Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 16:15 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke få htaccess og passwd til at fungerer korrekt

Jeg vil prøve at lave en beskyttelse af min hjemmeside pga. private foto.
Jeg har kigget på hjemmesideskolen.net og på www.netexplorer.dk samt her på eksperten men lige meget hjælper det.
Jeg har oprettet en html-side + 1 .htaccess + 1 .htpasswd og det fungerer fint et stykke af vejen, det går i stå når jeg skal indtaste brugernavn og adgangskode i boksen der fremkommer, det er ligesom om disse indtastninger ikke bliver godkendt, jeg får ihvert tilfælde "Authorization Required", så er det jeg spørger Hvad er der galt?
Min .htaccess ser sådan ud:
-----------------------------------
AuthName "-- Test --"
AuthType Basic
AuthUserFile /superporten.dk/public_domain/htpasswd
<Files dinhemmeligeside.html>
require valid-user
</Files>
-----------------------------------
Og min .htpasswd ser sådan ud:
-----------------------------------
karsten:a2lPPmQKSi7mc
-----------------------------------

.htaccess er lagt helt ude i roden.
.htpasswd er lagt 1 trin længere inde. (har iøvrigt forsøgt at flytte rundt på de forskellige sider uden bedre held).

Nogen som vil hjælpe en nybegynder med dette?
Avatar billede tjaz Nybegynder
15. november 2009 - 17:10 #1
du skal angive den absolutte sti, hvilket jeg er 99% sikker på at du ikke gør.

Du skal finde ud af, hvor på serveren dit webhotel ligger, udover superporten.dk f.eks.

/var/www/superporten.dk/public_domain/htpasswd (.htpasswd?)
Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 18:19 #2
Iflg. mit domæne skulle stien hedde sådan:
/var/www/[domain]/public_html/

dvs. den burde komme til at hedde flg:
/var/www/superporten.dk/public_html/.htpasswd

De 3 www skal vel bare hedde www eller hvad?
Avatar billede zips Juniormester
15. november 2009 - 18:28 #3
Måske du kan se hvor fejlen er ved at læse lidt om det her http://hjemmesideskolen.net/password/rod.php
Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 19:07 #4
Jeg har været hele hjemmesideskolen.net igennem men har endnu ikke fundet fejlen.

Min .htaccess ser nu sådan ud:
AuthName "-- Test --"
AuthType Basic
AuthUserFile /var/www/superporten.dk/brugerdata/.htpasswd
<Files index.html>
require valid-user
</Files>

Min .htpasswd ser nu sådan ud:
per:ZHLwc.WrIvpKY

Jeg har prøvet at oprette en mappe ved siden af public_html som hedder brugerdata, heri har jeg placeret .htpasswd

Selve hjemmesiden har jeg kaldt index.html

Jeg får login-boxen frem og kan taste i den men der sker ikke noget, hvori H...... ligge fejlen?
Avatar billede zips Juniormester
15. november 2009 - 19:40 #5
At du login boksen frem fortæller at du har din .htaccess og ligge i din rod, din sti siger at du har din .htpasswd til at ligge her http://superporten.dk/brugerdata/.htpasswd men der er ikke nogen fil.

Når jeg laver den slags, har jeg altid .htpasswd til at ligge uden for min rod, har jeg en mappe som hedder public_html og min side ligger i den, ville jeg ikke lægge den i mappe lige over så man ikke kan tilgå den fra en browser.

Prøv dette i din .htaccess som du lægger i den mappe som du ønsker beskyttet:

AuthName "-- Test --"
AuthType Basic
AuthUserFile /var/www/superporten.dk/.htpasswd
require valid-user

Læg din .htpasswd i mappen lige over public_html
Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 19:55 #6
Skal den hedde .htpasswd eller htpasswd

Forskellen på min pc er at i det første tilfælde fremkommer der et ikon der viser notepad.

uden punktum bliver ikonet til en mappe.
Avatar billede zips Juniormester
15. november 2009 - 20:03 #7
På mit webhotel bruger jeg det unden punktum, på et andet hvor htpasswd ligger ude i rod bruger jeg med punktum.

Dvs at på det hvor jeg har min htpasswd som ligge i mappen lige over public_html er det uden.
Avatar billede zips Juniormester
15. november 2009 - 20:09 #8
Jeg kan også se at det var noget sludder det jeg skrev i #5

For som du har skrevet det, har du lavet en mappe som hedder brugerdata som ligget over public_html og den kan jeg ikke se gennem min browser.

Så er du helt sikker på at det webhoten har den rod du skriver som du kan finde ved at lave en php fil med dette

<?php
echo "<html>" . $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "</html>";
?>

hvad giver det af sti?
Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 20:31 #9
Vi prøver lige fra starten af igen :-)
Når jeg logger på mit domæne med WS_FTP er det første jeg kan se en folder der hedder public_html, jeg kan ikke komme længere tilbage (hvis man siger sådan) jeg plejer at ligge min hjemmeside inde i denne folder, men nu vil jeg beskytte mit websted med Brugernavn og password derfor skal jeg have oprettet en .htaccess og en .htpasswd. Ved en gennemgang af forskellige sider på nettet er der mange forskellige løsningsforslag (derfor bliver jeg nok forvirret) men jeg søger en enkelt og let løsning.
Vi antager at jeg har en enkelt side liggende i public_html som hedder index.html, hvor skal jeg placerer .htaccess og .htpasswd?
Og hvad skal der stå i disse filer.
Mit websted hedder www.superporten.dk
Avatar billede zips Juniormester
15. november 2009 - 20:39 #10
Hvis du ikke kan kommer højre op end public_html skal du lægge begge filer her.

Så er denne og alle under mapper beskyttet med det password som du har indtastet i .htpasswd

Brug denne kode til at finde din rigtige rod som jo skal bruges til den sti som du skal have i .htaccess

<?php
echo "<html>" . $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "</html>";
?>
Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 21:04 #11
Den rigtige rod står på min udbyders hjemmeside, det er hos unoeuro.com og den hedder:
/var/www/[domain]/public_html/
Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 21:36 #12
Har nu forsøgt både at ligge .htaccess og .htpasswd "i" public_html og på samme niveau som public_html, men lige meget hjælper det :-(

Jeg fandt noget på nettet, men det virker heller ikke:
---------------------------------------------
AuthName "-- Test --"
AuthType Basic
AuthUserFile /var/www/superporten.dk/public_html/.htpasswd
AuthName "Dette er privat område"
require valid-user
<files index.html>
Require user bruger1
</files>
---------------------------------------------
bruger1:b3Atzu9DKjGVA
bruger2:ZGDWyrgXqZzcA
Avatar billede perav Nybegynder
15. november 2009 - 21:49 #13
Der er intet der vil fungerer ØVØVØV

Nu er jeg gået tilbage til mit udgangspunkt, men nu får jeg fejlen: "Internal Server Error"
Avatar billede zips Juniormester
15. november 2009 - 22:04 #14
Ok jeg prøver at beskrive hvordan mit virker på det ene webhotel jeg bruger det.

i den mappe som jeg ønsker beskyttet har jeg en .htaccess med dette indhold

AuthUserFile /home/virtual/mitdomæne.dk/htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName Secure-Login
AuthType Basic

<Limit GET POST>
require valid-user
</Limit>

i min mapper lige over public_html har jeg en htpasswd
med dette indhold

webmaster:SnR7PLoBWAhVw
Avatar billede perav Nybegynder
16. november 2009 - 22:01 #15
Det virker heller ikke i min :-(

Jeg har lavet min htaccess sådan:
AuthUserFile /var/www/superporten.dk/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName Secure-Login
AuthType Basic

<Limit GET POST>
require valid-user
</Limit>
Avatar billede zips Juniormester
16. november 2009 - 22:24 #16
Jeg kan godt se at unoeuro.com skriver her https://www.unoeuro.com/support/faq/7/18/ at din sti er /var/www/domain.dk/

Men har du selv testet om det nu er den sti, det er jo nemt at indsætte dette i notepad og gemme det som rod.php så oploade den og kalde den med http://superporten.dk/rod.php

<?php
echo "<html>" . $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "</html>";
?>
Avatar billede zips Juniormester
16. november 2009 - 22:45 #17
Jeg har nu lavet en test her http://ekspertens.dk/

Jeg har lagt begge filer i rod og de ser sådan ud.

.htaccess

AuthUserFile /srv/www/vhosts/ekspertens.dk/httpdocs/.htpasswd
    AuthGroupFile /dev/null
    AuthName Secure-Login
    AuthType Basic

    <Limit GET POST>
    require valid-user
    </Limit>

.htpasswd

perav:cGOQK8HkI54oI

Du kan logge ind med perav i begge felter.
Avatar billede perav Nybegynder
20. november 2009 - 11:22 #18
Jeg opgir, det var nu ikke fordi det var så vigtigt, man kan jo dele billeder på andre måder på nettet, men tak for hjælpen alligevel :-) Send et svar så giver jeg point
Avatar billede zips Juniormester
20. november 2009 - 16:27 #19
Her er et svar :-)