Avatar billede Mediaforce Nybegynder
30. november 2009 - 13:20 Der er 15 kommentarer

Prisberegner - inputs

Hej,

Jeg har en billede prisberegner, som jeg gerne vil have til at beregne et pris eksempel, udfra hvor mange billeder man har skrevet i feltet, jeg har bikset med noget, men er støt på et problem jeg ikke helt kan løse:

1; F.eks. hvis kunden ønsker at få taget 50 billeder, og de 50 billeder skal printes som alm. 10x15 billedeformat, de koster 10,- kr. stk. som den gør nu, plusser den bare 10 med 50, altså bliver resultatet jo 60 og ikke 500, som det jo burde (50*10).
- Hvordan gør jeg det? Kan kun få den til at plusse?

2; Hvordan får jeg den til at opdatere et input felt "live"? Altså alt afhæning hvad man skriver og krydser af?

-------Hvis det kan hjælpe lidt, får I lige min kode her:--------

<html>
<head>
<title>MediaForce - Prisberegner</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="_style/_custom.css" media="screen" />

<script type="text/javascript">

function priceAmount(felt, nummer, amount){

  var cname = felt
  var cnumb = nummer
  t_user = "cal_" + felt
  var a= parseInt(document.priceForm[t_user].value);
  var b= (nummer.checked)?a+parseInt(nummer.value):a-parseInt(nummer.value);

  var c = parseInt(nummer.value);

  document.priceForm["cal_price"].value = b;
}

</script>
</head>

<body>
<div id="Wrapper">

    <a href="/" title="Gå tilbage til forsiden"><div id="HeaderLogo"></div></a>
    <div id="ContentInput">
        <h1>Mediaforce billede prisberegner:</h1><br/>

        <div id="ContentForm">

            <form name="priceForm" method="post" accept-charset="utf-8">

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Antal billeder
                    </div>
                    <div class="infoDec" style="width: 290px;">
                        <p class="infoDecClose" style="width: 290px;">1,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice"><input type="text" name="price" value="" onchange="priceAmount('price',this);" /></p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Billede format:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Pas foto</p>
                        <p class="infoDecClose_2">10x15</p>
                        <p class="infoDecClose">A5</p>
                        <p class="infoDecClose_2">A4</p>
                        <p class="infoDecClose">A3</p>
                        <p class="infoDecClose_2">A2</p>
                        <p class="infoDecClose">A1</p>
                        <p class="infoDecClose_2">CD m/tryk</p>
                        <p class="infoDecClose">DVD m/tryk</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">10,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">20,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">30,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">50,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">100,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">300,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">600,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">30,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">40,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="10" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="20" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="30" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="50" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="100" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="300" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="600" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="30" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="40" onclick=" priceAmount('price',this)"><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Papir kvalitet:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Super</p>
                        <p class="infoDecClose_2">God</p>
                        <p class="infoDecClose">Middel</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Standart</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">20,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">15,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">10,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">5,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                              <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Redigering af billederne:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Ja</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">100,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Sort/hvid og/eller farve billeder:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Sort/hvid</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Farve</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">10,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">20,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Ekstra:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Læder fotoalbum</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Fotoramme</p>
                        <p class="infoDecClose">Flot gaveindpakning</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">250,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">150,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">100,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Leveringsform:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Mail</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Pr. post</p>
                        <p class="infoDecClose">Afhentning</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">0,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">20,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">0,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div id="calInput">
                    <input type="text" name="cal_price" value="0" />
                </div>

                <!--<div class="button">
                    <dt class="left" />
                    <dt class="middle"><input type="submit" name="submit" value="Udregn prisen" /></dt>
                    <dt class="right" />
                </div>-->
            </form>

        </div>
    <div id="ContentFooter"></div>
</div>
</body>
</html>

Ved det er meget tekst! Men håber virkelig at I kan hjælpe mig!

Forsat god dag.

Med venlig hilsen

Torben
30. november 2009 - 17:37 #1
Jeg er ved at kikke paa dit spoergsmaal med henblik paa at komme op med et svar.  Det bliver under alle omstaendigheder en indviklet affaere, men jeg maa starte med at vaere sikker paa hvad du vil.

Du stiller to spoergsmaal:

(1) vedroerende udregning af prisen for en bestilling, og
(2) vedroerende maaden at vise formen paa.

For at begraense kompleksiteten skal jeg i foerste omgang holde mig til (1).

Et par spoergsmaal:

Jeg gaar ud fra at totalprisen for en levering skal vises i det nederste input felt (med name="cal_price") enten direkte mens formen fyldes ud eller, i forbindelse med spoergsmaal (2) naar der trykkes paa den button der nu er kommenteret ud.

Saa ser det ogsaa ud til at hver bestilling kan omfatte et antal billeder men kun en stoerrelse /papirkvalitet /redigering /..  Hvis en kunde vil have fem billeder A5 og tre pasfotos saa maa han udfylde formen to gange og faa en pris for hver billedstoerrelse men ingen totalpris.  Korrekt?

Saa gaar jeg ud fra at alle priser er per billede undtagen at fotoalbum, indpakning, og levering er per bestilling.  Hvis en kunde saaledes bestiller fem sort/hvide pasfotos paa standard papir uden redigering men i et fotoalbum og sendt per post saa er prisen 5 * (10 + 5 + 10) + 250 + 20 = 345 kr.  Er det ogsaa korrekt?

Lad mig faa en tilbagemelding saa skal jeg kikke paa funktionerne og (proeve at) faa dem til at producere resultatet.
Avatar billede Mediaforce Nybegynder
30. november 2009 - 18:15 #2
Hej Christian,

Jeg skal forsøge at besvare din spørgsmål så godt som muligt.

1. spørgsmål; Ja, det er korrekt, altså jeg vil gerne have den til at opdatere mit cal_price input felt direkte mens formen fyldes ud.

2. spørgsmål; Det kan godt være at, jeg ikke har været så god til at forklare mig, men mit ønske var at, jeg gerne vil have sådan at, lad os sige at kunden har 10 billeder (bare for at gøre det nemmere at holde styr på) og han så gerne vil have 5 pasfotos og 5 A5 størrelse  (det er så lige gået op for mig, at det er jo dumt med checkboxe, så heller nogle alm. text boxe, hvis du forstår?) - jeg prøver at om grænse det hele lidt igen omkring mit ønske:

Kunden vil gerne have 10 billeder, han vil gerne have 5 pasfotos og 5 A5 størrelser. Pasfotos koster 10,- kr. og A5 koster 30,- kr. altså ville regne stykket se sådan her ud: 5*10 = 50 og 5*30 150 = 200,- kr. i alt.

Hvis så kunden f.eks. vælger at få et fotoalbum med i "pakken", vil prisen blive 450 (200+250),- kr.

Jeg håber det gav lidt mere mening, Christian? Ellers så spørg du bare!

Jeg sætter pris på din tid du bruger her.

Med venlig hilsen

Torben
30. november 2009 - 18:39 #3
Det var godt jeg spurgte.  Et par spoergsmaal til dit svar:

1.  Hvor kommer priserne for papirkvalitet, sort/hvid/farve, og redigering ind?  Er det saaledes at et pasfoto der leveres som et vedhaeng til en e-mail som kunden selv skal printe ud koster 5 kr og dermed faerdig, men hvis kunden vil have at du skal printe det ud saa kommer der yderligere mindst 5 kr for standard papir (mere for bedre kvaliteter) plus mindst 10 kr hvis det er sort/hvid, mere hvis det er i farver?  Hvis kunden vaelger fem pasfotos redigeret er redigeringsprisen saa 100 kr eller 500 kr?

2.  Den form du har lavet indeholder kun et felt for antal. Hvis det skal vaere muligt for en kunde at bestille et antal pasfotos plus et antal a5 fotos o.s.v. skal der naturligvis vaere flere raekker paa formen hvor hver raekke har plads til antal, stoerrelse, kvalitet, o.s.v.  Det ligger udenfor dit spoergsmaal, men jeg ville sige at din side skal indeholde en saerskilt sektion med priser og saa en bestillingsformular med at antal linier.  Hvad med at bruge drop-down lister (eller hvad man nu siger paa dansk) for stoerrelse, papir, farve, ekstra, o.s.v.?

Jeg er noedt til at have reaktion paa dette foer jeg kan komme videre.
Avatar billede Mediaforce Nybegynder
30. november 2009 - 21:10 #4
Hej igen,

Jamen planen er den at, jeg er fotografen som tager billederne. Denne prisberegner, er blot et hjælperværktøj til kunden, så kunden kan se hvor meget det samlet beløb ville rende op i. Det er så ikke kunden der skal sende et billede til mig, men derimod mig der kommer ud og tager billeder og så ved jeg på forhånd at, Fru Kristofferessen vil have taget 10 billeder á 10x15 og 5 á A4 af hendes barn.

Hvordan mener du med en særskilt sektion? Tror ikke at jeg helt er med?

Jeg håber dog at mit svar kunne få dig lidt mere på rette spor.

På forhånd tak.

Torben
Avatar billede Mediaforce Nybegynder
30. november 2009 - 21:35 #5
Hej igen igen,

Jeg har forsøgt hurtigt at lave et nyt ex.

http://mediaforce.dk/prisberegner/

Jeg ved ikke om det bedre kan pege dig ind på mit ønske?

-------------KODE------------

(pre)
<html>
<head>
<title>MediaForce - Prisberegner</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="_style/_custom.css" media="screen" />

<script type="text/javascript">
    var list =
    [
        ["type1", 10],
        ["type2", 20],
        ["type3", 30],
        ["type4", 50],
        ["type5", 100],
        ["type6", 300],
        ["type7", 600],
        ["type8", 30],
        ["type9", 40]

    ];

    function calc()
    {

        var val = 0;
        for(var i = 0; i < list.length; i++)
        {
            val += document.getElementById(list[i][0]).value * list[i][1];
        }

        document.getElementById('cal_price').innerHTML = val+',-kr. i alt';
    }
</script>
</head>

<body>
<div id="Wrapper">

    <a href="/" title="Gå tilbage til forsiden"><div id="HeaderLogo"></div></a>
    <div id="ContentInput">
        <h1>Mediaforce billede prisberegner:</h1><br/>

        <div id="ContentForm">

            <form name="priceForm" method="post" accept-charset="utf-8">

                <div class="calInput">
                    <span id="cal_price" class="subAmount">0,- kr. i alt.</span>
                </div><br/>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Billede format:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Pas foto</p>
                        <p class="infoDecClose_2">10x15</p>
                        <p class="infoDecClose">A5</p>
                        <p class="infoDecClose_2">A4</p>
                        <p class="infoDecClose">A3</p>
                        <p class="infoDecClose_2">A2</p>
                        <p class="infoDecClose">A1</p>
                        <p class="infoDecClose_2">CD m/tryk</p>
                        <p class="infoDecClose">DVD m/tryk</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">10,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">20,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">30,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">50,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">100,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">300,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">600,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">30,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">40,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input id="type1" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input id="type2" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input id="type3" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input id="type4" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input id="type5" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input id="type6" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input id="type7" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input id="type8" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input id="type9" type="input" name="price" value="0" onchange="calc()"><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Papir kvalitet:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Super</p>
                        <p class="infoDecClose_2">God</p>
                        <p class="infoDecClose">Middel</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Standart</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">20,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">15,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">10,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">5,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                              <li class="infoDecOption"><input id="type5" type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Redigering af billederne:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Ja</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">100,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Sort/hvid og/eller farve billeder:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Sort/hvid</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Farve</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">10,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">20,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Ekstra:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Læder fotoalbum</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Fotoramme</p>
                        <p class="infoDecClose">Flot gaveindpakning</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">250,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">150,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">100,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="infoClass">
                    <div class="infoHeader">
                        Leveringsform:
                    </div>
                    <div class="infoDec">
                        <p class="infoDecClose">Mail</p>
                        <p class="infoDecClose_2">Pr. post</p>
                        <p class="infoDecClose">Afhentning</p>
                    </div>

                    <div class="infoPrice">
                        <p class="infoDecPrice">0,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice_2">20,- kr.</p>
                        <p class="infoDecPrice">0,- kr.</p>
                    </div>

                    <div class="infoOption">
                        <ul class="listInfoOption">
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption_2"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                            <li class="infoDecOption"><input type="checkbox" name="price" value="" id=""><br/></li>
                        </ul>
                    </div>

                <div class="calInput">
                    <span id="cal_price" class="subAmount">0,- kr. i alt.</span>
                </div>

                <!--<div class="button">
                    <dt class="left" />
                    <dt class="middle"><input type="submit" name="submit" value="Udregn prisen" /></dt>
                    <dt class="right" />
                </div>-->
            </form>

        </div>
    <div id="ContentFooter"></div>
</div>
</body>
</html>(/pre)
30. november 2009 - 22:30 #6
Jo, vi kommer tydeligt naermere.  Selv om jeg ikke (endnu) har svaret paa dine spoergsmaal saa har mine input resulteret i at du har lavet et bedre layout.  Nu kan en kunde indsaette antallet saerskilt for hver type billeder.

Hvad jeg endnu ikke har forstaaet er hvornaar kunden skal regne med, udover de 10 kr et pasfoto koster, at betale yderligere enten 10 kr for sort/hvid eller 20 kr for farve og hvornaar skal kunden ogsaa betale for papir, 5/10/15/20 kr efter kvalitet?  Det er mit gaet at kunden kan bestille dig til at tage billederne og saa sende dem elektronisk og saa koster et pasfoto 10 kr, eller ogsaa kan kunden bestille dig til ogsaa at trykke billedet ud og saa kommer der minimum 5 kr oveni for papir og minimum 10 kr oveni for sort/hvid, total minimum 25 kr for pasfotoet.

Hvad jeg heller ikke har forstaaet er det med redigeringen.  Hvis nu en kunde bestiller fem pasfotos og han gerne vil have dem redigeret er der saa en engangs pris for 100 kr eller er det 100 kr per redigeret billede?

Prisen for et fotoalbum er naturligvis per album, ikke per billede der sidder i albummet.  Men hvad med fotorammer?  Hvis en kunde af en eller anden grund bestiller 5 pasfotos og gerne vil have alle fem leveret i fotoramme (hvem ved, folk er saa forskellige) saa maa det dat vaere 150 kr per ramme?

Saa hvad nu hvis en kunde vil have fem A5 billeder hvoraf tre leveret elektronisk (30 kr hver) og to trykt i farve paa super papir (30 kr plus 20 kr plus 20 kr hver) hvordan beregner kunden saa prisen ved hjaelp af formen?  Det er der jeg mener (hvilket du naturligvis kan vaere uenig i) at det mest fleksible ville vaere at adskille prisoplysninger fra "bestillinger".  For eksempel paa den oeverste del af siden viser du prisen paa de forskellige formater, papir kvaliteter, o.s.v.  Derefter kommer der saa en form med et antal linier hvor der paa hver linie er et felt for antal, et felt med en roll-down liste pasfoto/10X15/A5/.. et felt med en roll-down liste med sort-hvid/farve/elektronisk, et felt med en roll-down liste med super/god/standard/elektronisk o.s.v.  Paa denne maade kan en kunde vaelge tre pasfotos elektronisk plus 2 sort/hvid pasfotos plus 2 farve pasfotos paa  superpapir o.s.v.

Jeg ved at jeg nu igen snakker lay-out hvor du spurgte om at beregne priser.  Det essentiele i mit spoergsmaal er det i paragraf 2, hvornaar skal der betales for sort/hvid/farve og papir kvaliteter etc.
Avatar billede Mediaforce Nybegynder
30. november 2009 - 22:49 #7
Hej Christian,

Jeg tror du har tabt mig lidt. Men jeg tror jeg kan følge dig, med hvordan du gerne vil forslå det skal se ud med roll-down lister osv.

Men forstår ikke helt dit spørgsmål i paragraf 2, de skal jo betale et samlet beløb, alt afhængig af hvad de har valgt/krydset af. Så får de et fast beløb, som er med i den "pakkeløsning" de har valgt.

Jeg har lidt svært ved at forklare mig tydeligere med hvordan jeg havde tænkt mig, da det netop er sådan at, hvis kunden har fået taget 20 billeder af mig og hun så vælger at hun vil gerne have 10 pasfotos og 10 i a4 format, så kan hun yderligere vælge om hun vil have dem redigeret eller bare have de rå billeder og/eller om de skal være sorte/hvide eller i farver.

Hvis det er - kan du evt. så lave et ex. på hvordan du ville mene det skulle strikkes sammen? Så kunne jeg bedre forholde mig til det og måske bedre pege dig ind på mit ønske?

Venlig,
01. december 2009 - 05:39 #8
Du har ret, det er ikke lykkedes mig at forklare hvad jeg ikke forstaar.  Lad mig lige proeve igen:

Du vil lave en side hvor en kunde kan beregne den samlede pris for fotos.  Med den side du viser har jeg to problemer:

Problem 1:  For at kunne beregne en samlet pris maa man foerst kende prisen per foto.  Jeg har ikke forstaaet hvordan man beregner prisen paa et enkelt foto.

(a)  Alle fotos er enten sort/hvid eller i farve, ikke sandt?  Kan en kunde bestille et pasfoto for 10 kr og dermed faerdig?  Eller skal kunden altid betale enten 10 kr plus 10 kr for sort/hvid eller 10 kr plus 20 kr for farve?

(b)  Hvornaar skal der laegges pris til for papirkvalitet?  Kan kunden enten bestille billeder leveret elektronisk og ikke betale for papir eller bestille printede billeder og skal saa laegge 5, 10, 15, eller 20 kr til efter papirkvalitet for hvert billede?

(c)  Hvis en kunde bestiller tre pasfotos som han gerne vil have redigeret skal han saa betale 300 kr for redigering, 100 kr for hvert af de tre billeder, eller skal han betale et engangsbeloeb paa 100 kr uanset hvor mange billeder han vil have redigeret?

(Du synes maaske at det er fjollede spoergsmaal fordi svarene for dig er saa tydelige at du ikke kan forstaa hvordan nogen kan vaere i tvivl, men jeg haaber du indser at der matematisk set er forskellige muligheder og at du endnu ikke entydigt har forklaret formularen for at beregne priserne.)

Problem 2:  Hvordan skal en kunde udfylde din foreslaaede formular hvis han vil beregne, for eksempel, den samlede pris paa tre sort/hvide og to farve pasfotos hvoraf han vil have et farvefoto paa super papir og et farvefoto paa standard papir?  Jeg kan ikke se at din form er fleksibel nok til at kunne det.
01. december 2009 - 21:33 #9
Jeg staar og skal til udlandet (det vil sige Danmark, jeg bor i Belgien) et par dage.  Vi kan tales ved i begyndelsen af naeste uge (hvis du ikke til den tid er blevet traet af mig.)
Avatar billede Mediaforce Nybegynder
02. december 2009 - 10:56 #10
Hej igen Christian,

Undskyld det sene svar, skal prøve om jeg bedre kan besvare dine spørgsmål nu:

A: Jo, det er enten sort/hvid eller farve, kan se at jeg har lavet checkbox, så man kan vælge begge dele, det er ikke meningen. Ja, en kunde kan godt bestille et pasfoto for 10 kr. og så er han/hun færdig med bestillingen.

B: Papirkvaliteten spiller ind, når kunden gerne vil have billederne printet. Hvis kunden kun vælge at få det leveret elektronisk, skal han/hun selvfølgelig ikke betale for papir.

C: Jeg kan godt se at jeg ikke har været særlig god til at informere hvad de forskellige priser og valgmuligheder er. Tanken var lidt at man efter f.eks. at de første 10 billeder kostede 100 at redigere og de næste 10 kostede også 100, så hvis man f.eks. har 20 billeder, ville det koste 200 at få redigeret. Gav det meningen og er det overhoved muligt at lave det sådan? Har du evt. et andet forslag til noget der kunne være bedre?

Jeg synes det er helt helt fint at du spørger! Det har også givet mig noget at tygge på, noget jeg ikke havde tænkt ordenligt igennem! Så synes bestemt ikke at de er fjollede spørgsmål, tvært i mod :)!

Nej - korrekt, min form er slet ikke fleksibel nok til det her lige pt.

Jeg sætter virkelig pris på din tid på det her, Christian.

Håber du blev lidt klogere!

/Torben
03. december 2009 - 15:52 #11
Jeg sidder på ferie (i Danmark, det er derfor jeg kan skrive æ,ø,å) så det må blive kort.  Jeg kom et skridt nærmere, du siger at redigering koster 100 kr per påbegyndt 10 billeder (uanset stoerrelse og uanset om det er s/h eller farve.)  Ok.

Jeg forstår også (hvad jeg havde gættet) at betaling for papirkvalitet er for de billeder der ikke kun er elektroniske.  Altsaa et A1 elektronisk koster 600 kr men printet ud på super papir koster det 620 kr.  Et pasfoto elektronisk er 10 kr men printet ud paa super papir er 30 kr.

Men jeg er stadig i tvivl med s/h og farve.  Et eletronisk pasfoto i s/h koster 10 kr, hvis det er elektronisk og i sort/hvid koster det 10 kr ekstra altsaa 20 kr, og hvis det elektronisk og i farve koster det 20 kr ekstra altsaa 30 kr.  Hvornaar koster det saa kun 10 kr?  Naar det hverken er sort/hvid eller farve?  Men kan det lade sig gøre?  Farve tillægget er det det samme uanset størrelse saaledes at et pasfoto i farve koster 30 kr og et A1 i farve koster 620 kr?
07. december 2009 - 09:43 #12
Jeg er hjemme igen.  Fik jeg gjort dig traet af min manglende evne til at forstaa hvad du forklarer?
Avatar billede Mediaforce Nybegynder
10. december 2009 - 20:59 #13
Hej igen Christian,

Undskylde de sene svar har først haft mulighed for at svare nu.

Men skal forsøge at forklare det lidt bedre:

Jeg kan sagtens se at den formular ikke helt er så logisk sat op, som standart bliver billederne i farve - så det er kun hvis kunden ønsker det, at han/hun kan få billedet i sort/hvidt.

Lad os sige at kunden gerne vil have 5 pasfoto og de billeder skal være i sort/hvid (altså 5x sort/hvid).

Det vil jo så blive: 5*10*10 (Altså 5 billeder á 10,- kr. bliver 50,- kr. og så skal kunden betale 10 kr. pr. pasfoto, hvilket så vil blive 500,- i alt (virker ikke helt logisk for mig det der, eller er der en regnefejl inde i mit hoved?)

Jeg håber det bare gav en lille smule mere idé?

På forhånd tak

Torben
10. december 2009 - 23:04 #14
Jeg tror jeg er for dum til dette her.  Jeg er simpelhen helt ude af stand til at finde hoved og hale i det du siger.  Du siger i #10 at "en kunde kan godt bestille et pasfoto for 10 kr. og så er han/hun færdig med bestillingen" og i #2 regner du prisen for 5 pasfotos ud som 5*10=50, men samtidig regner du i #13 prisen for 5 sort/hvid pasfotos ud til 500kr (jeg ville saa nok vaelge at faa lavet pasfotos et andet sted til en mere rimelig pris, men det er "besides the point.")

Jeg gaar ud fra at det alt sammen er krystal klart for dig og du ved precis hvad du skal have for dine fotos og at det fremgaar tydeligt af det ovenstaaende for enhver der har lidt sund fornuft.  Det har jeg saaledes ikke, saa jeg synes egenlig at vi skal stoppe her.  Vi kommunikerer ikke!  Det ville vaere synd hvis du skulle spille mere tid paa en dummerik som mig (og jeg har ogsaa andet at tage mig til!)

Det soergelige er at jeg sandsynligvis ret hurtigt ville kunne give forslag til elektronisk beregning af priserne hvis jeg bare forstod hvor du ville hen.

Jeg ville kunne forstaa det hvis enten (1) priserne 10kr for pasfoto, 20kr for 10*15, 30kr for A5 o.s.v. er grundpriser hvortil der ALTID skal laegges enten 10kr eller 20kr afhaengig af farven uanset hvad du sagde under #10 (i saa fald ville 5 pasfotos koste 5 * (10+10) = 100kr, ikke 500kr), eller (2) priserne 10kr for pasfoto, 20kr for 10*15 o.s.v er for sort/hvid med et tillaeg paa 20kr hvis det skal vaere i farve og at det saaledes er en fejl at vise en ekstra pris for sort/hvid.
12. juli 2010 - 07:30 #15
Mediaforce, kan jeg faa dig til at lukke traaden?  Vi sluttede 10 december ved at jeg gav op, men spoergsmaalet staar stadig som aabent.  Jeg kan se at du endnu ikke har lukket nogen spoergsmaal paa Eksperten, saa lad mig forklare (maaske til overflod) hvordan det goeres.  Man lukker et spoergsmaal ved at acceptere et svar, et indlaeg markeret med gult.  Du har ingen svar til dette indlaeg, kun kommentarer, saa du maa selv lave et indlaeg som svar (prikken i "svar" i stedet for i "kommentar".)  Du saetter saa et flueben i den lille firkant og klikker paa "Accepter svar og afgiv points", og derved lukkes spoergsmaalet og du faar de 200 points tilbage.  Please.