Avatar billede Gudiik Nybegynder
08. december 2009 - 20:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problem med ÆØÅ på hjemmesiden.

Hej allesammen, har lige lagt min side på nettet på gigahost, men den skriver en masse tegn i stedet for ÆØÅ.
Har kigget på nettet efter doctype og prøvet en masse forskellige, men ingen af dem gjorde nogen forskel.

Min kode:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd" />

<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
</head>
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2009 - 20:12 #1
har du prøvet at fjerne "charset=utf-8" fra din contentattribut i meta tagget?

Det lyder som en klassisk charset fejl... Men det ser ud til at du har tænkt over det, efter som jeg har svært ved at se meningen med det meta tag hvis det ikke var at tage højde for det :p

Så undskyld, hvis det er for banalt.
Avatar billede Lars_Schutt Nybegynder
08. december 2009 - 20:15 #2
Brug denne istedet - <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"></meta>

Denne burdte gerne virke, men hvis det ikke gør så kan du altid bare gøre således:

&#198; eller &AElig; = Æ
&#216; eller &Oslash; = Ø
&#197; eller &Aring; = Å
&#230; eller &aelig; = æ
&#248; eller &oslash; = ø
&#229; eller &aring; = å
Avatar billede zips Juniormester
08. december 2009 - 20:21 #3
Dette er det som bruges nu om dage
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

Så behold det du har :-)

Men det kræver at siden er gemt med den samme encoding.

Læs denne guide http://www.eksperten.dk/guide/1300
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2009 - 20:25 #4
zips - siden hvornår er utf8 tegnsættet blevet en gældende standard som alle bruger?
Avatar billede Gudiik Nybegynder
08. december 2009 - 20:27 #5
zips. Mange tak skal du have, det var filen som det var galt med.
Avatar billede Lars_Schutt Nybegynder
08. december 2009 - 20:31 #6
Gustavn: - Jeg stødte tilfældigvis lige forbi disse to forums. ( Omhandlende om hvad fordelene er ved, at bruge charset=utf-8 istedet charset=iso-8859-1 )

( http://forums.asp.net/p/1492533/3511778.aspx )
( http://www.webmasterworld.com/forum21/5037.htm )

Zips?

Jeg kan kun anbefale, folk at bruge charset=iso-8859-1.
Jeg kan ikke se hvorfor den overnævnet (ISO) ikke kan bruges nu om dage? Det er da ens helt eget valg.
Jeg bruger selv charset=iso-8859-1 på mine sider.
Avatar billede zips Juniormester
08. december 2009 - 20:48 #7
Her er et svar :-)

Lars_Schutt. At fremhæve noget fra 2003 og 2005 giver ikke nogen mening, men hvis man ønsker at bruge iso og de begrænsninger der er med det, ja så gør du blot det, men vil man være på forkant med nutidens kode, så bruger man utf-8 som er det som også bruges i xml.

Læs mere her
http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Landsbybr%C3%B8nden/Skifte_fra_ISO-8859-1_til_UTF-8
Avatar billede keysersoze Guru
08. december 2009 - 22:11 #8
som forfatter til den nævnte artikel vil jeg også lige byde ind; der er hverken noget forkert eller forbudt i at benytte iso-8859-1 og i flere tilfælde vil det være stort set eneste mulighed grundet at mange webhoteller som standard sender i dette format (det gør de så fordi rigtig mange vælger at benytte dette format så "problemet" bider lidt sig selv i halen) - men utf-8 vil så vidt muligt stadig være det mest rigtige at vælge for det har ingen ulemper i forhold til iso-8859-1 og det giver fordele i form af at meget kommunikation med resten af verden foregår i netop utf-8 så man slipper i højere grad for charset-problemer den dag man skal ud over sin egen lille skal.

At benytte HTML-entiteter løser selvfølgelig udfordringen på overfladen men det skjuler jo i bund og grund bare det reele problem; rod.
Avatar billede Lars_Schutt Nybegynder
09. december 2009 - 15:42 #9
Husk lige, at hvis du nu støder ind i sådan en situation igen kan du altid bare gøre det manuelt.

&#198; eller &AElig; = Æ
&#216; eller &Oslash; = Ø
&#197; eller &Aring; = Å
&#230; eller &aelig; = æ
&#248; eller &oslash; = ø
&#229; eller &aring; = å
Avatar billede keysersoze Guru
09. december 2009 - 17:45 #10
der er ikke noget forkert i at benytte HTML-entiteter - men som nævnt bør de ikke benyttes for at skjule et charset-problem.
Avatar billede Lars_Schutt Nybegynder
11. december 2009 - 11:42 #11
Wtf..