Avatar billede Znak Nybegynder
15. november 2009 - 11:50 Der er 2 kommentarer

Menu strukturering

Hej Eksperter!

Jeg mangler hjælp til at lave en træ-struktureret menu, så den kommer til at se således ud

Hovedmenu
  Undermenu
Hovedmenu
  Undermenu

Min kode ser sålede ud, men giver problemer hvis menuID ikke står i rækkefølge

            $GET_art = $mmysqli->query("SELECT menuName,menuUrl,menuParent FROM menu ORDER BY menuPriority desc");

            while ($row = $GET_art->fetch_array(MYSQLI_ASSOC))
            {
                if (!empty($row['menuParent']))
                    {    // UNDERMENU
                        echo "\t\t\t\t\t\t";
                        echo "<li><a href=\"".$row['menuUrl']."\" class=\"p\">".$row['menuName']."</a></li>\n";
                    }
                    else
                    { // HOVEDMENU
                        echo "\t\t\t\t\t";
                        echo "<li><a href=\"".$row['menuUrl']."\">".$row['menuName']."</a></li>\n";
                    }

Min database indhold ses her:
    menuID    menuName    menuUrl    menuPriority    menuParent
            1    Forside    forside    NULL    NULL
            2    Underside    underside    NULL    NULL
            3    1-Hoved    Hoved    1    NULL
            4    1-1-under    under-1-1    NULL    3
            5    2-Hoved    hoved    NULL    NULL
            6    1-2-under    under-1-2    NULL    3
Avatar billede intenz Novice
15. november 2009 - 21:44 #1
Den mindre kønne løsning kunne være at smide det i et array i din while løkke, og så efterfølgende outputte menuen.

Noget i stil med:
$GET_art = $mmysqli->query("SELECT menuName,menuUrl,menuParent FROM menu ORDER BY menuPriority desc");
    $menu = array();
    while ($row = $GET_art->fetch_array(MYSQLI_ASSOC))
    {
        if (!empty($row['menuParent']))
        { // UNDERMENU
            $menu[$row[menuParent]]['sub'][] = "\t\t\t\t\t\t<li><a href=\"".$row['menuUrl']."\" class=\"p\">".$row['menuName']."</a></li>\n"
        }
        else
        { // HOVEDMENU
            $menu[$row[menuID]]['parent'] = "\t\t\t\t\t<li><a href=\"".$row['menuUrl']."\">".$row['menuName']."</a></li>\n"
        }

foreach($menu as $topmenu) {
    echo $topmenu;
    if (isset($topmenu['sub'])) {
        foreach($topmenu['sub'] as $submenu) {
            echo $submenu;
        }
Avatar billede Znak Nybegynder
17. november 2009 - 16:40 #2
Havde håbet jeg kunne holde den på en simpel linje,

men den eneste udvej er følgende

        <div id="amenu">
            <div id="hmenu">Varergrupper</div>
                <ul>
<?php //ASC (( WHERE menuParent IS NULL ))
            $menuMain = $mmysqli->query("SELECT menuID,menuName,menuUrl,menuParent FROM menu WHERE menuParent IS NULL ORDER BY menuPriority ASC");

            while ($main = $menuMain->fetch_array(MYSQLI_ASSOC))
            {
            // HOVEDMENU
                echo "\t\t\t\t\t";
                echo "<li><a href=\"".$main['menuUrl']."\">".$main['menuName']."</a></li>\n";
            // UNDERMENU
                $menuSekund = $mmysqli->query("SELECT menuName,menuUrl,menuParent FROM menu WHERE menuParent='".$main['menuID']."' ORDER BY menuPriority ASC");
                while ($sekund = $menuSekund->fetch_array(MYSQLI_ASSOC))
                {
                    echo "\t\t\t\t\t\t";
                        echo "<li><a href=\"".$main['menuUrl']."-".$sekund['menuUrl']."\" class=\"p\">".$sekund['menuName']."</a></li>\n";
                }
?>
                </ul>
            </div>