Avatar billede simonhb Praktikant
05. november 2009 - 12:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Seriel kommunikation. Hvordan sender jeg ioctl_serial_set_wait_mask

Hej.

Jeg forsøger at kommunikere med en hardware-enhed via RS232.
Når jeg ser hvad hardware-enhedens medfølgende software gør på serielporten, kan jeg se at den sætter ioctl_serial_set_wait_mask.
Jeg kan ikke se hvordan jeg gør dette i C#.

Nogen der kan hjælpe?

btw. jeg bruger "free serial port monitor" til at se hvad der sker på serielporten på min computer: http://www.serial-port-monitor.com/
Avatar billede jesperhgh Nybegynder
05. november 2009 - 14:52 #1
Jeg kender ikke ret meget til C#, men jeg kender lidt til UART. Og ioctl_serial_set_wait har jo tydeligvis noget med flowcontrol at gøre. Så mit forslag er:
Check konfigurationen af din PC's (formentlig virtuelle) UART ved i Enhedshåndtering at højreklikke på den COM Port, der er tale om, og vælg Egenskaber. Vælg så fanebladet Portinstillinger.
Her skal du så foretage de indstillinger, som din eksterne enhed kan komunikere med. Specielt Flow-styring, som hvis den er sat til Hardware, forudsætter at forbindelsen har RTS og CTS ledninger. Har forbindelsen ikke dét, skal du vælge enten XON/XOFF (software flow-controll) eller ingen.

Men undersøg (manual) først din eksterne enhed for hvordan den kommunikerer mht hastighed, bytesize, parity og evt stopbit.
Avatar billede simonhb Praktikant
05. november 2009 - 15:45 #2
Jeg har hastighed (baudrate), bytesize, paritet og stopbits på plads.
Jeg modtager en række af disse efter at have sendt de første bar kommandoer til enheden:
IRP_MJ_DEVICE_CONTROL (IOCTL_SERIAL_WAIT_ON_MASK)
Avatar billede jesperhgh Nybegynder
05. november 2009 - 16:12 #3
Ja, så må jeg jo nok melde pas, da jeg ikke kender en ski* til C#, men kun C og C++.

Har du prøvet her:
http://www.osronline.com/DDKx/serial/serref_7df6.htm

Hvad er det for en ekstern enhed du har? Er det en simpel f.eks. PIC16 hjemmebyg, eller er det en enhed, der kan konfigureres ad andre veje end din egen firmware?
Avatar billede simonhb Praktikant
15. marts 2012 - 15:43 #4
fik det aldrig løst