Avatar billede suix Nybegynder
13. november 2009 - 09:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

2 dimensionelt array - liste

Hej,
Hvordan opbevarer man data fra et 2 kolonner i et datagridview, således at de 2 kolonner er i relationen til hinanden.
Mit helt konkrete problem er, at jeg har et datagridview med 2 kolonner, den ene Kommuner, den anden en decimal værdi, der har tilknytning til kommunen.
Jeg samler kommunerne og decimalværdierne i hver deres  arraylist. Jeg sorterer kommune-arraylisten for at kunne optælle antal af unikke kommuner. Derefter hænger f.eks. kommuner[3] ikke sammen med decimal[3].
Hvordan løser man dette..? Jeg har prøvet et dictionary, men den ville ikke tillade flere unikke værdier.
Jeg har også prøvet at tilføje begge værdier til en arraylist og adskilt dem via f.eks. ";" , men jeg synes det bliver noget rodet.
Avatar billede bitmatic Nybegynder
13. november 2009 - 11:07 #1
Du laver en class (eller struct) til at holde på dine data, og så laver du en liste af dem, som du sætter som DataSource i dit datagridview
Avatar billede bitmatic Nybegynder
13. november 2009 - 11:12 #2
Eksempel:

public partial class Form1 : Form
{
    public Form1()
    {
        InitializeComponent();

        List<KommuneInfo> kommuner = new List<KommuneInfo>();
        kommuner.Add(new KommuneInfo("Vejen", 6600));
        kommuner.Add(new KommuneInfo("Århus", 8000));
        kommuner.Add(new KommuneInfo("Odense", 1234));
        dataGridView1.DataSource = kommuner;
    }

    private struct KommuneInfo
    {
        public string Kommune { get; set; }
        public Decimal Værdi { get; set; }

        public KommuneInfo(string kommune, Decimal værdi) : this()
        {
            Kommune = kommune;
            Værdi = værdi;
        }
Avatar billede suix Nybegynder
23. februar 2010 - 10:48 #3
Havde helt glemt dette spørgsmål, men jeg brugte dit eksempel bitmatic. Skriv svar og modtag point :-)
Avatar billede bitmatic Nybegynder
23. februar 2010 - 13:15 #4
ok