Avatar billede borup110 Nybegynder
07. december 2009 - 17:21 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Start med formular

Hej.
Jeg er rimelig ny ang. access. Hvordan får man databasen til at åbne, så det kun er selve opstartsformularen man ser?? Jeg vil godt have at dem der skal bruge databasen kun kan se de formularer de skal bruge.

Hilsen Lars
Avatar billede terry Ekspert
07. december 2009 - 17:37 #1
Its isnt something which is standard in Access but it can be done using code

http://www.mvps.org/access/api/api0019.htm
Avatar billede mugs Novice
07. december 2009 - 22:10 #2
En meget simpel løsning er at lave en makro, omend det ikke giver den samme funktionalitet som Terry's forslag.

Du laver en makro og vælger handlingen Åbnformular. Nederst (Acc 2000) vælger du hvilken formular du vil åbne. Tilbage til handlinger og du vælger maksimer som 2. handling. Luk makroen og døb den  autoexec.
Når Access startes, søger programmet efter en makro med dete navn. Findes den, vil den blive åbnet, og de programmerede handlinger vil blive afspillet.
Avatar billede Ialocin Novice
07. december 2009 - 22:34 #3
Hej Lars

Som jeg hører dig, så tror jeg, at du på Access menulinien skal klikke på følgende:

Tools > Startup  ... og efterfølgende i listen: Display form/page vælge hvilken formular der skal være start formular.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede borup110 Nybegynder
08. december 2009 - 20:38 #4
Tak for svaret, det virker som det skal, næste ? for en som ikke er helt god tol databaser, jeg vil godt have at dem der skal bruge formularen kun kan skrive i den og intet andet, selvfølgelig udskrive forespørgelser og rapporter.

Ps hvordan afleverer man point.
Avatar billede mugs Novice
08. december 2009 - 20:43 #5
"dem der skal bruge formularen kun kan skrive i den og intet andet"

Hvilke ting skal blokeres? Oprette nye poster? Slette eksisterende?

Hvilket svar har du brugt?

Du afleverer point ved at markere brugeren med det brugbare svar og trykke accepter.
Avatar billede borup110 Nybegynder
08. december 2009 - 22:21 #6
Man skal kunne oprette poster og udskrive raporter. Ikke redigere op slette.
Avatar billede mugs Novice
09. december 2009 - 08:43 #7
I formularens egenskabsark har du egenskaber for disse handlinger. Der kan du blot rette dem. I VBA vil det kunne se således ud:

Me.AllowAdditions = True
Me.AllowDeletions = False
Me.AllowEdits = False

M.h.t. rapporter kan du udskrive en rapport med et alfanumerisk kriterie således:

DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tekst] = '" & Me!tekst & "'"

Hvor feltet tekst er dit kriterie. Er feltret numerisk skal du blot undlade apostrofferne.
Avatar billede borup110 Nybegynder
09. december 2009 - 13:51 #8
Mange tak for hjælpen, nu virker det som det skal indtil nu, er det ok at komme med dumme ? .

Lars
Avatar billede mugs Novice
09. december 2009 - 14:17 #9
Der findes ingen dumme spørgsmål. Tak for point.