Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 09:20 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Chapterstyler Madsen - hjælp til ændring?

Hej

Jeg gør brug af chapterstyle:

\chapterstyle{madsen}

Og har lavet dette kapitel udseende:

% ¤¤ Sidehoved ¤¤ %
\makepagestyle{rapport}

\renewcommand{\chaptermark}[1]{%
\markboth{\chaptername
\ \thechapter.\ #1}{}}

\makeevenhead{rapport}{}{}{\leftmark\vspace{2.5mm}\hrule}
\makeoddhead {rapport}{\leftmark\vspace{2.5mm}\hrule}{}{}
\makeevenfoot{rapport}{}{Side {\thepage}}{}
\makeoddfoot{rapport}{}{Side {\thepage}}{}

\copypagestyle{plain}{rapport}

\pagestyle{rapport}

Men synes afstanden imellem kapitel sidehovedet er meget stor? Kan det ændres på nogen måde??

Eller findes der en kommando der automatisk fjerner sidehovedet, hver gang der er et chapter? Så det slet ikke indgår på de sider?
Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 09:39 #1
Sorry, mente selvfølgelig at jeg har lavet sidehovedet, og problemet er som vist på billedet nedenfor:

se billede her:
http://peecee.dk/upload/view/211654/full
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 10:19 #2
for det første synes jeg ikke der skal en header på kapitel forsider. For det andet skal man ikke selv sætte linie under overskriften med \hrule, se \makeheadrule. For det tredje skal du kigge i memoir manualen og tjekke den længde som styrer afstanden over titel området på kapitel forsider. Jeg vil ikke give den her, da jeg mener man lærer mere af selv at kunne finde ting i memoir manualen,
Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 11:13 #3
OK.. Men findes der en kommando der automatisk fjerner header på alle kapitler. Eller skal det gøres manuelt hver gang laver et chapter? Hælder nemlig også til at der ikke skal header på kapitel forsider.

I \chapterstyle{madsen} er det hele jo inkluderet.. Så der kan jeg vil ikke ændre det med linien under overskriften?
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 11:17 #4
Du har jo pillet ved pagestylen plain, hvorfor har du gjort det?
Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 11:24 #5
Det er for at lave sidehovedet et sidehovedet. Men det kan godt være jeg har rodet mig ud i noget jeg ikke rigtig har styr på her så?

Vil såmænd bare gerne have chapterstyle madsen, med et simpelt sidehoved i og sidetallet i bunden af dokumentet. :-/
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 11:38 #6
\pagestyle{report}

er nok

Så lader du de sider som anvender plain i fred. Det er f.eks. første side af ToC, kapitelforsider etc.

Se evt, den artikel jeg ahr skrevet om pagestyles i memoir (http://www.tug.org/pracjourn/2008-2/madsen/madsen.pdf)
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. december 2009 - 11:48 #7
Jeg har før fået hjælp her på eksperten af daleif til netop samme problem. Der hvor din chapterstyle "madsen" bliver lavet skal du indsætte en kommando:

\renewcommand\beforechapskip{0pt}

Det skal altså se sådan ud:

\makechapterstyle{madsen}{
    \renewcommand\beforechapskip{0pt}
    ...
}
Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 11:49 #8
Hvis jeg gør det, får jeg en \undefinedpagestyle ??
Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 11:52 #9
Hej aliaz

Problemet er at jeg sætter chapter style direkte for madsen, uden at \makechapterstyle

Har du mulighed for at skrive den fulde del af:

\makechapterstyle{madsen}{
    \renewcommand\beforechapskip{0pt}
    ...
}

Du brugte dengang?
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. december 2009 - 11:57 #10
Jeg har kigget lidt på dit sidehoved. Jeg tror denne kode løser dit problem:

\makepagestyle{rapport}
\makepsmarks{rapport}{
\def\chaptermark##1{\markboth{\itshape\thechapter. ##1}{}}
\def\sectionmark##1{\markright{\thesection. ##1}{}}
}
\makeevenhead{rapport}{}{}{\leftmark\vspace{2.5mm}\hrule}
\makeoddhead{rapport}{\leftmark\vspace{2.5mm}\hrule}{}{}
\makeevenfoot{rapport}{}{Side \thepage}{}
\makeoddfoot{rapport}{}{Side \thepage}{}
%\makefootrule{rapport}{\textwidth}{0.5pt}{1mm}

\copypagestyle{nychapter}{rapport}
\makeoddhead{nychapter}{}{}{}
\makeevenhead{nychapter}{}{}{}
\makeheadrule{nychapter}{\textwidth}{0pt}
\aliaspagestyle{chapter}{nychapter}

\pagestyle{rapport}

Hvis du vil have en streg i sidefoden (fremgår ikke af dit screenshot), skal du bare fjerne "%" foran \makefootrule{}
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. december 2009 - 12:01 #11
Jeg troede madsen var en style defineret af en stump kode med \makechapterstyle.

Jeg kigger lige på det
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. december 2009 - 12:06 #12
\renewcommand\beforechapskip{0pt} skal bare placeres efter du har loadet din chapter style med \chapterstyle{madsen}.
Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 12:06 #13
fååååååååååååårk! Det er jo nice! Du har da hvis fået juleferie :) ! Det der jo bar alletiders, det virkede super. Tak fordi du tager dig tid til det :)
Avatar billede aliaz Nybegynder
18. december 2009 - 12:22 #14
Gæt hvem jeg er Anders :)
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2009 - 13:21 #15
Jeg ville nu ikke definere den pagestyle sådan. \itshape har ikke ngoet at gøre inden i selve marken (altså i definitionen af \chaptermark), den bør lægges i pagestylen selv.

Desuden er det nok nemmere at bruge

\makepsmarks{rapport}{
\createmark{chapter}{left}{}{.\ }
\createmark{section}{right}{}{.\ }
}
Avatar billede aejsing Nybegynder
18. december 2009 - 13:29 #16
Hehe.. Jesper!! Du HAR da vist fået ferie, tusind tak for hjælpen ;)

Tak for hjælpen daleif, ASW... Jeg kan ikke umiddelbart komme til at tildele dig nogle point