Avatar billede packo Nybegynder
21. december 2009 - 16:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med læsning af CSS i IE8

Hejsa,

jeg står med et meget irritabelt problem. På denne side (http://www.pixel-factory.dk/rh/) læses alt fra en style.css-fil, hvor mit problem er, at IE8 ikke læser CSS-filen. Den læser ikke skrifttypen "Myriad Pro" (som måske ikke er standard på Windows?) og min iframe er heller ikke gennemsigtig som den f.eks. er i Firefox, Chrome og Safari.

Jeg programmerer på en MacBook Pro og har derfor ikke IE8, men opdagede fejlen ved en ven. Firefox, Chrome og Safari viser alle et perfekt resultat.

Er der en eller flere som har en idé om, hvad jeg kan gøre for at løse problemet?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2009 - 16:41 #1
Så vidt jeg kan se er der slet ikke nogen CSS-fil vedhæftet. Det eneste CSS på siden er denne lille stump på toppen:
<style type="text/css">
body
{
background-image:url('images/index_02.jpg');
background-repeat:repeat-x;
}
</style>

Desuden ser siden næsten ens ud i både FF 3.5 og IE 8.
Avatar billede keysersoze Guru
21. december 2009 - 16:53 #2
uden at nævne det samme som kimsey0 skal det også nævnes, at HTML'en er sat forkert op, primært placeringen af DOCTYPE, og det kan let få CSS'en til at kløjs i det.
Avatar billede packo Nybegynder
22. december 2009 - 08:29 #3
1# Jeg har kun defineret min style.css-fil på de sider, som skal åbne i iframen. Dvs. "Bestilling" og "Kontakt".

2# Hvordan gør jeg smartest? Jeg har læst mig frem til, at det er denne DOCTYPE, jeg skal bruge

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

men iframen bliver ikke læst rigtigt. Den udvider sig ikke 100% i width og height. Så nu har jeg fjernet DOCTYPE.

Tak for jeres tid. :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 13:29 #4
På min computer viser IE8 Myriad Pro ganske fint. (Hav desuden altid mere end en skrifttype, som fallback hvis en bruger ikke har Myriad Pro.)
Med baggrunden kan jeg godt se hvad du mener, men er det ikke lettest at fikse, ved bare at lade baggrunden være i iframet, og ikke i tabellen udenom?
Avatar billede packo Nybegynder
22. december 2009 - 16:22 #5
Jeg har nu opsat en backup-font i css-filen og det ser straks bedre ud i IE.

Når du skriver, at baggrunden skal være i iframet, hvordan definerer jeg så det? Skriver jeg bare background="images/index_24.jpg" i koden for iframen for det virker desværre ikke.
Avatar billede keysersoze Guru
22. december 2009 - 17:13 #6
Baggrund i CSS sættes sådan;

background-image: url(images/index_24.jpg);

og skal nok sættes i enten body eller html.

Noget helt andet er, at hvis siden kun er i opbygningsfasen vil et rigtig godt råd være at droppe iframes, både af hensyn til søgemaskiner og brugervenlighed.
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2009 - 00:11 #7
#6:det_hele, nemlig.
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 11:36 #8
lukketid?