Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
06. november 2009 - 00:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til en meget simpel "interaktiv" tegneserie

Som et projekt på mit studie skal vi lave en tegneserie i Flash. Da jeg er meget grøn på Flashområdet har jeg forsøgt, at lave den så enkel som jeg kunne finde ud af. Det er uden tvivl en meget klodset måde jeg gør det på, men medmindre der er nogen der har en bedre måde, som er meget simpel (jeg forklarer lidt mere om min måde om lidt) er det denne jeg bliver nødt til at holde mig til. Der er dog opstået et problem.

Den er sat op således at jeg har én lang timeline. Første billed starter ved frame 1 og slutter ved frame 300. Ved 301 starter næste billed som varer til frame 600 osv. Der er 10 billeder. Dette, omend det er meget uoverskueligt, fungerer fint. Dog kan den ikke bare køre således. Ved et af billederne skal den stoppe op og man skal have muligheden for at klikke på noget, og således se en lille effekt og derefter skal tegneserien køre videre.

Jeg har forsøgt, at lave det således, at jeg stopper min main timeline med en stop(); kode i mit actions lag, der hvor man skal have mulighed for at klikke på noget. Herefter har jeg sat en knap ind med denne kode:

ven_btn.addEventListener(MouseEvent.CLICK,FADE);
function FADE(e:MouseEvent) {
    gotoAndPlay("Fade");
}

Meningen er, at denne knap skal sætte timelinen i gang igen lige efter stop(); koden. Problemet er, at denne kode kun virker hvis knappen er synlig under HELE forløbet på timelinen og dette er ikke særlig hensigtsmæssigt idet knappen er lavet som en person (ven_btn) man skal klikke på og denne person skal kun være synlig (og clickable) under en lille del af timelinen. Hvis han ikke er det virker knappen ikke og jeg får denne besked:

TypeError: Error #1009: Cannot access a property or method of a null object reference.
    at Etsplittetsind_fla::MainTimeline/frame1()

Jeg vil meget gerne prøve at forklare nærmere hvis det er nødvendigt. Jeg er som sagt meget grøn i Flash så jeg har meget svært ved at forklare mig ordenligt.

Jeg håber, at der er nogen der har et forslag til hvad man kan gøre her for at få knappen til at virke selvom den kun er synlig under en vis del af timelinen!

På forhånd tak!

-Rune
Avatar billede hmanback Nybegynder
08. november 2009 - 16:57 #1
Lav din ven_btn som et movieclip i stedet.

I dit Library opret et nyt movieclip, kald det f.eks. ven_mc
Når du opretter et movieclip i dit Library vil flash automatisk åbne movieclippet.

I movieclippet  ven_mc opret et lag til din kode, kald det AS.
Opret lag til din grafik.

På AS laget lav et framescript med flg. indhold:
(formoder at din Fade Label er på root timeline, ellers ret det til)
this.addEventListener(MouseEvent.CLICK, this.fade);

function fade(e:MouseEvent) {
    MovieClip(root).gotoAndPlay("Fade");
}
Avatar billede hmanback Nybegynder
08. november 2009 - 17:01 #2
Og, luk de spørgsmål du ikke har lukket endnu. Det er dårlig stil, specielt når der er folk der har giver dig brugbart svar...
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
08. november 2009 - 20:51 #3
Tak for svaret. Jeg prøver at se om jeg kan få det til at virke.

Hvordan lukker jeg spørgsmål, når folk, som fx du har gjort, ikke efterlader et svar, men en kommentar? Svarer man så selv og selv tager de point man har udlovet?

Jeg har lukket dem der er givet svar på nu. Du har ret i, at det er dårlig stil. Jeg har ikke været opmærksom nok på det.
Avatar billede hmanback Nybegynder
09. november 2009 - 12:42 #4
Hvis du mener at det jeg har postet, kunne jo også bare have lagt det som et svar, er brugbart og løser dit problem så smider du en kommentar om at jeg skal smide et svar. :)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. november 2009 - 00:16 #5
Du må gerne smide et svar :)
Avatar billede gormgorm Nybegynder
11. november 2009 - 21:52 #6
Avatar billede hmanback Nybegynder
21. november 2009 - 23:16 #7
svar
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
22. november 2009 - 14:04 #8
Tak for de links, gormgorm! De ser ud til at kunne være en stor hjælp!