Avatar billede Mediaforce Nybegynder
10. december 2009 - 21:13 Der er 3 kommentarer

CMS strukturering

Hej,

Jeg håber lidt at I kan hjælpe mig.

Jeg er igang med at planlægge et cms, som mine kunder skal bruge på deres hjemmeside.

Jeg er nu nået frem til struktureringen af hele systemet og har vidst ramt lidt af en barriere mht. hvordan jeg skal placere mine filer osv. jeg er kommet frem til 2 løsninger som er holdbar (den ene mere end den anden.).

Jeg vil nemlig rigtig gerne at kunderne skriver mit firma domæne for at logge ind og ændre på deres side.

F.eks. hvis Poul fra Fyn gerne vil ændre sit tekst på sin hjemmeside, www.jeghedderpoul.dk og han køre med mit cms, så skal han skrive:
http://login.mediaforce.dk og så logge ind med sin bruger og derefter kan han så ændre på sin side og derefter kan han så gå ind på www.jeghedderpoul.dk og se det han har ændret.

Det er den ene løsning, den anden løsning er:

Poul vil gerne ændre på sin side og skriver derfor: login.jeghedderpoul.dk og ændre derfra så på sin side.

Den løsning kan godt fungere, men min barriere er jo så at hvis min løsning ligger på HVER kundes ftp server, og lad os bare sige at jeg har 500 kunder, der bruger mit system, og jeg så har nogle opdateringer på systemet - så skal jeg ind og opdatere HVER kunde og det er jeg ikke intresseret i.

Derfor er jeg mest til løsning 1. Men mit problem og spørgsmål er så, hvordan får man systemet til at registere hvilken database den skal gå ind og ændre i? Fordi for hver løsning/kunde jeg har, skal der tilkobles en ny udrullet database, så hver kunde har en hver.

Altså igen, hvordan får jeg det struktureret ordenligt? Og hvordan kan man lave en ordenlig og sikker database fil, som connecter til den rigtige database?

Er nogle der kan være lidt behjælpelige med dette spørgsmål - hvad ville være bedst/mest optimale?

Håber på at få nogle kreative inputs..

På forhånd tak,

MediaForce
Avatar billede repox Seniormester
10. december 2009 - 21:25 #1
Hvorfor er det du mener du 'skal' opdatere 500 kunders CMS løsninger, blot fordi du laver en opdatering?

Du kunne jo eventuelt selv lægge opdateringen op så dine kunder selv kunne hente den - eller tage dig betalt for opdateringerne, så det kun er de betalende kunder (hvilket minimerer mængden af opdateringer, men du får betaling for dit 'besvær').
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2009 - 21:26 #2
løsning 1: sammen med brugernavn og password gemmer du database-informationerne så når brugeren logger ind har du automatisk hvad du skal bruge, dvs samtlige logins styres ud fra én database og hver kunde har så hver deres database. Ulemper i denne løsning er, at kunder ikke kan få hjemmesiden med sig den dag de vil flytte eller du lukker.

løsning 2: Dette er, uden at kende din forretning, den i mine øjne bedste løsning - godt nok har du overvejelser inde omkring problemer med opdateringer, men administrationen er jo kun én del af den samlede løsning så hvis databasen og/eller frontend ligger hos kunden skal du jo under alle omstændigheder pushe ting ud når der kommer opdateringer.

Som jeg ser det bliver du nødt til at vælge - enten hoster du det hele (så kunne du også let køre samtlige kunder på én samlet database) eller også hoster kunden det hele hvor du enten opdaterer hos hver eller stiller opdateringer til rådighed hvor det så er kunden ansvar at få opdateret. En løsning midt imellem er hverken gavnligt for dig eller kunden.
Avatar billede Mediaforce Nybegynder
10. december 2009 - 22:05 #3
Hej Repox,

Ja, det kan du tildels have ret i - formålet er jo at kunden under ingen omstændigheder skal rode med server eller lign. og uanset hvad, skal kunderne betale for systemet - der er ingen "gratis" kunder i denne forbindelse.
- Ydermere skal kunden heller ikke have mulighed for at rode i min source kode - de ligger på en webserver hos os, som det kun er os der har ftp adgang til.

Hej Keysersoze,

Så du mener at når man logger ind med et kundenummer og password, så skriver den disse informationer til min database fil?

F.eks. Poul logger ind i systemt som:
        Brugernavn: Poul
        Password: Poul123

Og smider den så informationerne afsted til min database fil? På den måde vil den jo hente den rigtige database - men så kan jeg ikke lade være med at tænke på sikkerheden, er der nogen form for en sikkerhedsbrist her?

Men hvis jeg har forstået dig rigtig ved besvarelse nummer 1, så siger du at man skal have én stor database til at styre samtelige kunder? Eller er det mig der har misforstået?

Jeg ser det som en god idé at, kunderne har en frisk og opsat database med alle de tabelle der nu skal bruges til siden - så undgår jeg hvis der skulle ske noget - rigtig at kunderne ikke kan få deres side med, hvis jeg lukker og slukker, men endnu en gang er det sådan at kunderne ikke har noget at skulle gøre inde i min kode, ellers solgte jeg ikke min løsning.

Besvarelse nummer 2:

Jamen, jeg er ikke helt med. For mig virker det virkelig som at skyde sig selv i foden, hvis der f.eks. er nogle kritiske opdateringer i mit cms, som bare _skal_ opdateres og man er nød til at skulle opdatere 500 kunder eller er det bare mig der er forkert skruet sammen? Der kommer jo til at bruges alt for meget udnødvendigt tid på det? Og hvis man så opdagere en fejl mere og den også skal opdateres, så skal man i gang igen - så er det vel bedre at opdatere kun én fil, i stedet for 500 filer?

På forhånd tak,

MediaForce