Avatar billede torbenlund Nybegynder
19. november 2009 - 00:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Forskel på visning af hjemmeside...!

Hej med jer eksperter,

Vi har en lille ting der irriterer os en smule.

Vi sidder og leger lidt med nogle hjemmesider, hvilket egentlig går meget godt. Der er dog det, at siderne ser en smule forskellige ud på vores to computere. Vi har brug for lidt hjælp fra jer :)

På min computer er det som om, at menuen på siden er lidt for smal, mens den passer fint nok på min vens computer.

Siden det handler om er www.torco.dk - hvor vi er igang med at lege lidt med siden. Den skal senere lægges over på et andet domæne...

Men lige nu vil vi meget gerne høre, hvordan I ser hjemmesiden?! Der er kun tale om visning i IE, da den endnu ikke er optimeret til Firefox mm.

Vi glæder os meget til at høre fra jer. Det er også tilladt at komme med ris og ros til siden - dog helst ros ;)

På forhånd tak for hjælpen!

Torben
19. november 2009 - 07:04 #1
Du stiller, som jeg forstaar det, to spoergsmaal: 1. Hvordan ser hjemmesiden ud (er menuen for smal) i min browser, og 2. vurdering af siden.  Jeg skal her svare paa spoergsmaal 1.  (Spoergsmaal 2 kunne maaske blive et saerskilt spoergsmaal naar i faar layout problemet rettet.)

Naar jeg ser hjemmesiden i IE8 ser den ok ud.  Naar jeg ser den i FF er menuen smallere end resten.

Jeg proevede at kikke paa koden.  Den er forvirrende for at sige det mildt.  Hvad der slog mig var at strukturen af tags ikke er komplet.  Der er <table> fulgt af <td> uden nogen <tr> og der er tags der ikke er afsluttet.

Strukturen synes at vaere at du har en hovedtabel.  Inden i den hovedtabel kommer foerst en celle, en <td>, med slideshow, saa en undertabel hvor menuen sidder i en <td> celle, og saa en raekke andre undertabeller.

De problemer jeg saa var at hverken slideshow cellen eller menu cellen sidder i tabelraekker, <tr>.  Om det er disse strukturfejl som de forskellige browsere fortolker forskelligt ved jeg ikke, men det kunne da vaere et forsoeg vaerd at rette det.

Jeg har her taget begyndelsen til <body> delen af koden og af pladshensyn slettet lange scripts og styles, markeret med &&&&&.  Og saa har jeg, markeret med ***** givet mine forslag til hvad der skal rettes.

<BODY LEFTMARGIN=0 RIGHTMARGIN=0 TOPMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0 BOTTOMMARGIN=0>

<TABLE BORDER=0 CELLPADDING=0 CELLSPACING=0 align="center">

******** inset <tr> her **************

<td>

<script language="JavaScript1.2">

&&&&&&& script slettet her &&&&&&&&&&&

</script>

</td>

******** inset </tr> her ************

<TABLE BORDER=0 CELLPADDING=0 CELLSPACING=0 align="center">

******** inset <tr> her *************

<td>

<ul id="jsddm">

<style type="text/css">

&&&&&&&& style slettet her &&&&&&&&

</style>

<script src="scripts/jquery.min.js" type="text/javascript">

&&&&&&&& scripts slettet her &&&&&&&&&

</script>

&&&&&&&& menu details slettet her &&&&&&&

</ul>

<div class="clear"> </div>

******** inset </td></tr> her ******

</table>

&&&&&&&& resten slettet &&&&&&&&&

</body>
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2009 - 07:35 #2
jeg kan erklære mig enig i at i leger med hjemmesider men ikke at det går "meget godt" desværre, for koden er ikke specielt køn. Du kan se de mest oplagte fejl her http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.torco.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0 og ellers tage et kig på denne artikel http://www.eksperten.dk/guide/1288
Avatar billede torbenlund Nybegynder
19. november 2009 - 18:12 #3
Hej med jer begge,

Tak fordi I vil bruge lidt tid på at hjælpe.

Koden til menuen er ikke en vi selv har lavet, men en som jeg fandt et sted på nettet.

Vi skal da være ærlige at sige, at det ikke er alt, der står i koden, som vi forstår. Men er det så vigtigt, at koden er totalt fejlfri så længe siden ser rigtig nok ud? Det lyder nok lidt amatøragtigt, men hvorfor er det så vigtigt at den er fejlfri?

Vi vil 100% sikkert se at få mere styr på koden, men om vi kan gøre den helt fejlfri tvivler jeg på.

Glæde rmig til at høre fra jer igen...

Torben
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2009 - 18:27 #4
Hvis siden ser ens ud i samtlige browsere er det set fra de flestes synspunkt ligegyldigt hvordan koden ser ud - men man skal nok ikke søge job som udvikler med det som CV.

Der er som udgangspunkt heller ingen der forhindrer dig i at køre for stærkt på motorvejen eller benytte tapetklister af dårlig kvalitet... det er først hvis man bliver opdaget at det kan gå galt.

Som der står i artiklen er HTML ikke bare tilfældige tegn sat sammen men det bygger på et regelsæt - folkene bag browserne er klar over dette og foretrækker det men de er også klar over at rigtig mange ikke kan finde ud af at overholde regelsættet og derfor forsøger de at vise siderne så godt som muligt alligevel. Men det er så her det kan gå galt da browserne imellem kan have forskellige fortolkninger af hvordan fejlene skal løses og du kan også risikerer at problemerne opstår med nye versioner (der var fx mange der fik travlt da IE8 udkom).

Så nej - valid kode er ikke et must men det minimerer i høj grad risikoen for fejlvisninger.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
19. november 2009 - 18:45 #5
Hej Keysersoze,

Tak for din besked.

Jeg er godt klar over, at vi ikke skal satse på et job som udviklere med dette site på vores CV. Men det er nu heller ikke planen :)

Vi vil gøre ALT, hvad vi kan for at få styr på koden, så den også kan vises i Firefox mv.

Det der er lidt underligt er, at langt det meste af koden er noget vi har downloadet fra bla. www.spidean.com. Jeg er ikke den af os to, der arbejder på siden, der ved mest om kodning.

Jeg vil gerne lige vende tilbage når jeg har snakket med min ven om det...

Torben
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2009 - 19:24 #6
at koden er downloadet er langt fra nogen garanti for at det er valid og virker - det betyder bare at du har fået noget kode en eller anden mener er godt :)
19. november 2009 - 21:06 #7
torbenlund (og resten af deltagerne i dette spoergsmaal) af en eller anden grund kan jeg kun laese de foerste to indlaeg til dette spoergsmaal.  Af omveje har jeg set resten af indlaeggene.  torbenlund, du spoerger hvorfor det er saa vigtigt om koden er korrekt.  Det er heller ikke vigtigt hvis man er ligeglad med hvordan siden kommer til at se ud.  Du startede spoergsmaalet fordi du IKKE var ligeglad!  Du var utilfreds med at FF fortolkede din kode (som er din fordi DU besluttet at bruge den) anderledes end IE fortolkede den.

Saadan som landet ligger saa er de forskellige fabrikanter af browsere nogenlunde forpligtede til at fortolke w3c standarderne paa en ensartet maade, men hvis browserne skal gaette paa hvad en kode betyder saa kan man ikke overraskes over at de somme tider gaetter forskelligt.

Jeg tillader mig at oprette dette som et svar fordi jeg tror at jeg (og adskillige andre brugere) har svaret paa dit problem:  Efter al sandsynlighed viser browserne din side forskelligt fordi koden ikke er valid (og jeg foreslaar at du inviterer de andre medlemmer til at laegge svar og lukke spoergsmaalet.)  Hvis du proever at indsaette mine forbedringsforslag og du stadig har det samme problem saa er du velkommen til at afvise mit svar.

Ioevrigt held og lykke med din videre fremskridt med projectet.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
19. november 2009 - 21:32 #8
Hej alle brugere i denne tråd,

I er velkomne til at lægge et svar :)

Torben
Avatar billede keysersoze Guru
19. november 2009 - 22:59 #9
du har allerede accepteret et svar - derfor er spm lukket.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
24. november 2009 - 17:45 #10
Hej Christian_Belgien

Nu har jeg prøvet at sætte de tegn ind, som du mener manglede i koden. Det hjælper desværre ingenting. Det eneste der sker er, at der kommer ca. 3 px. luft mellem menuen og banneret i IE8 og i FF ryger banneret helt ud til venstre.

Man kan jo sige, at det eneste der er galt i FF og Safari er, at menuen bliver for smal. Kan dette ikke rettes nemt i koden på en eller anden måde?

Jeg ved godt, at denne tråd er lukket, men jeg ville bare lige fortælle dig det. Måske du har en bedre idé??

Eller mange tak for hjælpen. Det er rart, at der er nogen, der har mere forstand på dette end os amatører...

Torben
Avatar billede torbenlund Nybegynder
24. november 2009 - 18:07 #11
Hej igen,

Nu har jeg rettet lidt i koden på egen hånd. Det betyder, at bredden på menuen er rigtig i både IE og FF. Den er også meget tæt på i Safari.

Den vises dog en smule forkert i FF og Safari, hvor menuerne er forskudt lidt fra midterne.

Skal jeg oprette en ny tråd, så I kan få point eller hvordan??

Torben