trække alle felterne (eller kolonnerne om  man vil) for én bestemt post ned i en array. Så jeg i min array har fx følgende:

fornavn => Jens
efternavn => Jensen
postnr => 9000
tlf => 12345678
...

Altså, en array med alle data for netop den valgte post.

  // Steeven
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2010 - 13:44 #3
getrows trækker kun de data ud der er i dit recordset - ikke alt hvad der er i din tabel og da arrays ikke er navnebaseret men talindeksbaseret vil tabelnavne ikke komme med og det har du måske behov for?
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2010 - 20:03 #4
Jeg har eksperimenteret lidt og det fungerer med dette:

p = rs.getrows()
response.Write p(0,0)

Så kan jeg med response.Write vise værdien af de forskellige felter for de forskellige poster. p(1,0) henter 2. felt i 1. række, altså i 1. post i tabellen. p(2,0) henter 3. felt i 1. række, og p(1,4) henter 2. felt i 5. række osv. Det fungerer som x- og y-koordinater.

Tak for dit svar. Det ville være optimalt med en array sat op som dette:

fornavn => Jens
efternavn => Jensen
postnr => 9000
tlf => 12345678
...

for at koble overskrift sammen med data med det samme og for at kunne "finde" en bestemt overskrift i array'en fremfor at "tælle" sig frem til den. Er dette muligt?

I dokumentation for GetRows() står der dette:

"
vararray=objRecordset.GetRows(rows,start,fields)

...

fields:
Optional. If you want to specify only the fields that the GetRows call will return, it is possible to pass a single field name/number or an array of field names/numbers in this argument
"

Det vil sige, at man bør kunne hente et felts værdi OG dets navn... Men hvordan?

  // Steeven
Avatar billede keysersoze Guru
03. januar 2010 - 17:27 #5
parametrene er kun til at begrænse - rows begrænser antal rækker, start hvis du vil springe nogle over og fields hvis du kun vil have enkelte kolonner ud. med getrows får du kun data og ingen navne - så skal du have det resultat du søger skal du nok hen og opfinde din egen funktion, evt med hjælp fra denne; http://visualbasic.ittoolbox.com/documents/getting-column-names-from-a-table-12204
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2010 - 17:42 #6
Tak for linket - jeg får kigget på det.

  // Steeven