Avatar billede Slettet bruger
11. december 2009 - 16:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linjenotation i siderne

Hej alle

Jeg er igang med at skrive studieretningsopgave med Matematik A som mit hovedfag. Derfor har jeg brug for af og til i min opgave at referere til tidligere opstillede formler. Det vil være for uprofessionelt og upræcist at gøre dette ved hjælp af ord, derfor leder jeg efter måden hvorpå man laver nummeret notation til bestemte linjer i siderne.

Ligesom dette program gør det automatisk (Maple): http://img204.imageshack.us/img204/5164/maplej.png

Nogle der har svar på dette?
På forhånd tak!
Caspar
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
11. december 2009 - 16:15 #1
Kan du ikke bare skrive formel 1, formel 2 osv. ud for?

Det gjorde jeg i min, da jeg gik i gymnasiet. Det er simpelt og letforståeligt.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2009 - 16:38 #2
Det kunne jeg gøre - men jeg stræber efter perfektion :-) Det du siger kunne godt være en løsning, men jeg ville hellere have:

e^i*pi = -1                        (1)

end:

Formel 1: e^i*pi = -1
Avatar billede MezMarianne Nybegynder
11. december 2009 - 21:25 #3
Kan du bruge punktopstilling med numre?
Du kan godt have en masse tekst, der ikke er med i punktopstillingen og så definere, at din punktopstilling skal fortsætte, når du kommer til næste formel.
Og når du refererer til formlen, kan du indsætte en reference, så formelnummer og referencen bliver dynamisk, så du ikke skal til at indføje formel 3.B midt i det hele...
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2009 - 13:14 #4
Det begynder at lyde som noget! Jeg bruger det indbyggede MathType, men har jo også udregninger, så det er ikke alle MathType-objekter der skal laves til det.
Avatar billede MezMarianne Nybegynder
12. december 2009 - 20:21 #5
Du kan skrive opgaven og lave formlerne. Når du så vil indføje nummerering, trykker du bare på "Opstilling med tal eller bogstaver"knappen. Så bliver den linje, du er på til nummer 1.
Når du så stiller dig i næste formellinje og trykker på "Opstilling med tal eller bogstaver"knappen, kommer der et lyn frem (i Word2003). Der kommer muligheden "Fortsæt nummerering" frem - eller "start forfra", hvis den har fortsat på sidste nummerrække.

Når du vil henvise til formlen, trykker du på menuen "Indsæt" - "Reference" og menuen krydshenvisning. Så står dine afsnitsnummererede formler som "nummereret element" og du kan endda se, teksten så du ved, hvad du henviser til.

Denne henvisning er dynamisk, så hvis du indføjer en formel, følger numrene med på både afsnit og henvisninger.
Avatar billede MezMarianne Nybegynder
04. januar 2010 - 12:28 #6
hvad endte denne med?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2012 - 10:05 #7
Lukker